15.4 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăSpecialConstanta, ultima frontiera Schengen

Constanta, ultima frontiera Schengen

» O data cu apropiata integrare in spatiul Schengen, Dobrogea va deveni "scutul" de S-E al Uniunii Europene.

» Autoritatile investesc in continuare pentru a securiza granitele terestre, aeriene si maritime.

» In Constanta s-a format deja o forta de interventie rapida, foarte bine dotata logistic.

Contrar structurilor de frontiera din vestul tarii, care in eventualitatea in care Romania va face parte din spatiul Schengen (impreuna cu Bulgaria sau independent de aceasta) vor suferi modificari in urma aplicarii regimului Schengen la granita cu statele membre, la malul marii institutiile statului raman pe pozitii. In timp ce fortele de frontiera si restul institutiilor cu raspunderi in zona granitelor cu statele Schengen vor fi reduse din punct de vedere al personalului, in cazul judetului Constanta situatia este inversa. Desi, cel putin deocamdata, nu s-a pus problema suplimentarii personalului, litoralul a beneficiat si beneficiaza in continuare de investitii majore in dezvoltarea sistemelor de monitorizare si control al traficului naval, aerian si rutier.

Cu ochii pe apele teritoriale
"Activitatea Directiei Operative Porturi Maritime nu va suferi modificari", a precizat agent Marius Niculescu, purtatorul de cuvant al DOPM, care a adaugat ca Portul Constanta va avea acelasi regim de "port deschis" dupa intrarea in spatiul Schengen. De altfel, DOPM a aparut din necesitatea unui control cat mai eficient in porturile maritime. Directia a fost infiintata anul trecut cu personal provenind de la celelalte structuri ale politiei de frontiera constantene. La randul sau, Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Constanta beneficiaza de investitii majore pentru modernizarea navelor si a tehnicii de lucru.

SCOMAR, cel mai bun din Europa
Tehnica de supraveghere trebuie sa functioneze ireprosabil la granita Schengen. Indiferent daca Romania intra impreuna cu Bulgaria sau singura in sistemul Schengen, litoralul si marea trebuie controlate strict. Una dintre cele mai importante investitii in acest sens este Sistemul Complex de Observare, Supraveghere si Control al Traficului la Marea Neagra (SCOMAR), inaugurat anul trecut la malul marii.
"Ochiul electronic" de la Marea Neagra are o bataie de pana la 100 mile marine in largul Marii Negre, a costat 25 milioane euro si este considerat cel mai modern sistem de monitorizare a frontierei din Europa. In fapt un urias complex de senzori, camere de luat vederi de mare putere, sisteme de comunicatii, toate coordonate dintr-o singura incapere, SCOMAR permite politistilor de frontiera sa monitorizeze non stop fiecare metru patrat din apele teritoriale, incepand cu limita de nord a frontierei cu Ucraina si pana in sudul litoralului, Mangalia.

 

Gratie unor senzori ultrasensibili, radarelor in banda X cu urmarire automata si a dispozitivelor optice, SCOMAR "vede" in timp real orice fel de nava sau ambarcatiune, fie ca este vorba despre o simpla barca din cauciuc, salupe rapide sau vapoare de mari dimensiuni. Complexul de radare identifica "tintele" de la distante cuprinse intre 39 si 66 kilometri in larg, iar camerele in spectrul vizibil transmit online imagini cu navele aflate la 22 kilometri de tarm. In afara de cele trei subsisteme de detectie, urmarire si comunicatii, SCOMAR include o a patra componenta, forta de reactie rapida.
Unitatile operative dispun de 31 nave si ambarcatiuni de diferite marimi si performante, 36 de autoturisme, tot atatea autospeciale, 14 ATV, un laborator criminalistic, o masina echipata pentru termoviziune si elicoptere din compunerea Unitatii Speciale de Aviatie ce permit atingerea oricarui punct aflat in aria de actiune a sistemului.

» Aeroporturile, la control
Pe lista evaluatorilor Schengen figureaza si aeroporturile. Acestea, printre care si Mihail Kogalniceanu, vor face obiectul unor verificari pana la sfarsitul acestui an. Pozitionarea tarii noastre la granita de est Schengen face ca, o data cu simplificarea procedurilor in interiorul acestui teritoriu, sa fie imbunatatite procedurile de securitate pentru tot ceea ce intra in Schengen pe cale rutiera, aeriana sau maritima.

» Libera circulatie
Spatiul Schengen este o zona de circulatie libera in Europa. Statele membre ale acestui spatiu au eliminat sau vor elimina controalele la frontierele interne, astfel incat trecerea frontierei intre oricare doua asemenea state se face fara acte si fara opriri pentru control. Acordul de libera circulatie a fost semnat la 14 iunie 1985 in localitatea luxemburgheza Schengen. Primele state care l-au implementat au fost Belgia, Franta, Germania, Luxemburg, Portugalia, Spania si Tarile de Jos, care si-au deschis granitele pe 26 martie 1995. Pana in prezent, 30 de state au aderat la Acordul Schengen, dintre care 25 l-au si implementat. Pe 21 decembrie 2007, noua state, majoritatea din centrul si estul Europei, si-au deschis granitele. Din spatiul Schengen fac parte si state care nu sunt membre ale UE.

Cele mai citite

Românii au prins gustul vieții la țară. „Acela a fost momentul când am decis să facem pasul către sat“

Pandemia i-a împins pe mulți români să se mute în mediul rural, iar trendul continuă și în prezent. Spațiile deschise i-au făcut să se...

Bărbat prădat de soție și de socrul său. Hoții au dat foc casei și au furat 200.000 de euro

Un incendiu izbucnit într-o locuință din Bragadiru a scos la iveală un caz de furt. După ce polițiștii au intervenit duminică la solicitarea unui...

Rectificarea bugetară aduce bani în plus pentru anumite domenii

Rectificarea bugetară ar urma să asigure fonduri pentru recalcularea pensiilor și plata indemnizațiilor de șomaj până la finele anului. Ordonanța a fost scoasă la...
Ultima oră
Pe aceeași temă