Actualul manager al Teatrului Naţional Târgu-Mureş este acuzat de ineficienţă şi cheltuirea discreţionară a banilor din bugetul instituţiei de cultură. Acuzaţiile sunt lansate de trei foşti directori ai Naţionalului târgumureşean, care spun că Vlad Rădescu ignoră actorii de la Târgu-Mureş, dar şi pensionarii. Corpul de Control al ministrului Culturii a descins ieri la Târgu-Mureş pentru a verifica modul în care s-au cheltuit banii la Târgu-Mureş, dar şi activitatea interimară a lui Vlad Rădescu. În tot acest timp, publicul de la Târgu-Mureş este tot mai departe de sala de spectacole şi asta pentru că aici piese noi nu s-au mai montat de ceva vreme.
Lanţ de acuze
Trei foşti directori ai Teatrului Naţional de la Târgu-Mureş acuză actuala conducere a instituţiei, în frunte cu managerul interimar Vlad Rădescu, de nerespectarea legii şi lipsă de eficienţă, fapte care, în opinia lor îndepărtează publicul de lumea scenei. Cei trei contestatari sunt actorul pensionar Mihai Gingulescu, regizorul Cristian Ioan şi teatrologul Zeno Fodor, care susţin la unison că actualul manager Vlad Rădescu vede Teatrul de la Târgu-Mureş drept o afacere personală, dar şi o posibilitate de a plăti poliţe foştilor colegi. „Senzaţia mea este că se plătesc poliţe de acum 18 ani şi este o afacere personală a domnului Rădescu. Unde sunt cei 80.000 de euro din ultimul an în condiţiile în care nu am văzut vreo piesă nouă?”, se întreabă retoric regizorul Cristian Ioan, care îl acuză pe Vlad Rădescu că a dat această sumă regizorului Victor Ioan Frunză în avans pentru două piese pe care acesta încă nu le-a pus în scenă. „E unic în analele Teatrului românesc. O stagiune întreagă fără o piesă nouă”, a continuat Cristian Ioan, completat de Mihai Gingulescu, care spune că Vlad Rădescu ar fi preferat să îi plătească lui Frunză decât să plătească actorii pensionari sau regizorii din teatru din alte motive. „Probabil că Frunză are nevoie de bani, că e dator la alte teatre”, a spus Gingulescu. Fostul director şi actor al Teatrului Naţional de la Târgu-Mureş îl acuză totodată pe Vlad Rădescu că îi ţine pe actorii pensionari departe de scenă şi de public. Asta deşi numele grele ale teatrului târgumureşean şi-au arătat chiar disponibilitatea de a lucra fără bani. „Noi am fost şi le-am spus că jucăm gratis, dar de atunci nici un bătrân nu a fost solicitat”, spune Mihai Gingulescu. El mai afirmă că actorilor tineri din Teatrul Naţional de la Târgu-Mureş le e frică să vorbească deoarece se tem că ar putea fi daţi afară. „Au fost oameni care s-au refugiat prin spitale să scape de Frunză”, a mai povestit actorul Mihai Gingulescu, în timp ce regizorul Cristian Ioan susţine că are informaţii că Victor Ioan Frunză aduce actori din afara oraşului pentru a monta o piesă care s-a jucat deja la Timişoara. „Afacerea este că Teatrul de la Târgu-Mureş a cumpărat deja decorurile de la Timişoara”, spune Cristian Ioan, care este nemulţumit şi de faptul că mai multe piese în regia sa au fost scoase din program deşi se bucurau de audienţă.
Cer schimbarea lui Rădescu
„Eu aveam un program pentru Teatrul Naţional pe care i l-am dat lui Vlad Rădescu, dar nu s-a folosit deloc de el. Soluţia este ca ministrul Culturii să numească un alt director interimar şi să organizeze concurs pentru post”, a spus şi Zeno Fodor, care este singurul dintre cei trei care s-a arătat deschis să preia conducerea Teatrului cu statut de interimat până la organizarea concursului şi pentru scoaterea instituţiei culturale din marasmul în care se afundă. „Se pot face foarte multe lucruri, dar e nevoie de un om cu viziune”, spune Zeno Fodor, care este nelămurit la rândul său cum colegii de la secţia maghiară au reuşit anul trecut, cu aceleaşi fonduri, să vină în faţa spectatorilor cu premieră după premieră, în timp ce la secţia română a intrat în anonimat în ultimul an şi jumătate. „Am fost la Festivalul Naţional de Teatru şi mi-a fost jenă când am auzit cum s-a vorbit despre prestaţia Teatrului Naţional din Târgu-Mureş”, a declarat teatrologul, care este de părere că atitudinea lui Vlad Rădescu, care face naveta între Bucureşti şi Târgu-Mureş, este dăunătoare Teatrului Naţional. „Cel ce vine director trebuie să stea zi de zi aici, să muncească, nu să trimită mail-uri din Bucureşti”, afirmă Zeno Fodor, în timp ce Mihai Gingulescu spune că o mare parte din vină aparţine Ministerului Culturii care a prelungit agonia de la Târgu-Mureş cu interimatul lui Rădescu după ce acesta ar fi dat asigurări că susţine ideea ruperii în două a instituţiei de cultură şi apariţia Teatrului Secuiesc de Stat în locul actualei secţii maghiare.
Refuză să comenteze acuzaţiile
Managerul interimar al teatrului Naţional de la Târgu-Mureş, Vlad Rădescu, a refuzat ieri să răspundă acuzaţiilor ce îi sunt aduse de cei trei foşti directori invocând faptul că este în şedinţă. Directorul artistic al instituţiei de cultură, Nicolae Cristache, nu s-a arătat deloc surprins de cele spuse de Cristian Ioan, Zeno Fodor şi Mihai Gingulescu. „Vorbim de doi pensionari şi un regizor care a montat cât a fost director. Ceea ce pot să spun este că noi, cu banii pe care i-am avut, atât am putut face, iar statisticile arată bine pentru că pe vremea lor nu am avut nici o creştere a numărului de spectatori aşa cum am înregistrat în ultima perioadă”, spune Cristache, potrivit căruia secretarul general adjunct din Ministerul Culturii a venit la Târgu-Mureş în urmă cu câteva luni pentru a verifica acuzaţiile legate de plata făcută către Victor Ioan Frunză şi a constatat că acestea nu sunt fondate. „A constatat că e o mare minciună”, a conchis Cristache. Acesta a confirmat totodată faptul că ieri a sosit din nou la Târgu-Mureş Corpul de Control al ministrului Culturii, însă nu a vrut să divulge care este tematica de control a acestuia.