7.1 C
București
luni, 6 ianuarie 2025
AcasăSpecialCriza economica mondiala a ajuns in Sud-Estul Romaniei

Criza economica mondiala a ajuns in Sud-Estul Romaniei

» Desi sistemul economic romanesc nu are expunere directa la criza mondiala, efectele se fac simtite din ce in ce mai des si in tara noastra.

» Cele mai importante ramuri industriale din sud-estul Romaniei incep sa-si reduca productia.

» Unul dintre efectele pozitive ale fenomenului este reprezentat de intoarcerea acasa a muncitorilor plecati in Europa.

Combinatul siderurgic de la Galati, unul dintre cele mai mari din Europa, si-a inchis temporar una dintre capacitatile de productie. Cei aproape 40.000 de marinari romani isi gasesc tot mai greu locuri de munca. santierele navale sunt la limita profitabilitatii, din cauza preturilor in crestere la materie prima. Dezvoltatorii imobiliari dau inapoi, iar multe proiecte au ramas la stadiul de planseta. Dealerii auto din Constanta spun ca vanzarile au stagnat, in cel mai bun caz. Investitorii la bursa sunt panicati de scaderile istorice si refuza sa mai riste. Acestea sunt numai cateva semne ca actuala criza economica a ajuns in sud-estul Romaniei. Criza are insa si o serie de aspecte pozitive, atat pentru oamenii simpli, cat si pentru marile companii

 

Primele semne ale crizei in regiunea de Sud Est a Romaniei au aparut la companiile mari, care exporta majoritatea produselor. Vestile negative au aparut in toata regiunea, fie ca este vorba despre companii mari, care au capital strain, despre societati mai mici sau chiar persoane fizice. Combinatul siderurgic de la Galati, unul dintre cele mai mari din Europa, a anuntat, ca isi inchide unele dintre sectii. Problema nu este insa numai a combinatului, ci a unei intregi industrii dezvoltate pe verticala, pentru ca zeci de furnizori si subcontractori depind de activitatea sa. Daca sefii combinatului au anuntat ca nu vor face disponibilizari, in randul colaboratorilor lucrurile nu stau atat de roz.

Santierele navale au comenzi
Criza este resimtita in plin si de o parte din santierele navale din regiune. La Damen, de exemplu, tot in Galati, s-a luat o decizie curajoasa: trecerea la constructia de nave militare. Decizia a fost motivata de scaderea comenzilor pentru navele civile, care sunt tot mai scumpe, in conditiile in care pretul la tabla a crescut vertiginos. Situatia este mai buna la Aker, in Tulcea. Conducerea santierului de aici a anuntat ca are comenzi pentru urmatorii doi, trei ani, si ca problema cu care se confrunta este lipsa fortei de munca.  

Comenzi pana la finele anului 2010 are si Daewoo Mangalia Heavy Industries. Presedintele DMHI, Vasile Iorga, spune ca unul dintre efectele negative ale crizei este faptul ca nu se mai semneaza contracte noi, pentru ca piata de transport in general este in scadere. Finantarea este scumpa, iar armatorii nu mai gasesc resursele financiare necesare pentru constructia de nave nou. Acesta a identificat insa trei efecte pozitive ale crizei: intarirea euro (care ii ajuta pentru ca toata productia santierului pleaca la export), o relaxare a pretului la materia prima (tabla incepe sa devina cu pana la 10% mai ieftina, dupa ce a cunoscut cresteri record) si intoarcerea muncitorilor straini (cateva sute de navalisti s-au reintos in Mangalia si vor sa se angajeze aici).

Semne bune
In ciuda crizei mondiale, exista si semne ca o parte a economiei este inca sanatoasa si merge la turatie maxima. In Portul Constanta, de exemplu, traficul de marfuri este in crestere puternica. "In primele noua luni ale anului, traficul total a ajuns la 47 milioane tone, cu cinci milioane mai mult fata de perioada similara a anului", spune Constantin Matei, directorul Administratiei Porturilor Maritime Constanta. Principalele marfuri tranzitate sunt minereul de fier (noua milioane tone), petrolul brut (6,3 mil.) si combustibili minerali solizi (5,35 mil.).

In aceasta perioada s-au tranzitat si 3,56 milioane tone cereale. Ovidiu Cupsa, directorul Administratiei Canalelor Navigabile, spune ca si aceste rute de transport sunt folosite din plin de oamenii de afaceri. "In primele noua  luni ale acestui an, traficul este mai mare decat in perioada similara a anului trecut. Am avut o mica scadere la inceputul anului, dar a fost cauzata de conditiile meteorologice", a precizat acesta.

» Piata imobiliara, in scadere
Turbulentele de pe pietele financiare nu afecteaza numai marii jucatori. Lipsa de lichiditate si inasprirea normelor de creditare au dus la o stagnare a achizitiilor bunurilor de folosinta indelungata si a imobiliarelor. "Asistam practic la o inghetare in domeniul imobiliar, care stationeaza dinainte de criza. Preturile au scazut in medie cu 10-15%. Cauzele se regasesc si  in noile norme BNR, care au dus la cresterea dobanzilor", spune Ioan Ududec, manager agentia imobiliara Elion.
si piata auto este afectata de scaderea puterii de cumparare. La nivelul judetului Constanta, multi dealeri importanti vorbesc de stagnarea vanzarilor, in timp ce la unii se cunosc scaderi destul de importante. Acestea sunt totusi legate si de noua modalitate de impozitare a masinilor second-hand, care favorizeaza achizitiile intracomunitare. Pentru cumparator, vestea buna este ca, pentru a putea sa-si vanda autovehiculele, dealerii sunt nevoiti sa vina cu oferte cat mai atractive.

» Efecte pozitive
Printre efectele prozitive ale crizei, oamenii de afaceri enumara si intoarcerea muncitorilor straini. Multi oameni vad si scaderea pretului la imobiliare ca pe un avantaj, in conditiile in care apartamentele din Constanta costau (si costa inca) mai mult decat casele din Austria. Criza aduce insa si oportunitati. Mital Steel Holdings va lansa astazi o oferta publica de preluare a operataorului constantean Comvex, cel mai mare terminal specializat in operarea materiilor prima solide vrac din zona Marii Negre. Este un semn ca, in aceste vremuri tulburi, se pot face afaceri profitabile.

Cele mai citite

Horoscop 7 ianuarie 2025. Provocări și soluții

Horoscop 7 ianuarie 2025. Ziua de azi aduce pentru fiecare zodie provocări, dar și soluții care pun accent pe echilibru, prudență și introspecție. Chestiunile...

Șumudică îi lasă acasă! Rapid pleacă în cantonament fără doi jucători experimentați

Rapid a anunțat oficial că Filip Blazek și Florent Hasani nu vor face parte din lotul pentru cantonamentul din Dubai, fiind înlocuiți de doi...

Epidemia HMPV în China. Ce știm până acum

Un focar de Human Metapneumovirus (HMPV) în China a atras atenția internațională, inclusiv din partea Indiei, care monitorizează situația îndeaproape. Deși virusul este cunoscut...
Ultima oră
Pe aceeași temă