În ciuda faptului că s-au lăudat că vor respecta termenele de predare, constructorii Autostrăzii de pe Coridorul IV înregistrează întârzieri semnificative.
Autostrada Nădlac-Bucureşti, visul românilor din vestul ţării, se confruntă cu aceleaşi probleme ca şi celelalte mari proiecte: constructorii care nu respectă graficele. Scenariile se repetă: vin miniştrii Transporturilor, îi ameninţă că nu le vor plăti facturile, constructorii promit, aduc utilaje să le admire ziariştii, miniştrii pleacă, lucrările încetinesc, iar costurile kilometrului de autostradă sunt printre cele mai mari din Europa. Culoarul IV Pan European va deveni o autostradă adevărată, dar abia peste câţiva ani. Până atunci, tronsonul Arad-Timişoara este aproape finalizat, circulabil, dar nu duce nicăieri..
Autostradă cu probleme
Prima secţiune a Coridorului IV Pan-European o reprezintă tronsonul Nădlac-Arad. Acesta are termenul de finalizare în anul 2013. Tronsonul de autostradă Nădlac-Arad are o lungime de aproape 39 de kilometri şi execuţia acestuia mai cuprinde şi un drum de legătură de aproape şase kilometri care face conexiunea cu autostrada maghiară M3. Durata de execuţie este de 540 de zile, deci la începutul anului 2014, şoferii vor putea circula pe acest tronson. Proiectantul a împărţit autostrada în două loturi de execuţie. Lotul 1 de pe autostrada Nădlac – Arad este realizat de asocierea Romstrade – Monteadriano Engenharia e Construcao – Donep Construct. Contractul are o valoare de 115,8 milioane euro. Proiectul cuprinde construcţia a 22,18 km de drum cu profil de autostradă, a cinci poduri, şase pasaje, 16 podeţe şi a unui nod rutier. Primul tronson a avut probleme încă de la început.
Proiectantul a proiectat o buclă de urcare şi coborâre de pe autostradă foarte aproape de linia de frontieră. Pentru a ajunge pe buclă, banda de decelerare era în Ungaria. În aceste condiţii,constructorul a ajuns pe terenurile unor localnici, care nu erau expropriate. Problema s-a rezolvat, dar constructorul a greşit din nou: pământul folosit a fost de slabă calitate şi autostrada s-a surpat. Apoi, a început scandalul cu angajaţii, care după ce nu şi-au primit salariile de câteva luni, au plecat. Autostrada înaintează în pas de melc, pe bani mulţi. Ministrul Alexandru Nazare a venit, după modelul predecesoarei sale, Anca Boagiu, să viziteze şantierul autostrăzii. El a constatat că pe acest prim tronson situaţia nu este deloc bună şi i-a cerut constructorului mobilizare maximă, pe două sau trei schimburi.
„Dacă mă uit cum s-a lucrat pe lotul acesta, cred că nici în 2014 nu terminaţi. E impropriu spus că s-a lucrat, că de fapt nu s-a lucrat. Trebuie să ştiţi că ambiţiile pe care le avem noi sunt ca această autostradă să fie finalizată la nivel de asfalt în acest an”, a declarat Alexandru Nazare.
Banii ajung greu la constructor
Tronsonul al doilea de autostradă Nădlac-Arad, în lungime de aproape 17 kilometri va fi executat de constructorul Alpine Bau GmbH, contract de proiectare şi execuţie în valoare de 124,45 milioane euro. Proiectul acestui lot cuprinde trei poduri, şapte pasaje şi două noduri rutiere. Constructorul a realizat 14% faţă de 15% cât prevedea contractul pentru această perioadă. Aproape 200 de angajaţi, zeci de utilaje arată că pe acest tronson lucrurile stau ceva mai bine. „Ştiu că aţi lucrat în două schimburi şi că există un ritm al lucrărilor susţinut. Dacă îl menţineţi, asfaltarea se poate face anul acesta, căci obiectivul nostru este să avem asfaltarea făcută în 2012. Aveţi o mobilizare suficient de bună, dar trebuie să menţineţi ritmul, căci greul abia acum începe”, a declarat ministrul Nazare. Însă, constructorul i-a explicat ministrului că autostrada nu se face cu muncă fără bani şi ultima factură a fost plătită în noiembrie trecut.
Arad-Timişoara, inaugurată, dar nu finalizată
Autostrada Arad-Timişoara şi centura Aradului în regim de autostradă au fost inaugurate înainte de a fi finalizate. Parapeţii nu sunt montaţi pe toată lungimea acestui tronson, iar urcările şi coborârile de pe autostradă nu sunt încă circulabile şi în unele cazuri, nu sunt construite. Practic, oamenii urcă la Arad pe autostradă şi coboară la Giarmata, la 16 kilometri de Timişoara. Constructorul lucrează, dar cam fără tragere de inimă. La inaugurare, constructorul a promis că în primăvară, totul va fi gata. Primăvara a venit şi lucrările sunt departe de a fi finalizate.
Un tronson înainte de termen
De la Giarmata la Lugoj, autostrada a fost împărţită tot în două tronsoane. Tronsonul 1 va fi construit de SC Spedition UMB SRL-SC Tehnostrade SRL – Carena SpA Impresa di Costruzioni şi costă 210.369.462,74 lei (fără TVA). 85% din finanţare este asigurată din fonduri europene şi 15% din bugetul de stat.
Tronsonul de aproape 10 kilometri va aduce practic autostrada Arad-Timişoara în zona aeroportului din Timişoara. Constructorul s-a mobilizat şi a depăşit deja 50% din contract. „Există toate datele ca această lucrare să fie terminată înainte de termen. Mă bucur că la toate podurile s-a lucrat, există o mobilizare deosebită. La cum stau lucrurile, cred că în două-trei săptămâni se poate turna asfaltul şi sper să menţineţi ritmul acesta pentru că dacă îl menţineţi puteţi termina înainte de termen. Vă rog doar să nu faceţi rabat de la calitate. Pentru Timişoara este o lucrare importantă, chiar dacă discutăm de doar 9,5 kilometri. Aceşti 9,5 kilometri facilitează foarte mult ieşirea traficului din Timişoara. Haideţi să ne uităm la ritm, să menţinem ritmul şi cred că e gata la vară”, a declarat Alexandru Nazare.
Acest tronson, conform contractului, ar fi trebuit finalizat în aprilie 2013, dar se pare că va fi gata înainte de termen, chiar în acest an.
Tronsoane cu probleme
Pentru al doilea tronson al autostrăzii Timişoara-Lugoj, în lungime de peste 25 de kilometri, România riscă să piardă fondurile europene alocate acestei lucrări, aproximativ 35 de milioane de euro, din cauza contestării licitaţiei. Totuşi, proiectul va demara în acest an, deoarece lucrarea trebuie re-licitată. „Trebuie să înceapă anul acesta tronsonul al doilea”, a explicat ministrul Transporturilor. Nici pe tronsonul Lugoj-Deva, situaţia nu este mai bună. Ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, i-a convocat pe constructorii Autostrăzii Lugoj – Deva la discuţii serioase, după ce a constatat că datele de pe panoul de prezentare pus la dispoziţie de către constructori nu coincid cu realitatea. Ministrul nu a putut fi prostit de constructorul care a realizat cam 3% din lucrare, dar a raportat peste 8%. Astfel, firma Tirena Scavi, dar şi consultanţii de la Consulgal au primit de la ministrul Transporturilor termen de trei zile pentru a furniza Ministerului Transporturilor un program de lucrări real.