Cel puţin doi miniştri au speculat apetitul românilor pentru turismul de croazieră şi au anunţat că doresc să introducă linii directe între Constanţa şi porturi din zona Mării Negre. Intenţiile au rămas numai pe hârtie. Acum mai bine de un an şi jumătate, în iunie 2009,ministrul Turismului, Elena Udrea, anunţa intenţia de realizare a unei linii de croazieră între portul Constanţa şi insulele greceşti. Până acum, nu s-a concretizat nimic, şi este greu de crezut că, în plină criză şi cu o Grecie zguduită
de conflicte sociale, acest lucru va fi posibil în viitorul apropiat.
Mai mult, agenţii de turism contactaţi de România Liberă au declarat că o astfel de idee este utopică din mai multe cauze. Una dintre ele este că drumul ar dura două zile şi jumătate, iar a doua că marea este extrem de agitată în această zonă, iar vasele mici ar face călătoria extrem de neconfortabilă. În plus, ar fi fost o modalitate de promovare a turismului grecesc în România, pentru că numărul cetăţenilor din Grecia care călătoresc sau au intenţia de a călători în România este infim.
În ciuda eşecului acestei iniţiative, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a revenit, luna trecută, anunţând intenţia de a pune bazele unei linii de croazieră între Constanţa şi Turcia. Anunţul a fost făcut la Constanţa, în timpul vizitei ministrului de resort din Turcia, Binali Yildirim, după semnarea unui protocol de colaborare între portul Constanţa şi portul Pendik, din Istanbul. De atunci, nu s-a mai făcut nici un pas concret.
Experienţa „Arielle”
O linie de croazieră din portul Constanţa spre Turcia a fost în funcţiune acum şapte ani. În 2004, nava„Arielle” a oferit curse spre Istanbul. Pe vas se puteau îmbarca peste o mie de pasageri, dar şi autoturisme şi autobuze. Linia s-a închis după nici o vară, din cauza lipsei de turişti.
În octombrie 2007, compania Navlomar anunţa lansarea oficială a unei rute care urma să lege Constanţa de Odessa şi Istanbul. Pe 6 noiembrie, nava „Yuzhnaya Palmyra”, cu 464 de paturi şi locuri pentru 277 de autoturisme, urma să plece din portul Constanţa, iar turiştii erau ademeniţi cu pensiune completă pe vas. Preţul, pentru o cabină cu două paturi, era de 320 euro de persoană. Iniţiativa a murit însă înainte de lansare. „Nu s-a mai făcut”, ne-a declarat ieri, din Istanbul, Virgil Drăgan, directorul companiei Navlomar.
Scădere importantă a numărului de pasageri străini
Segmentul turismului de croazieră maritim supravieţuieşte prin navele cu turişti străini care ajung în Portul Constanţa. Acesta este în scădere dramatică. Potrivit estimărilor directorului Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime, Andrei Aurelian Popa, în 2011 sunt aşteptate peste 50 de escale ale unor nave de croazieră, în terminalul de pasageri al portului Constanţa.
CNAPMC estimează o creştere cu 10% a numărului turiştilor care vor sosi în port, în acest an, comparativ cu 2010, când s-au înregistrat 58 de escale ale navelor de pasageri, cu 21.300 turişti la bord. Conform datelor publicate de CNAPMC pe site-ul propriu, în 2008 aici au acostat peste 80 de nave de pasageri, care au adus circa 30.000 de persoane.