Lucrarile la mai multe drumuri judetene din Alba nu au putut fi finalizate in ultimii ani, din cauza lipsei finantarilor. Desi au fost incepute cu ani in urma, mai multe investitii in valoare de zeci de miliarde au fost receptionate cu intazieri mari sau au termenele de predare depasite. De remarcat este faptul ca, in ciuda numarului mare de constructori care au participat la licitatii, de contractele atribuite in ultimii sase ani au avut parte un numar foarte restrans de firme.
Depasire de un milion de dolari, la un singur contract
Societatile comerciale care au primit in ultimii ani cele mai multe lucrari la drumurile judetene din Alba pot fi numarate pe degete: SC „Cominco” SA Bucuresti (impreuna cu „Cominco Transilvania” Abrud), SC „DPL” Alba, SC „Nordconforest” SA Cluj, SC „Construct Invest” SRL Alba Iulia si SC „Mova Prest” SRL.
Este vorba de contracte de zeci de miliarde de lei, acordate de Consiliul Judetean Alba prin licitatie publica deschisa sau prin intermediul cererii de oferta. De multe ori, aceste contracte nu au fost finalizate la timp, sau chiar au inregistrat depasiri foarte mari ale valorii de contractare initiale.
Spre exemplu, castigatoarea licitatiei pentru consolidarea DJ 107 F: Unirea – Razboieni Cetate – Lunca Muresului Ð limita cu judetul Cluj, SC „Cominco” SA Bucuresti, ar fi trebuit sa termine lucrarea in 12 luni, de la data la care a fost contractata, respectiv 31 octombrie 2001. Investitia a fost receptionata abia la sfarsitul anului 2005. Intre timp, valoarea contractata a fost depasita cu aproximativ 30 de miliarde de lei, ajungandu-se de la suma initiala de 37,8 miliarde, la costul final de 67,7 miliarde de lei. Explicatia oficiala a Consiliului Judetean Alba, pentru aceasta depasire de mai mult de un milion de dolari a fost „neasigurarea ritmica a surselor de finantare”, „schimbari de solutii tehnice pe parcursul executiei cauzate de starea avansata a degradarii in timp” si „actualizarea preturilor”.
Lucrari nefinalizate la timp
O alta lucrare inceputa in 2001 si programata sa fie terminata pana in acest an, in valoare de 3,6 miliarde de lei, nu s-a finalizat din cauza lipsei surselor de finantare. Lucrarea a fost atribuita SC „DPL”, care a concurat la vremea respectiva cu „Deltaco” SRL Alba. De altfel, in majoritatea cazurilor in care a concurat numai cu „Deltaco”, SC „DPL” (firna la care CJ Alba este actionar unic) a castigat.
Tot „DPL” a castigat o lucrare in valoare de 1,7 miliarde, care, din cauza ca nu erau bani, a fost reprogramata dupa doi ani, adica in 2003.
Nici contractul de ramforsare al sistemului rutier pe DJ 107 D, intre comuna Unirea si limita cu judetul Cluj, nu a putut fi respectat de catre „DPL”, din aceleasi motive.
SC „Cominco Transilvania” SA Abrud nu a reusit sa respecte contractul pentru realizarea imbracamintii bituminoase a DJ 750 B: Vadu Motilor Ð Poiana Vadului si nici pe cel de consolidare a DJ 106 F: Calnic Ð Garbova, pana la limita cu judetul Sibiu.
De altfel, potrivit datelor institutiei, majoritatea contractelor derulate de CJ Alba au probleme in ceea ce priveste respectarea termenelor.
Ranforsarea sistemului rutier Gura Sohodol-Sohodol, in valoare de 1,8 miliarde (realizata de „Cominco”), ranfosarea sistemului rutier si realizarea unor ziduri de sprijin pe DJ 107K: Galda de Jos Ð Mesentea Ð Benic Ð Intregalde si a sistemului rutier Alba Iulia Ð Teleac – Hapria Ð Berghin Ð Secasel Ð Blaj Ð Jidvei Ð Cetatea de Balta, ambele realizate de „Nordcomforest” Cluj, in valoare de 3,5 miliarde fiecare, au fost intarziate fata de termenele initiale. Nici „DPL” Alba nu a reusit sa termine la timp covorul asfaltic pe DJ 106 I Cunta Ð Vingard Ð Ghirbom. O alta lucrare atribuita „DPL”, in valoare de aproximativ 5 miliarde, nu a fost nici ea terminata la timp. Este vorba despre realizarea unor lucrari la DJ 107 M. Toate aceste lucrari trebuiau terminate intre 2001 si 2003.
Din cauza lipsei surselor de finantare, nici SC „Construct Invest” nu a reusit sa termine la timp consolidarea drumului 107 M: de la limita cu judetul Cluj Ð Rimetea, Poiana Aiudului.