Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe, este nemulţumit de hotărârea lui Alexandru Nazare de a nu introduce Cluj-Napoca în reţeaua de transport transeuropeană.
Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Alin Tişe, a răbufnit, ieri dimineaţă, la adresa ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Alexandru Nazare, pe care l-a numit „incompetent” şi i-a cerut să demisioneze. Nemulţumirea lui Tişe se referă la decizia demnitarului de a ocoli Cluj-Napoca din noua reţea transeuropeană de transport, rutier şi feroviar, TEN-T. Această hotărâre a fost luată săptămâna trecută, la Bruxelles, în şedinţa Consiliului pentru Transport, Telecomunicaţii şi Energie al Uniunii Europene, atunci când Nazare a primit acceptul includerii respectivei rute de transport rutier şi feroviar pe segmentul Timişoara-Sebeş-Turda-Târgu-Mureş-Iaşi-Ungheni.
„Sunt stupefiat, pur şi simplu, pentru că ministrul Transporturilor şi-a permis, fără nici o consultare, fără nici o explicaţie, să decidă că Târgu-Mureş este potrivit să fie introdus în această reţea de transport în defavoarea Clujului. România va primi până în anii 2030 miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi rutiere de pe respectivul tronson, însă Clujul va fi ocolit de aceşti bani. Nu este posibil ca un ministru să blocheze dezvoltarea unui judeţ. Acestui ministru îi cer public să demisioneze şi voi face chiar demersuri în acest sens. Este un incompetent, pentru că a decis, unilateral, să introducă această rută. Nimeni nu are voie să afecteze dezvoltarea unui judeţ doar pentru că aşa crede de cuviinţă”, l-a atacat Alin Tişe pe oficialul de la Bucureşti.
Decizia nu e definitivă
Iniţial, Cluj-Napoca se afla pe harta acestei reţele transeuropene, însă, în urma şedinţei de la Bruxelles, Târgu-Mureş i-a luat locul, de unde şi revolta preşedintelui CJ Cluj. „Cineva i-a pus sub nas aceste trasee, iar el a crezut că dacă înlocuieşte un traseu cu altul e acelaşi lucru. Regiunea Transilvania are centrul de dezvoltare la Cluj şi nu există nici un argument în defavoarea Clujului care să ducă la promovarea Mureşului. Aceste zone vor avea prioritate în atragerea banilor europeni pe viitor, iar Clujul va fi lăsat la urmă. Nu înţeleg decizia lui Nazare, pentru că nu se bazează pe nimic real, nu există un criteriu obiectiv. Nu poţi spune, tu ca ministru, că un anumit judeţ nu are voie să ia bani europeni. Practic, e ca un mare tort la care nu ai acces, iar în acest caz, atunci când iei o hotărâre greşită, ori eşti incompetent ori te-a pus cineva să faci asta, însă eu nu cred că este vorba de vreo decizie politică. El trebuie să lase locul altcuiva care se pricepe mai bine la transporturi”, a mai spus Alin Tişe. Totuşi, decizia Consiliului pentru Transport va deveni definitivă doar dacă va trece de votul Parlamentului European. De acest organism îşi leagă, acum, toate speranţele şeful Consiliului Judeţean. „Voi face un lobby pe lângă europarlamentarii români pentru a reintroduce Clujul pe această rută. De altfel, noi asta vrem, să apară acolo măcar municipiul Cluj-Napoca, nu neapărat fie scos alt oraş de pe listă. Eu voi face tot ce depinde de mine să reintroduc Clujul în acest program de dezvoltare nodală, pentru că, astfel, nici autostrada Transilvania nu va putea beneficia de bani europeni”, a concluzionat preşedintele CJ Cluj.
Nodul aerian rămâne
Dacă pe ruta de transport rutier şi feroviar Clujul a fost „sărit” din schemă, în ce priveşte spaţiul aerian, Aeroportul Internaţional face parte din nodul de transport transeuropean. „Totuşi, fără o reţea rutieră şi feroviară pe măsură, în timp inclusiv şi aeroportul va avea de suferit din cauza ieşirii din sistemul intermodal integrat de transport. O să fac solicitări nu doar la europarlamentari, ci şi la Ministerul Transporturilor sau primul-ministru pentru a schimba această decizie. Există foarte mulţi bani europeni pentru modernizarea infrastructurii, însă dacă nu suntem prinşi în această zonă, nu-i putem lua”, a declarat preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe.