Se intimpla ceva pe soselele din judet: in decurs de numai un an, numarul accidentelor grave a crescut cu 15%, iar cel al ranitilor cu aproape un sfert. Cele mai multe victime se inregistreaza pe drumul european 583, de la Iasi spre Tirgu Frumos si Roman. Totul in pofida masurilor pe care Politia si Directia de Drumuri Nationale sustin ca le iau. Budai, Sirca si Tirgu Frumos au ramas punctele nevralgice ale drumului, curba de la Sirca (foto) facind cele mai multe victime: 19 decedati in ultimii ani. Ce ar fi de facut pentru ca numarului victimelor sa scada?
Drumurile Iasului devin pe zi ce trece tot mai riscante. Numarul accidentelor grave si usoare a crescut in judetul Iasi in primele 9 luni ale lui 2011, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Potrivit statisticilor Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ), anul trecut au avut loc 643 de accidente, in care si-au pierdut viata 40 de persoane, iar alte 771 au fost ranite grav sau usor. Anul acesta, numarul evenimentelor rutiere a crescut la 717, rezultind 955 de raniti grav si usor. In schimb, in primele 9 luni ale acestui an, numarul celor care au murit in urma accidentelor a ramas asemanator cu cel din 2010.
Patru morti in Podu Iloaiei
Dintre cele 40 de persoane care figureaza in statisticile Politiei iesene ca fiind victime ale accidentelor rutiere din acest a an, 11 au fost pe „Soseaua Mortii” – Drumul European 583. Pe acest drum, in primele 9 luni ale acestui an, numarul mortilor este mai mic raportat la aceeasi perioada a anului trecut, cind s-au inregistrat 14 decese. In schimb, numarul accidentelor grave a crescut in 2011 fata de anul trecut, de la 29 la 34. In total, pe ruta Iasi – Roman s-au inregistrat anul trecut 76 de accidente rutiere, fata de 65 cite au fost in acest an.
Potrivit statisticii Politiei, cele mai multe evenimente grave s-au produs pe portiunea de drum din interiorul localitatii Podu Iloaiei. Aici au decedat de la inceputul anului patru persoane, alte sapte au fost ranite grav, iar 25 s-au ales cu leziuni usoare. Mai exact, deosebit de periculos este ultimul kilometru de drum, inainte de iesirea din localitatea Budai, spre Baltati, deoarece este o portiune dreapta, unde se circula cu viteza. Aici au decedat trei persoane. Ultimul eveniment grav care s-a intimplat aici a fost pe 9 septembrie, unde doua persoane, sot si sotie, au fost luati pe sus de un Volkswagen, imediat dupa ce au coborit dintr-un maxi taxi. Barbatul a fost omorit pe loc, iar sotia sa, citeva ore mai tirziu. La nici jumatate de ora de la incident, alte trei masini au fost implicate intr-o coliziune, din care doi tineri abia au scapat cu viata, cu rani usoare, in aceeasi zona. Reprezentantii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) spun ca in zona drumul este marcat potrivit legislatiei, dar soferii nu respecta marcajele. „Portiunea respectiva de drum de la Budai este periculoasa pentru pietoni, dar sint treceri in zona. Drumul este bine marcat, doar ca indicatoarele trebuie sa fie respectate. De asemenea, noi sintem dispusi sa punem marcaje oriunde ne solicita politistii sau primariile”, a afirmat Danut Pila, directorul CNDR.
9 morti pe 2 km, la Sirca
O alta portiune de drum foarte periculoasa este cea din localitatea Sirca, din comuna Baltati. Potrivit reprezentantilor DRDP, pe distanta situata intre kilometrul 39 si 41 al soselei, din 2005 si pina in prezent au decedat 19 persoane in urma accidentelor rutiere. Intre acesti kilometri se evidentiaza „Curba mortii” de la Sirca, situata mai jos de statiunea pomicola pe directia Iasi – Tirgu Frumos. Ultimul accident grav intimplat aici a fost pe 9 octombrie, cind s-au produs doua evenimente rutiere, in care o femeie a ajuns la spital cu rani grave, iar alte doua persoane au suferit rani usoare. In decurs de o ora, in locul respectiv s-au ciocnit frontal doua autoturisme, si altul s-a rasturnat in sant, dupa ce a izbit masina Politiei aflata la locul accidentului. Sefii Politiei spun ca, in acest loc, in 2011 nu au existat morti, chiar daca au fost mai multe evenimente. „Este bine ca nu avem nici un mort in acest loc. Avem doi morti pe raza localitatii Sirca, dintre care unul aproape de iesirea spre Podu Iloaiei, si unul aproape de limita cu localitatea Baltati. O alta problema pe care o avem aici este podul ingust, aflat mai jos de curba periculoasa”, a explicat Pintilei, seful Politiei Rutiere.
