Municipalitatea timisoreana va lua din buzunarele cetatenilor si ale creditorilor aproape 12 milioane de euro pentru a acoperi facturi umflate la lucrarile ce se executa la drumuri. Suma s-a acumulat intr-un an si jumatate, timp in care consilierii locali au aprobat, aproape in unanimitate, majorari duble sau chiar triple ale unor devize la refacerea unor artere din oras.
Daca lucrarile ar fi fost facute imediat dupa realizarea studiilor de fezabilitate, costurile acestora ar fi fost cu jumatate mai mici, adica 10 milioane de euro, si nu peste 20 milioane de euro, cat au ajuns acum.
„Romania libera” a inventariat toate proiectele de hotarari din ultimul an si jumatate in care executivul cerea alesilor sa aprobe reactualizarea unor devize, precum si motivatiile pe care le primeau consilierii prin referatele care insoteau propunerile. Marea majoritate a celor 23 de hotarari de CL care au „umflat” aceste devize de refera la calitatea drumurilor, cel mai spinos subiect.
Studiile de fezabilitate care au stat la baza devizelor au fost intocmite in 2002 sau in 2004, iar distanta temporala dintre primul astfel de document si devizul din acest an se vede si in acte. Mai precis, studiile din 2002 sunt de cele mai multe ori triplate, iar cele din 2004 dublate, in conditiile in care paritatea euro/leu nu a fost semnificativa si nici inflatia nu a fost dubla sau, mai rau, tripla.
In aprilie 2005, consilierii au majorat un deviz la modernizarea tronsonului din municipiu Independentei – Drubeta de la 628.025 euro la 750.260 euro, cu urmatoarea explicatie: s-a organizat licitatie pentru desemnarea contractantului care sa execute lucrarile. Valoarea cea mai mica obtinuta, insa, in urma licitatiei a fost mai mare decat cea estimata. Procedurile s-au repetat dupa o vreme, iar valoarea ofertata a mai scazut, dar nu suficient pentru a fi mai mica decat se estimase.
Metoda a fost aplicata la mai toate devizele care au urmat in anul 2005. La plenul de acum un an, toti alesii locali, cu exceptia celor doi consilieri ai PRM, Petre Petrisor si Adrian Pascuta, au votat sa se aloce mai multi bani pentru asfaltarea strazii Talangii. Daca lucrarea se facea in 2002, cand a fost facut si studiul, ar fi costat circa 41.500 euro, insa la finele lui 2005 s-a estimat un pret triplu: peste 113.000 euro. Explicatia oferita: „exista tendinta de crestere a preturilor la materiale”.
In aceeasi sedinta s-a stabilit ca alte strazi de pamant se modernizeaza la preturi exorbitante: str. Cozia – de la 100.807 euro la 209.087 euro, str. Ulpia Traiana de la 159.300 euro la 437.352 euro, str. Vasilescu Vasia – de la 125.000 euro la 290.861 euro.
Cazul strazii Ulpia Traiana este, insa, cel putin ciudat, in conditiile in care studiul de fezabilitate a fost facut in februarie 2004 si nu in 2002, cum sunt celelalte. In referatul proiectului se mentioneaza ca au avut loc trei licitatii, insa pretul de executie a fost tot timpul mult mai mare decat se estimase. Mai mult, intre a doua si a treia licitatie pretul a mai crescut cu peste 150 de milioane de lei vechi.
Interesant este ca societatea care a castigat licitatia este chiar firma specializata a Consiliului Local, „Drumuri Municipale” SA.
Daca anul trecut, referatele de motivare a acestor proiecte ofereau ceva mai multe explicatii cu privire la aceste majorari, din 2006 documentatia pe care o poate gasi cineva pe site-ul Primariei nu trece de jumatate de pagina. „Ca urmare a actualizarii investitiei si reanalizarii cantitatii, datorita degradarii starii tehnice”, in luna iunie 2006 consilierii au votat, din nou aproape in unanimitate, zece majorari de devize.
Atunci s-a decis ca vor incepe reparatii capitale la drumurile din mai multe cartiere: in Calea Aradului devizul s-a dublat de la 1,4 milioane euro pana la peste 3 milioane euro; zona Ion Ionescu de la Brad – de la 917.000 euro la 2,5 milioane euro; zona Dambovita – 1,5 milioane euro la 3,9 milioane euro. Acordul alesilor de la PD, PNTCD, PNL si PSD a umflat, numai in acea sedinta, toate devizele de la 4,7 milioane euro la peste 11 milioane euro.
Unde s-a lucrat si cu cine?
Majoritatea strazilor care au primit aceste fonduri au ajuns, intre timp, din tronsoane de pamant impracticabile sa fie asfaltate, uneori cu gropi. In unele situatii insa, oamenii inca mai asteapta sa vada reabilitarile promise. „Pe la inceputul anului se anunta ca se vor face reparatii capitale la drumuri in zonele Calea Aradului si Lipovei. Am asteptat toata vara sa vad acele reparatii serioase, de care este intr-adevar nevoie. Nimic”, a spus un timisorean.
„Ni se spune ca s-au scumpit materialele, apoi ca au crescut preturile. Dar chiar dublu sau triplu? Ni s-a spus apoi ca se schimba solutiile tehnice, dar ce inseamna asta nu ni se mai explica. Alta explicatie este ca se fac locuri de parcare si atunci e normal sa fie mai scump. Nu stiu daca Primaria are o strategie in privinta asfaltarii”, a declarat Adrian Pascuta, singurul dintre consilieri care s-a abtinut sa voteze toate majorarile de devize.
In acest context, trebuie precizat ca printre firmele care obtin astfel de lucrari sunt deja unele „abonate” la banii publici: SC „Drumuri Municipale” SA si SC „Administrarea Domeniului Public” SA, ambele subordonate Consiliului Local, SC „Nimb” SA – apropiata membrilor din executivul local, SC „Drumco-RSG”, unde printre actionari se afla Consiliul Judetean.
Situatia este similara si la intocmirea studiilor de fezabilitate, documentatii pe care le fac si cate doua-trei firme. Relevant este si faptul ca Primaria nu a impus firmelor nici un termen de punere in functiune, acesta fiind, oficial, „data finalizarii lucrarilor”.