Preţurile din Ungaria mai mari au devenit mai mari ca în România, din cauza crizei economice şi a schimbărilor fiscale
Locuitorii din vestul României şi-au făcut ani de zile cumpărăturile de sărbători, din Ungaria. Acum, ţara vecină are taxe şi impozite mai mari, iar preţul alimentelor îl depăşeşte pe cel din România. În aceste condiţii, românii preferă să-şi facă cumpărăturile de acasă. Comercianţii cunosc aceste aspecte şi speră ca de sărbători, vânzările lor să crească. Unii dintre ei spun că au deja clienţi care locuiesc în Ungaria, în apropierea frontierei cu România, care vin săptămânal în România, la cumpărături.
TVA-ul cel mai mare din Uniunea Europeană
Ungaria are de la 1 ianuarie 2012, TVA-ul cel mai mare din Uniunea Europeană: 27%. Au crescut taxele, impozitele, au fost introduse altele noi. În aceste condiţii, preţurile au explodat, iar vânzările au scăzut. În marile magazine sunt tot mai puţini cumpărători, iar unele şi-au închis porţile. Cetăţenii maghiari se confruntă cu sărăcia deoarece salariile lor au scăzut, iar preţurile au fost majorate. Criza economică a afectat Ungaria într-o măsură mai mare decât România. Ştefan Crişan a decis în 2007 să îşi cumpere o casă în Ungaria, în apropierea graniţei cu România. Şi-a găsit loc de muncă, preţurile erau mai mici ca în România. Acum, situaţia este alta: munceşte în România şi acasă, în Ungaria merge doar în week-end. El a explicat cum a afectat criza cele două ţări: „În Ungaria, a fost bine, chiar foarte bine înainte de criză. Aveau drumuri bune, case ieftine, preţuri mici la alimente, taxe şi impozite mai mici ca în România. Ei au fost învăţaţi să trăiască bine. În România, mereu s-a strâns cureaua. De aceea când a venit criza, românul a mai strâns puţin cureaua, că de ani de zile tot asta face. Dar, în Ungaria a fost extrem de greu cu strânsul curelei”. Oficial, criza s-a sfârşit. „E greu de trăit în Ungaria, mai ales după ce te-ai obişnuit cu binele”, a concluzionat Ştefan Crişan.
Preţuri mai mari ca acasă
Luna decembrie era vestită în fiecare an pentru reducerile pe care le făceau comercianţii maghiari. Românii au mers ani de zile la cumpărături, în Ungaria. Acum situaţia s-a schimbat: taxele au crescut şi preţurile sunt mai mari ca în România. „Magazinul meu a mers foarte bine. Am avut produse bune, la preţuri mici. Au venit cumpărători şi din România. Acum, mai vând numai legume pe care le cumpăr direct de la ţărani, la preţuri mici. Merge foarte greu”, a explicat Istvan Kovacs, un comerciant din Bekescsaba.
De exemplu, la Tesco, un kilogram de mazăre congelată costă 489 de forinţi, adică aproape 8 lei, iar un kilogram de pâine, 479 forinţi (7,7 lei). O bucată de cozonac cu mac sau cu nucă, de jumătate de kilogram au ajuns la 599 de forinţi (9,6 lei), un kilogram de făină 229 forinţi (3,7 lei), iar un kilogram de bomboane pentru pomul de Crăciun, 999 forinţi (16 lei). Nici băuturile nu mai au preţurile de altădată. O sticlă de Unicum, de 0,7 litri, costă 3499 forinţi (56 lei), iar una de rom, 3700 de forinţi (59 lei). Aceeaşi sticlă de rom, în hipermarketurile din România, costă sub 40 de lei. Portocalele sunt vândute la 289 forinţi/kilogram (4,6 lei), iar bananele la 399 (6,4 lei). La aceste preţuri, magazinele sunt aproape goale. Nici la haine situaţia nu este mai bună. Într-un magazin de încălţăminte dintr-un centru comercial din Szeged, o vânzătoare se plângea colegei sale de la magazinul de jucării că în patru ore nu a vândut nimic. Şi preţul carburantului a trecut de 400 de forinţi/litru, adică a ajuns la peste 6,4 lei. Sunt zeci de produse care au ajuns să coste în forinţi, cât în România, în lei, iar astfel sunt mai scumpe cu 60%. Un kilogram de bomboane pentru pomul de Crăciun, acelaşi sortiment ca cel din Ungaria se vinde în România cu 12,99 lei. „Este posibil să am acest preţ, mai mic ca în Ungaria pentru că taxele în România sunt mai mici. Avem acelaşi furnizor, dar depinde ce taxe aplici la preţul de bază”, a explicat Alina Moldovan, comerciant român.
Micii comercianţi, cei mai afectaţi
De această situaţie, cei mai afectaţi au fost micii comercianţi. Le-au scăzut vânzările şi au fost nevoiţi să-şi caute alţi furnizori, mai ieftini. Unii au fost nevoiţi să-şi închidă afacerile şi să spere că vor veni şi zile mai bune. La Gyula, la doar câţiva kilometri de frontiera româno-maghiară a fost construit un magazin din reţeaua Aldi. Acum, şi-a închis porţile. Un magazin similar funcţionează la Bekescsaba, dar are puţine produse şi cumpărători.