Reprezentantii DRDP spun ca aceasta curba este semnalizata corespunzator, iar in ceea ce priveste podul, acesta va fi reabilitat anul viitor. „In zona avem semnalizare si presemnalizare. Adica benzi rezonatoare transversale care atentioneaza ca urmeaza o portiune periculoasa, panouri succesive pentru curba periculoasa. Se avinta in aceasta curba soferii care vin cu viteza dinspre Baltati, si au o portiune de drum dreapta inainte de a intra in curba”, a explicat directorul Pila. Seful Politiei din Tirgu Frumos spune ca in zona a cerut amenajarea unui semn de circulatie care restrictioneaza viteza. „Am facut deja demersurile pentru instalarea unui indicator pentru micsorarea vitezei la 80 de kilometri la ora. Fiind in afara localitatii, aici se intra in curba cu 110 kilometri la ora, de asta se intimpla multe accidente. Alte semne nu putem pune in zona”, a spus si Vasile Huian.
O alta portiune de drum mortala este in apropierea orasului Tirgu Frumos, dar si in interiorul acestuia. La Tirgu Frumos, de la inceputul anului, din cauza evenimentelor rutiere au murit doua persoane, o alta a fost ranita grav, iar altele doua usor. Potrivit reprezentantilor Politiei de aici, periculoasa este iesirea din Tirgu Frumos spre Pascani, dar si intersectia cu drumul spre Hirlau. „De cind am semaforizat intersectia din centrul orasului de linga piata, nu mai avem accidente in zona. Acum dorim sa punem un semafor si la intersectia cu Hirlau, ca acolo am avut trei accidente mortale in ultimii ani. De asemenea, am pus un semafor chiar si in fata Scolii de Nevazatori, unde si acolo am avut persoane accidentate. Acum a mai ramas portiunea de drum dintre semaforul de linga piata si pina la bifurcatia cu Romanul si Pascaniul. Si acolo au fost multe accidente rutiere”, a spus Vasile Huian, seful Politiei Tirgu Frumos. In localitatea Strunga a decedat in acest an o persoana in urma evenimentelor rutiere, cinci au fost ranite grav, iar doua persoane, usor.
Cu 15% mai multe accidente grave, in decurs de un an
In ce priveste accidentele rutiere din acest an, cresterile au fost pe toata linia. In primele 9 luni ale anului trecut au fost 225 de accidente rutiere grave, din care au rezultat 210 raniti grav, si alti 66 de raniti usor, in timp ce in aceeasi perioada a anului 2011 numarul a crescut la 260 de evenimente grave, care s-au soldat cu 269 de persoane ranite grav, si 116 raniti usor. Totodata, in 2010, in urma evenimentelor usoare au rezultat 418 accidente cu 495 de raniti usor, iar numarul a crescut anul acesta la 457 de accidente, in care au fost ranite usor 570 de persoane. Seful Politiei Rutiere iesene spune ca dinamica acidentelor a crescut in judet din cauza mai multor factori. „In primul rind, o mare parte din accidente se petrec in puncte izolate pe harta judetului Iasi. Nu sint concentrate in anumite zone. Accidentele se petrec in locuri izolate, unde nu sint acoperite bine de efective ale Politiei. Sint multe portiuni de drum reabilitate in acesti ani, si sint implicati multi carutasi, si pietoni. Acestia ridica mult numarul accidentelor. Trebuie educati sa circule”, a sustinut Mihai Pintilei, comisarul sef al Politiei Rutiere.
„Indiferent cite marcaje punem, a doua zi dispar”
Responsabilii de drumuri judetene sunt de parere ca o semnalizare mai buna a drumurilor ar micsora numarul accidentelor rutiere. Insa, spun ei, semnele sint furate imediat ce sint montate. „Incercam in fiecare an sa semnalizam cele mai periculoase drumuri judetene, dar, indiferent cite marcaje punem, a doua zi dispar. Avem foarte multe semne puse in anii trecuti, dar nu se mai regasesc in inventarul de anul acesta. Poate ca ar trebui sa le facem din piatra, ca astea din fier se fura”, a spus Radu Judele, seful Directiei de Administrare a Drumurilor Judetene (DADJ). In august a fost organizata o licitatie pentru achizitionarea de semne de circulatie, iar pina la prima zapada vor fi montate. „In august am avut o licitatie de 200.000 de lei. Vom pune semne pe circulatie la treceri peste calea ferata, la intersectia drumurilor judetene cu cele comunale sau inferioare, linga scoli, si la treceri de pietoni”, a adaugat directorul.