Pentru PSD Constanţa şi preşedintele Radu Mazăre, plecarea liberalilor de la guvernare este o veste excelentă. Pe plan local, acest lucru nu înseamnă nimic, pentru că PSD are o majoritate suficientă în majoritatea consiliile locale şi în cel judeţean pentru ca vocea PNL să nu conteze. Înseamnă însă mult la nivel naţional, acolo unde echipa Mazăre – Constantinesc a primit mai multe piedici decât se aştepta de la colegii din PNL.
Liberalii au pus piedică
Una dintre principalele neînţelegeri dintre PSD şi PNL a fost trecerea pachetului majoritar de acţiuni ale Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa din ograda Minsterului Transporturilo în cea a Consiliului Local Constanţa şi a altor municipalităţi mai mici din judeţ, dar şi a Consiliului Judeţean. Liberalii, care au controlat transporturile, s-au opus făţiş. Iniţial prin vocea lui Relu Fenechiu, despre care Mazăre a spus că nu a înţeles despre ce este vorba, pentru că ”este moldovean şi la Moldova nu sunt porturi‘”. Apoi, prin vocea fostului ministru Ramona Mănescu, cea care a spus din nou, fără ocolişuri, că portul nu trebuie să-şi schimbe acţionariatul actual. „Cele 20 de procente deţinute de Primăria Constanţa sunt destule; părerea mea este că Portul Constanţa este un obiectiv strategic de interes naţional şi cu asta cred că am spus tot”, a declarat ea, chiar în Constanţa, după o întâlnire cu patronii din port.
Tot mai aproape de PSD
Acum însă, cu liberali scoşi din joc, portul este cu un pas mai aproape de PSD Constanţa. Mazăre a declarat, sâmbătă, că este mai bine că liberalii au ieşit de la guvernare, sperând că astfel o parte din acţiunile Administraţiei Porturilor Maritime vor reveni la municipalitate. “Pentru Constanţa cred că e bine. M-ai întrebat mai devreme cu portul, că se opunea ministra şi eu ce ţi-am răspuns? Despre morţi numai de bine. Pentru că se opunea cu portul şi eu tot vreau acţiunile de la port ca să iau bani şi să mai scad factura la întreţinere”, a afirmat Mazăre.
Mingea e la Ponta
Patru parlamentari PSD au încercat să treacă un proiect de lege pentru ca acţiunile CNPAMC să ajungă la autorităţile locale, pe acelaşi model încercat cu circa şapte ani în urmă, când Constanţa a obţinut 20%. Acum însă se merge şi pe o alternativă mai rapidă: o hotărâre de Guvern prin care să se stabilească un transfer de acţiuni. Victor Ponta a declarat public faptul că susţiune propunerea PSD Constanţa. ”O să-l listăm la bursă, să avem investitori privaţi, să avem participaţie minoritară a Guvernului şi participaţie minoritară a autorităţii locale”, declara recent Victor Ponta. Rămâne de văzut procentul care va reveni autorităţilor locale. Iniţial, PSD Constanţa a cerut 51%, se pare însă că, în urma negocierilor, s-ar mulţumi şi cu 33%. În prezent, statul deţine 60 la sută din acţiunile APMC, 20 la sută Fondul Proprietatea şi 20 la sută Consiliul Local Municipal Constanţa.
Ameninţare voalată
Radu Mazăre şi-a exprimat mereu încrederea că Victor Ponta va lua o decizie care să îl mulţumească. Acesta a amintit că PSD Constanţa a promis în campania acest lucru şi că el a primit, la rândul său, asigurări că acest lucru se va întâmpla dacă USL va câştiga alegerile. “Acum vin alegerile, lucrurile se rezolvă de la sine. Îmi plac oamenii care se ţin de cuvânt”, a precizat Mazăre. Acesta a lăsat să se înţeleagă, în alte rânduri, că dacă nu se vor respecta aceste promisiuni nu va mai putea susţine partidul în alegerile care urmează.
Miza: milioane de euro
Miza preluării portului Constanţa sunt dividendele, de câteva milioane de euro pe an, dar şi afacerile operatorilor portuari, care se ridică la sute de milioane de euro. ”Asociaţia Patronală Operatorul Portuar prin membrii săi are o cifră de afaceri cumulată de circa 16 ori mai mare decât cea a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime, iar Federaţia Sindicatelor Portuare este singura reprezentativă la nivelul unui sector de circa 40.000 de salariaţi”, spunea Viorel Panait, preşedintele Organizaţie Operatorul Portuar. Radu Mazăre spune că se gândeşte la dividende şi la ce ar putea face cu aceşti bani. „La valoarea pe care o are Portul, la grandoarea şi mărimea lui, ca să scoţi în zilele tale bune profit anual de 8 milioane de euro e caca-maca. Numai investiţia care se face în prelungirea portului e de 150 milioane euro şi el scoate 8 milioane de euro pe an. E caraghios. Nimic. Cel mai mare port al României, ne lăudăm că e unul dintre cele mai mari porturi din Europa. Nu scoate nimic. Scoate un port privat mic din Brazilia banii ăştia. Că dacă avem 33% dintr-un port care pe an scoate 100 milioane şi nu 8 milioane, am putea discuta cu totul astfel despre nevoile constănţenilor”, spune anul trecut Radu Mazăre.
Sindicaliştii se opun
La rândul lor, sindicaliştii au precizat că, în opinia lor, trecerea acţiunilor la consiliul local nu este benefică. ”Având în vedere că APMC, înainte de a-i analiza statulul de societate comercială, este autoritate a statului român, nu putem vorbi decât de actul de autoritate, nu putem lista la bursă o autoritate. În privinţa viitoarelor dezvoltări absolut necesare ale portului, cu privire la nişte investiţii care depăşesc cu mult nivelul de garantare a unor bugete locale, acest rol de autoritate în ceea ce priveşte garantarea unui buget consolidat fac ca şi necesară rămânerea portului Constanţa în sfera de autoritate a guvernului României. Prin urmare, cel puţin să rămână în stadiul în care este”, spunea, anul trecut, Mircea Burlacu, liderul Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare.