La proiectele cu finanţare europeană dezvoltate în domeniul navigaţiei fluviale şi exploatării dezvoltate de cele două administraţii de la Dunărea Maritimă, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, se adaugă proiectele dezvoltate de administraţia locală, prin oportunităţile oferite de Strategia Dunării. Primăria Galaţi are în pregătire două proiecte finanţate în cadrul Strategiei Dunării, unul dintre acestea, „DaHar”, vizând construirea unui terminal multimodal, care să asigure fluxul transport de mărfuri între regiunea Dunării Maritime şi ţările din estul Europei. Proiectul „DaHar” a fost iniţiat pe baza concepţiei că ţările riverane Dunării împărtăşesc un interes comun ce constă în integrarea optimă a transportului de marfă pe căi navigabile într-o reţea logistică şi, implicit, asigurarea unei funcţionări armonioase a oraşelor mici şi mijlocii precum şi a porturilor situate de-a lungul fluviului. Dezvoltarea porturilor şi diversificarea reală a logisticii pot conduce şi la creşterea fluxurilor de transport de mărfuri prin porturile mai mari. „DaHar este un proiect pentru porturile dunărene interioare, la care municipiul Galaţi este partener, împreună cu APDM Galaţi. Se propune construirea unui terminal multimodal, Galaţiul fiind foarte serios luat în calcul, atât de Bruxelles, cât şi la Viena, la reuniunea pregătitoare a acestui pilon al Strategiei Dunării care se referă la transport. Este luat în serios datorită atuurilor pe care le are: este port maritim, are cale ferată îngustă, are cale ferată lată şi este într-un punct de vecinătate cu două ţări din spaţiul ex-sovietic, Republica Moldova şi Ucraina. Dacă facem la Galaţi şi traversarea Dunării, aducem aici şi un coridor rutier important”, a declarat Costel Hanţă, şeful Direcţiei de Proiecte şi Finanţări Externe din Primăria Galaţi.
GEOPOLITICĂ
Regiunea Dunării va fi interconectată
Potrivit specialiştilor, porturile de la Dunărea Maritimă ocupă un loc important în strategiile europene de dezvoltare a regiunii Dunării. Strategia UE pentru regiunea Dunării are ca obiectiv interconectarea regiunii Dunării şi creşterea prosperităţii în regiunea Dunării. Pentru îmbunătăţirea mobilităţii şi a inter-modalităţii, căile navigabile interioare alături de legăturile rutiere, feroviare şi aeriene vor juca un rol important. În domeniul transportului feroviar este importantă implementarea proiectelor prioritate TEN-T, a celor 4 coridoare de transport feroviar de marfă care străbat regiunea Dunării (Regulamentul CE nr. 913/2010) precum şi dezvoltarea, până în 2020, a unor terminale multimodale eficiente în porturile de pe Dunăre, pentru a conecta căile navigabile interioare cu cele de transport rutier şi feroviar. Aceasta presupune dezvoltarea porturilor ca puncte intermodale de preluare şi operare a mărfurilor, în special a mărfurilor care se pretează la traficul containerizat.