5.2 C
București
vineri, 15 noiembrie 2024
AcasăSpecialCum vrea PSD să împartă Portul Constanţa

Cum vrea PSD să împartă Portul Constanţa

Peste cel mult un an, Portul Constanţa ar putea ajunge în administrarea mai multor primării din Constanţa şi a Consiliului Judeţean. Patru parlamentari PSD au depus vineri în Parlament un proiect de lege care vizează transferul celor 60% din acţiuni pe care Ministerul Transporturilor le deţine la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa către autorităţile locale.

Ieri, trei dintre semnatarii proiectului (Eduard Martin, Alexandru Mazăre şi Manuela Mitrea) au susţinut o conferinţă de presă în care au explicat ce presupune transferul acţiunilor. „Legea pe care o depunem spre adoptarea Parlamentului României are un text relativ simplu. Se spune că se transferă acţiuni de la Ministerul Transporturilor către unităţi administrativ-teritoriale, cum ar fi către Consiliul Local Constanţa – 31% din acţiunile deţinute de Ministerul Transporturilor, către Consiliul Judeţean Constanţa – un număr de 15%, către Consiliul Local Agigea – 4%, către Consiliul Local Năvodari – 3%, către Consiliul Local Mangalia – 2%. Structura finală a acţionariatului APMC va fi următoarea: 51% din acţiuni vor fi deţinute de către Consiliul Local Constanţa, 15% de Consiliul Judeţean Constanţa, 2% de Mangalia, 3% de Năvodari, 4% de Agigea. Rămân la Fondul Proprietatea 20% din acţiuni şi 5% rămân la Ministerul Transporturilor, pentru că există o lege care prevede obligativitatea reţinerii acestor acţiuni în portofoliul ministerului pentru o eventuală listare pe bursă”, a explicat Eduard Martin. De ce şi Consiliul Judeţean? Pentru că, afirmă deputatul, Consiliul Judeţean reprezintă toţi cetăţenii judeţului, care trebuie şi ei să aibă beneficii de la port.

Exemple europene

Tot Eduard Martin spune că, la elaborarea acestei legi, a avut în vedere exemple similare din Uniunea Europeană. Astfel, potrivit deputatului PSD, porturile Anvers, Hamburg şi Lisabona sunt deţinute 100% de municipalitatea locală, în timp de portul Rotterdam aparţine în proporţie de 70% municipalităţii şi 30% statului olandez.

Martin a explicat şi care vor fi beneficiile concrete pentru autorităţile locale. După împărţirea dividendelor, dacă ne raportăm la profitul obţinut în ultimul an, Consilul Local  Năvodari va încasa dividende de 400.000 euro anual, Agigea 450-500.000, Mangalia 200-300.000 de euro anual. Partea leului va reveni Consiliului Local Constanţa: circa 5-6 milioane de euro.

Alexandru Mazăre spune că vor fi bani pentru investiţii

Senatorul Alexandru Mazăre a declarat că, dacă acţiunile trec la autorităţile locale, investiţiile vor continua. „Vreau să risipim orice nelămurire legată de acest subiect. Vreau să vă spun că fondurile pe care portul le atrage vor fi aceleaşi pe care autoritatea le-a accesat în toţi aceşti ani precedenţi. Sunt fonduri structurale care sunt accesate prin Programul Operaţional Sectorial Transport, prin girul unităţii de management din cadrul Ministerului Transporturilor. Aceste programe vor merge înainte, există o negociere pentru finanţări începând cu 2014 la nivel de minister, nimic nu va împiedica autoritatea să deruleze aceste proiecte prin unitatea respectivă din Ministerul Transporturilor ca şi până acum. Alte surse de finanţare sunt profitul portului şi creditele angajate de către autoritate. Acestea vor fi cele trei surse principale de finanţare şi acestea au fost şi în anii precedenţi. Nu au fost, din ştiinţa noastră, cu nişte excepţii total nesemnificative, investiţii majore de la bugetul de stat în această perioadă în administraţia porturilor maritime din Constanţa”, a spus Alexandru Mazăre.   

Senatorul Alexandru Mazăre a mai spus că transferul acţiunilor se poate face în nouă luni, maximum un an. Vorbeşte din experienţă, pentru că în 2008 acesta, împreună cu parlamentarii PSD, a reuşit să treacă primele 20% din acţiunile CNAPMC la Consiliul Local Constanţa. „Mă aştept să aibă acelaşi parcurs ca legea din 2008, respectiv să întrunească majoritate. Sunt convins că după alegeri, cu un guvern USL şi cu o majoritate USL va întruni această majoritate. Va veni apoi la semnare la preşedintele Traian Băsescu. Inevitabil, va respinge proiectul de lege pe aceleaşi argumente ca în 2008, apoi, la reexaminarea legii, vom întruni iarăşi majoritate în Parlament, iar proiectul legislativ va deveni lege”. Alexandru Mazăre a mai spus că decizia de transfer a acţiunilor este una politică şi atât premierul Victor Ponta, cât şi Guvernul USL şi-o asumă.

 Manuela Mitrea: „Contează mândria locală”

Deputatul PSD de Constanţa, bucureşteanca Manuela Mitrea, a spus că într-un astfel de proiect de lege contează atât „mândria locală”, cât şi descentralizarea şi interesul economic. „Sunt o grămadă de lucruri de făcut”, a spus aceasta referin-du-se la profitul care va reveni oraşului Constanţa. Întrebată dacă un astfel de proiect de lege nu ar crea un precedent prin care parlamentarii vor cere pentru judeţele de care aparţin unităţile economice de prestigiu ale ţării, aceasta a replicat că este problema parlamentarilor respectivi. Eduard Martin a subliniat însă că proiectul privind transferul acţiunilor CNAPMC are la bază un model european. „Dacă nu aveam asemenea politici europene, nu ne apucam să-l facem”, a subliniat deputatul.

Membru PSD la conducerea portului

Până la intrarea în vigoare a legii, CNAPMC se va suspune rigorilor memorandumului cu FMI, care prevede introducerea managementului privat. Au fost depuse 800 de candidaturi, iar pe lista scurtă au rămas cinci persoane, care vor ajunge în viitorul consiliu de administraţie. Favorita pentru preluarea funcţiei de manager general este Lucian Băluţ, preşedintele Organizaţiei Municipale a PSD Constanţa. „O coincidenţă”, au spus ieri parlamentarii PSD, amintind că procesul de selecţie a sutelor de candidaţi a fost făcut de PricewaterhouseCoopers.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă