– Companiile clujene cheltuiesc tot mai multi bani in pregatirea angajatilor
Piata trainingului din Cluj, adica piata de pregatire a angajatilor, a depasit 500.000 de euro in acest an. Practic, in doar trei ani, valoarea pietei s-a dublat. Estimarea ii apartine managerului unei companii de training, Cristian Fertea. El spune ca o zi de training costa intre 500 si 2000 de euro, fara cheltuielile cu cazarea, transportul sau masa angajatilor si trainerilor. De asemenea, trebuie adaugate costurile cu inchiriera salilor folosite pentru training, pentru ca specialistii in resurse umane iI sfatuiesc pe manageri sa nu organizeze instruirile la locul de munca, pentru ca atentia participantilor este permanent distrasa de problemele curente. Cu toate ca toate costurile par mari, ele sunt relativ mici, in comparatie cu cele din Occident sau chiar din Bucuresti.
Cristian Fertea spune ca exista un comportament diferit intre companiile multinationale si cele romanesti. In timp ce in cadrul companiilor multinationale, managerii nici nu concep sa nu investeasca in training, in cele romanesti, directorii trebuie convinsi sa investeasca in pregatirea personalului. "Exista sI manageri care cred ca detin adevarul absolut sI care privesc trainingul drept o pierdere de timp. Ei bine, acestia sunt managerii care pierd cote tot mai mari de piata@, spune Cristian Fertea.
Cu toate acestea, exista companii romanesti ai caror manageri, educati in strainatate, vin cu o noua viziune asupra trainingului. Cristian Fertea afirma ca vremea cand muncitorii stateau la coada la poarta intreprinderii pentru a se angaja a trecut. La Cluj, intr-un oras in care rata somajului este mai mica de 0,3 la suta,managerii au inceput sa inteleaga faptul ca, intr-o companie, resursa umana este cea mai importanta.
Pe piata clujeana activeaza 15 companii din domeniul trainingului.