Nava Scoala „Mircea” a facut, ieri, o ultima escala in Portul Varna. Voiajul de pregatire in Marea Neagra se va incheia peste cateva zile, iar studentii si elevii scolii de maistri au sustinut de-a lungul marsului examene teoretice si practice.
Lupii de mare spun ca un marinar adevarat se formeaza numai pe o nava cu vele. „Mircea” a instruit sute de serii de cadeti, toti amiralii care conduc destinele marinei trecand, in tinerete, pe la bordul velierului. Pe nava s-au imbarcat luna trecuta 100 de studenti si elevi, care pentru 30 de zile au muncit, invatat si dormit in largul marii. Printre „boboci” se numara si opt fete. Cinci de la Academia navala si trei de la scoala de maistri. Fetele s-au adaptat mai greu la conditiile vitrege de la bord (se doarme in hamacuri sau paturi suspendate), dar au trudit cot la cot cu baietii.
„Sesiune” in arborada
Unul dintre cele mai dure exercitii este intinderea velelor. Cadetii, cu centurile de siguranta legate de corp, trebuie sa se catere rapid pe vergile catargelor si sa dezlege panzele. Este dificil sa faci acest lucru pe timp frumos, daramite sa mai bata si vantul. Daca vremea este nefavorabila, totul devine un chin. Velele trebuie, insa, intinse sau stranse, astfel ca „bobocilor” nu le ramane decat sa se roage ca marea sa fie cat mai ingaduitoare cu ei cand intra in serviciu in arborada. Pe toata durata marsului, echipajul a incercat sa exploateze la maximum vantul. S-a navigat cu velele de dimineata pana seara.
Bacul la mecanica
Pe langa cunostintele de navigatie cu vele, cadetii au trebuit sa sustina mai multe examene. Marinaria este de capatai la formarea oricarui navigator. Toti bobocii au trecut examenul de noduri marinaresti, cele mai frumoase „lucrari” fiind expuse la bord ori de cate ori nava acosteaza in porturi. Au urmat apoi probele de mecanica. Fiecare marinar trebuie sa cunoasca la perfectie nava, compartimentele si zecile de istalatii de bord. Si la aceasta disciplina s-au luat note mari, semn ca instructorii si-au pregatit cum trebuie elevii.
Briciul zeului Neptun
Odata incheiate examenele, comandantul a dat semnalul pentru inceperea distractiei. Cum cea mai mare parte a cadetilor nu primisera botezul traditional al zeului marii, Neptun si-a rupt o ora din programul atat de incarcat si a urcat sambata trecuta la bord. Insotit de nimfe, stapanul marilor schimba doua vorbe cu echipajul si se intereseaza de cei care sunt pentru prima data pe apa. Zeul il sapuneste apoi bine pe fata pe „pacatos” cu detergent, dupa care urmeaza barbieritul cu un cutit de lemn si clatirea cu un jet puternic de apa. „Clientul” devine astfel un om incercat al marii. Dupa botezarea cadetilor, a venit randul instructorilor, care, spre bucuria elevilor, au trebuit sa indure acelasi „tratament”.
Regele furtunilor
Intr-o luna de mars, NS „Mircea” a parcurs peste 2.000 de mile marine si a poposit in cinci porturi din Federatia Rusa, Ucraina, Turcia si Bulgaria. Arhicunoscut pentru vitalitatea si rezistenta iesite din comun cu care „Mircea” a dovedit toate furtunile ce s-au abatut asupra sa, velierul a fost intampinat cu deosebita caldura de autoritati si oameni simpli. Civilii stau la cozi pentru a face un tur al navei, iar reprezentantii autoritatilor locale au devenit prezente obisnuite la cocktail-urile organizate in careul ofiterilor. „Mircea” este cea mai longeviva nava a marinei militare. A fost construita in 1939, la santierul naval Blohm & Voss din Hamburg, si pana in prezent a suferit mai multe modernizari. Acum este catalogata drept cea mai moderna nava din clasa sa si are un palmares de invidiat. A participat la toate competitiile nautice rezervate velierelor mari si intotdeuna a ocupat locuri fruntase.