» Cea mai mare parte a traficului de marfuri din portul Constanta se realizeaza cu state din Orientul Indepartat.
» Autoritatile portuare au in vedere deschiderea unei reprezentante in China.
Portul Constanta este, de cativa ani, principalul hub de containere din regiune. Cu alte cuvinte, marfurile care ajung aici din intreaga lume sunt redistribuite in tarile din Europa Centrala si de Sud-Est. Cea mai mare parte a produselor provin din Orientul Indepartat, in special din China. Pentru a face fata cererii, firmele de shipping au creat linii care fac legatura direct intre portul Constanta si porturile asiatice. La sfarsitul anului trecut, existau aproape zece linii de acest fel. Avantajele lor sunt evidente: timp mai scurt si costuri mai mici. Lucrurile nu se opresc insa aici. Constantin Matei, directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, a declarat ca se studiaza posibilitatea deschiderii unei reprezentante la Shanghai. Ideea a venit in urma unei vizite economice a unei delegatii constantene, la care au participat si reprezentanti ai CNAPMC. Compania mai are astfel de reprezentante in state riverane Dunarii, inclusiv in Austria, iar eficacitatea lor a fost dovedita de-a lungul timpului. Principalul avantaj este comunicarea mult mai facila intre autoritatile romanesti si cele straine. Un astfel de proiect nu ar necesita fonduri foarte mari din cadrul CNAPMC, pentru ca realizarea sa implica inchirierea unui birou si detasarea a unuia sau a doi angajati. Constantin Matei a precizat ca inca nu s-a luat o decizie in privinta acestui proiect, care este in prezent pe masa de lucru a companiei.
DEZAVANTAJE
» Reversul medaliei
Traficul crescut pe relatia cu Asia nu are numai beneficii. Principalul dezvantaj este majorarea fenomenului de contrabanda. China este recunoscuta ca principala piata de fabricare a marfurilor contrafacute, care nu respecta legislatia internationala privind protejarea marcilor si a drepturilor de autor. Vamesii si politistii de frontiera care actioneaza in Portul Constanta gasesc deseori astfel de marfuri, care sunt distruse, dar se presupune ca o parte din ele reusesc sa ajunga si pe pietele romanesti, dar si pe cele ale tarilor din regiune.