În războiul informațional cu Occidentul, Rusia folosește sute de oameni, bine plătiți pentru a comenta și posta în mediul virtual, sub diverse pseudonime și de pe conturi false cu scopul de a propaga mesaje pro-Kremlin. Unul dintre acești indivizi a explicat mecanismul de propagandă al Rusiei.
Națiunile se cuceresc ori cad sub diverse influențe și cu ajutorul armelor dar mai eficient prin intermediul lumii virtuale unde un cuvânt, câteva fraze bine țintite sau o știre se poate propaga cu o viteză năucitoare determinând reacții și atitudini care pot juca un rol decisiv. Acest lucru pare să fi fost înțeles foarte bine de Rusia care încearcă să manipuleze informația în propriul folos uzând de așa numiții troli (la noi s-ar traduce prin termenul de postac).
Plata la 12 ore
Ambasada SUA a publicat azi pe pagina sa de facebook un articol preluat de pe siteul Radio Free Europe și în care arată că în războiul informatic Rusia folosește „mii de conturi false de Twitter, Facebook, LiveJournal și vKontakte toate focusate pe războiul din Ucraina. Multe sunt create în faimoasa fabrică de troli – cunoscut drept Centrul de Cercetare pe Internet – o clădire neasumată din Sankt Petersburg de pe strada Savușkina care funcționează 24 de ore din 24 pe zi”. De pe aceste conturi false sunt bombardate zilnic cu mesaje paginile unor ziare, instituții cu trafic foarte mare de Internet, dar și forumuri. Angajații/troli sunt plătiți pentru această muncă primind 700 de dolari și lucrând în schimburi de 12 ore. Radio Free Europe a aflat aceste informații în urma unui interviu realizat cu un blogger independent dar care a muncit, incognito, timp de două luni la Centrul de Cercetare pe Internet. Rolul său: să posteze mesaje pro-Kremlin și împotriva SUA.
Marat Burkhard a explicat că pentru a fi admis în fabrica de troli a fost nevoit să dea o probă scrisă și că nu toată lumea este acceptată. Prima dată a scris un text neutru, apoi unul mult mai țintit despre convoaiele care se îndreaptă spre orașul ucrainian Donețk. Întrebat dacă a fost nevoit să scrie mesaje și comentarii împotriva propriilor convingeri, Marat a răspuns afirmativ: “eu sunt pro-occidental. Cât am lucrat la ei, nu am scris nimic din propriile mele convingeri. Altfel, nu m-ar fi angajat. Ei verifică constant dacă ceea ce scrii este ideologic corect din punctul lor de vedere”. Bloggerul susțíne că pentru a-și primi banii trebuia să îndeplinească o normă de 135 de comentarii la fiecare 12 ore.
Dialogul absurd face trafic
Centrul de Cercetare pe Internet, unde sunt pregătiți postacii ruși, funcționează într-o clădire de patru etaje. Printre departamente regăsim: știri, video și unul în care sunt create tot felul de imagini, unele satirice care au scopul de a arunca în derizoriu subiectul dezbătut într-un articol, spre exemplu. În departamentul lui Marat erau 20 de persoane fiecare cu propriul birou, computer. Nimeni nu are voie să se deplaseze de la un loc la altul. „Departamentul la care lucram se ocupa de postarea comentariilor la diverse articole. Fiecare oraș sau sat din Rusia are un site și un forum. Oamenii pot scrie ceea ce gândesc pe aceste forumuri – ceva în genul unor știri, informații – iar noi trebuia să le comentăm. Făceam acest lucru împărțiți în echipe de câte trei. Unul juca rolul ticălosului și posta comentarii în care era în dezacord cu cei de pe forumul criticând autoritățile tocmai pentru a da o notă de autenticitate la ceea ce făceam. Apoi, ceilalți doi intrau într-o dezbatere cu el. Nu ai dreptate, autoritățile procedează corect, era unul dintre argumente. Al treilea posta grafice sau o imagine care se potrivea în acest context ori un link către un articol care îi sprijinea afirmația de mai sus”, explică Burkhard.
Citește și: Mercenarii online care îți câștigă alegerile
Aceste tip de dialog, admite Marat Burkhard poate părea absurd mai ales că era repetat pe toate forumurile municipale de la Kalinigrad la Vladivostock. “Noi scria ceva și tot noi ne răspundeam. Dar miza era alta și anume folosirea în aceste discuții a unor cuvinte cheie, tag-uri precum <<ministerul apărării>> sau <<armata rusă>>.” Cuvintele acestea cheie trebuiau să apară în toate comentariile cel mai probabil pentru a fi găsite de motoarele de căutare ale google de exemplu. Adesea, nici măcar gramatica ori sensul nu erau foarte importante. Alte cuvinte cheie pe care erau obligați să le folosească: “știri din Ucraina”, “Ucraina și Rusia”, “politica Ucrainei”, “NATO”. În acest fel motoarele de căutare erau manipulate și știrile despre evenimentele din Ucraina apăreau – la căutare – într-o ordină dorită de acest Instutut de cercetare pe Internet controlat de la Sankt Petersburg.
Marat spune că exista un department în limba engleză unde postacii ruși aveau misiunea de a bombarda cu mesaje portalurile BBC și CNN sau New York Times. De asemenea, erau 40 de camere de câte 20 de oameni care trebuiau să posteze pe Facebook și pe diverse topicuri precum Obama, Merkel, Grecia, Coreea de Nord, în funcție de evenimentele zilnice.
Blogherul spune că meseria de trol i-a rezervat și momente amuzante, de exemplu atunci când a fost obligat să posteze 135 de mesaje denigratoare după ce președintele Obama a mestecat gumă în timpul unei vizite în India.