Primaria Cluj-Napoca a organizat o cerere de oferte pentru achizitia de infochioscuri, cu ajutorul carora sa creeze o retea in oras pentru furnizarea de informatii publice si adresate contribuabililor. In urma anuntului de cerere de oferte, caietul de sarcini a fost achizitionat de peste zece societati, insa numai doua au depus pana la termenul-limita de 16 noiembrie, documentatia solicitata. Cele doua firme au fost, insa, pe prima pagina a ziarelor in ultimele zile, fiind asociate cu diverse scandaluri de coruptie sau afaceri ilicite.
Este vorba de SC „Siemens” SRL, in asociere cu „Siemens Program System Engineering” SRL, si SC „UTI System” SA. Rezultatul confruntarii celor doi participanti se va stabili in zilele urmatoare, conform reprezentantilor Primariei.
In cazul „Siemens”, este vorba despre un mega-scandal de dare de mita, ai carui protagonisti sunt directorii firmei-mama din Germania. Acestia au fost arestati preventiv, li s-au facut perchezitii la domiciliu si sunt cercetati pentru un prejudiciu de 100 de milioane de euro.
In ceea ce priveste societatea romaneasca „UTI System” SRL, aceasta este detinuta de catre unul dintre cei mai bogati 300 de romani, conform topului "Capital”, Tiberiu Urdareanu. Acesta a fost acuzat in presa ca ar fi implicat, prin intermediul unei alte societati a sale, cu sediul in Elvetia, in trafic de arme ilegal, destinat unei tari africane, asupra careia exista embargo pentru furnizare de armament.
Tot in presa s-a scris ca "UTI” este cunoscuta in Romania ca fiind „abonata la contracte publice de sute de milioane de euro”, fiind, totodata, specializata in sisteme de securitate, militare si de comunicare.
Contract de imagine
Miza contractului cu Primaria este mica, daca luam in calcul anvergura la care aceste societati sunt obisnuite sa lucreze. Avantajele pe care le poate oferi, totusi, un astfel de contract, sunt, pe de o parte, de imagine, iar pe de alta de posibilitatile de extindere a acestui tip de retele in timp. In prezent insa, administratia locala a solicitat oferte pentru achizitia de 5-10 terminale, a hard-ware-ului si soft-ware-ului, cu licentele aferente pentru fiecare dintre terminale, precum si licenta de client pentru platforme – aceasta fiind destul de costisitoare.
Primaria mai solicita si mobilierul stradal in care aceste aparate sa fie amplasate, un proiect de arhitectura pentru mobilier, precum si instruirea unei persoane pentru administrarea infochioscurilor, si a alteia pentru aplicatii. Aparatele vor trebui dotate cu cititoare de card, de bancnote si de monede.
Furnizorii infochioscurilor trebuie sa detina certificate ISO privind calitatea, si atestate ale securizarii terminalelor, agreate la nivel international. Veniturile furnizorului vor veni pe de o parte din achizitia infochioscurilor, in sine, iar pe de alta parte din actualizarea continutului si managementul terminal informatic.
Garantia de participare pentru licitatia organizata de Primarie a fost de 3.000 RON, valoarea intregului contract fiind undeva intre 100.000-200.000 de euro, in functie de ofertele avansate.
Ce vor face infochioscurile?
Prezenta unor infochioscuri pe strazile municipiului le va oferi ce-tatenilor posibilitatea de a-si verfica situatia platilor catre bugetul local, de a face plati in aceste conturi sau de a accesa informatii publice de interes general. Totodata, turistii vor putea afla detalii despre oras, se vor putea orienta pe harta Clujului sau vor putea lua legatura telefonic cu numarul gratuit de la Primarie.