– O excursie la acest lac seamana cu o calatorie initiatica.
– Apele lacului sunt dezghetate doar in timpul verii.
– Atmosfera este perturbata doar de comercianti si de anumiti turisti indolenti.
Lacul Balea este un lac glaciar de o frumusete deosebita, cu o lungime de 360 de metri si o suprafata de 46508 mp, situat la o altitudine de 2.040 de metri, in Muntii Fagaras, judetul Sibiu.
In timpul verii, aici se poate ajunge cu masina, pe ?fl, iar in restul timpului cu telecabina, de la cabana "Balea Cascada". In Muntii Fagaras se mai afla si lacurile Capra, Coltun, Podragu Mic, Podragu Mare, Avrig sau Urlea. Aici a fost construit in anul 2006 primul hotel de gheata din Europa de Est. Sa urci Transfagarasanul, pentru a scapa de lume si a te apropia de cer seamana bine cu o calatorie initiatica. Balea Lac, unul dintre cele mai frumoase locuri din Romania te poate transforma intr-un vesnic prizonier al muntelui. Culoarea apei este vesnic albastra, iar fundul lacului se vede aproape in totalitate. Lacul este inghetat cea mai mare parte a anului, insa in mijlocul verii, in apele limpezi se vad pastravii.
Cu atat mai mare este insa dezamagirea celui care isi pune in gand sa ajunga pe malul lacului ca sa scape de aglomeratia, zgomotul si mizeria din orase. Pentru ca la Balea Lac, stapani sunt comerciantii care nu se sfiesc sa practice preturi de doua, chiar trei ori mai mari decat la poalele muntelui. Coca-Cola se vinde pe sub mana – opt lei o sticla de 2 l. Tigarile au acelasi pret. Apoi, daca cumva ramai fara mancare, nu poti cumpara nici o banala cutie de pate, necum produse pe care sa le poti prepara singur, astfel, esti obligat sa intri intr-unul din restaurantele cu meniuri indoielnice si preturi mari. Nici un magazin alimentar decent nu exista in zona.
Doar o mana de chioscuri care vand racoritoare, biscuiti, ciocolata si alte nimicuri specifice turismului romanesc: pixuri care electrocuteaza, masti de clovn, palarii de cowboy, printre miere si cas si colaci. Parcarile sunt si ele insuficiente, asa ca turistii parcheaza haotic si mai peste tot. Orice manevra auto in zona este una extrem de riscanta. Turistii nu dau dovada nici ca ar fi invatat sa respecte muntele. Ei nu se sfiiesc sa isi deschida larg portierele si sa dea muzica la maxim. Fiecare grupulet cu muzica lui, desigur. Nici traseele turistice nu sunt marcate ca la carte.
Departe de "civilizatie"
Frumusetea cerului si linistea muntilor pe care ii poti urca pornind de la Balea Lac, fac insa, sa merite drumul. Iar daca ai sansa sa prinzi si un rasarit de luna, poti uita micile neplaceri ale zilei. In urma cu 76 de ani, lacul si o suprafata de circa 180 de hectare in jurul lui au fost declarate rezervatie stiintifica. Rezervatia stiintifica adaposteste si numeroase plante, printre care floarea de colt – Leontopodium Alpinum, bulbucii – Trollius Europaeus, Vartejul Pamantului – Pedirularis Oederi si animelele ocrotite precum capra neagra, rasul ori acvila de munte. In general, traseele turistice in munti s-au format pe vechi poteci si drumuri preexistente, de regula poteci pastorale, vanatoresti sau drumuri de exploatare forestiera.
Insa majoritatea traseelor din Muntii Fagaras au fost amenajate in scop public de catre societatile turistice care lasa impresia ca sunt singurele care misca un deget, stramb ce e drept, pentru zona. De langa lac trebuie sa porneasca turistii care intentioneaza sa ajunga pe Varful Negoiu (2535 de metri), al doilea ca inaltime din Romania. Spre est, poteca principala de creasta, conduce spre amplele caldari glaciare "La Fundul Caprei", pe la "Fereastra Zmeilor", "La trei pasi de moarte", pe langa lacurile Buda, Podul Giurgiului sau Podgarel, pana la varful Moldoveanu (2544 m). In lac este interzis scaldatul, iar maluri este interzis si pana si campatul, insa cea din urma interdictie nu este respectata.
Interdictia este oricum una nejustificata, din moment ce pe mal se odihnesc carcase metalice, iar pe fundul lacului se pot zari zeci de monede aruncate de turistii care se cred la Fontana di Trevi de la Roma. Cu putina grija din partea autoritatilor, de interventia carora este mare nevoie, Balea Lac ar putea ar putea fiinta in spiritul respectului pentru munte.
IMPORTANTA
Cel mai celebru drum din Romania, Transfagarasanul, a fost contruit intre 1970 si 1974 si pentru realizarea celor 92 de kilometri de sosea s-au dislocat circa 3 milioane de tone de roca, s-au facut 830 de lucrari transversale si 290.000 de metri cubi de zidarie. Pentru realizarea tunelului Capra – Balea au fost excavati peste 41.000 metri cubi de roca si s-au folosit 20 de tone de dinamita.