Conflict economic international izbucnit in urma unui transport de cereale. Litigiul a survenit dupa ce comandantul unei nave din Portul Constanta a oprit incarcarea cu grau, sesizand mai multe nereguli in ceea ce priveste calitatea marfii. Prejudiciul creat firmei engleze a fost estimat la peste jumatate de milion de dolari.
In anul 1999, intre firmele Rompac International SRL Bucuresti, Marc Rich Agriculture, cu sediul in Elvetia, si Sithona Shipping Company, din Cipru, si Acomarit LTD Glasgow UK, a fost incheiat un contract ce a avut ca obiect transportul a 32.300 tone de grau pentru panificatie vrac. Conform datelor depuse la dosar, marfa a ajuns in Portul Constanta incarcata in vagoane, iar in perioada 13 noiembrie – 7 decembrie 1999 a fost incarcata la bordul navei. Sithona Shipping Company, din Cipru, si Acomarit LTD Glasgow UK, care a chemat in garantie pe Al Hadha Trading CO General, spun ca la data de 14 noiembrie, intre orele 09.00 si 12.45, a fost oprita incarcarea din ordinul comandantului, care a anuntat ca marfa incarcata in magazia numarul II este amestecata cu seminte de floarea-soarelui.
Mai mult de atat, in masa de grau a fost descoperita si o cantitate mare de insecte motiv pentru care, inainte de plecare, nava era obligata sa fie supusa unei proceduri de dezinsectie. Dupa cateva luni, timp in care firmele implicate nu au ajuns la nicio intelegere, graul a fost descarcat de pe nava. Astfel, litigiul a ajuns pe masa magistratilor.
In plangerea care a fost inaintata primei instante, cumparatorii au mentionat ca un anume Iulian Antonescu, care a actionat sub antetul a doua societati, ambele implicate in gestionarea marfii in Portul Constanta, a acceptat desfacerea sigiliilor de pe nava pentru efectuarea inspectiilor, cu toate ca stia ca probele prelevate din suprafata marfii nu reflecta nici aspectul exterior si nici calitatea unei marfi aflate intr-un strat gros de 13 metri.
Prin sentinta 152/FM din data de 16 iunie 2004, Sectia maritima a Tribunalului Constanta a dispus tragerea la raspundere a Rompac International SRL Bucuresti si Marc Rich Agriculture, societati care au fost obligate sa achite suma de 663.675,25 USD.
Romanii dau vina pe comandant
La scurt timp dupa ce a fost data sentinta, Rompac International SRL Bucuresti si Marc Rich Agriculture au obtinut o suspendare a executarii deciziei si au inaintat o cerere magistratilor Curtii de Apel Constanta care viza constatarea ca nul contractul de transport marfuri internationale pentru cantitatea de 32.300 de tone grau vrac incarcat initial pe nava “Aliacmon River”. Mai mult de atat, reclamantele au cerut plata a 3,2 miliarde de lei vechi si respectiv 258.075 de dolari, cu titlul de despagubiri comerciale. Acestia din urma au dat vina pe reaua credinta a comandantului navei “Aliacmon River”. Ei au specificat in plangerea inaintata ca “dupa incarcare a survenit dispute cu privire la intentiile comandantului de a semna cu remarci “mate’s recipit”-ul si conosamentele. Ca urmare a acestui scandal, s-a procedat la efectuarea unor inspectii. Cu toate acestea comandantul a ignorat rezultatele inspectiei, motiv pentru care s-a dispus efectuarea unei expertize maritime de catre Capitania Port Constanta. Mai mult de atat, desi a luat la cunostinta de concluziile expertilor care au stabilit ca marfa se inscrie in parametrii calitativi specificati in contractul de vanzare-cumparare, comandantul se situeaza pe o pozitie abuziva cand insista sa faca remarci pe conosament in legatura cu starea marfii”. Desi Rompac International SRL Bucuresti si Marc Rich Agriculture sustin ca marfa era in conditii bune si cel de-al doilea comandant, venit in schimb, a avut de facut unele remarci negative la calitatea graului. Magistratii au dat insa si de aceasta data dreptate firmelor engleze. Cu toate acestea, Sithona Shipping Company si Acomarit LTD Glasgow UK au ajuns la o intelegere cu paratele abia dupa mai bine de sase ani de procese. In ultimul dosar deschis la Curtea de Apel Constanta fiind suspendata cauza in baza art. 244, pct. 1, din Cod de Procedura Civila, respectiv in temeiul intelegerilor ambelor parti.