6 C
București
miercuri, 25 decembrie 2024
AcasăSpecialCursa contractelor economice cu Iranul, la start

Cursa contractelor economice cu Iranul, la start

În fruntea unei importante delegaţii politice şi de oameni de afaceri, preşedintele iranian, Hassan Rouhani, a început ieri, în Italia, prima  sa vizită oficială în Europa, axată în mare parte pe economie, şi numeroase întreprinderi vor profita de ridicarea sancţiunilor pentru a reveni sau ași deschide afaceri în Iran. În această cursă accelerată a contractelor, Airbus a fost compania cea mai rapidă, ministrul iranian al Transporturilor anun­ţând, sâmbătă, achiziţionarea a 114 avioane, un acord pe care Rouhani urmează să îl semneze marţi la Paris. Este primul anunţ comercial de amploare după ridicarea sancţiunilor la 16 ianuarie, odată cu intrarea în vigoare a acordului nuclear istoric.

După un dejun cu omologul său italian, Sergio Mattarella, preşedintele iranian s-a întâlnit cu premierul Matteo Renzi. Pentru azi dimineaţă a fost programată primirea lui Hassan Rouhani la Vatican de către Papa Francisc, care va evidenția rolul stabilizator pe care Iranul îl poate juca în Orientul Mijlociu, îl va încuraja pe preşedintele iranian în direcţia reducerii tensiunii cu Riadul, ca şi a exercitării de presiuni asupra preşedintelui Bashar al-Assad în Siria.

Hassan Rouhani va avea o alocuţiune marţi dimineaţă în faţa unui forum economic Italia-Iran, o întâlnire deosebit de aşteptată de industriaşii din ­peninsulă. Practic, toţi europenii caută să-şi plaseze pionii pentru a încerca să recupereze un teren pierdut în favoarea Rusiei şi a ţărilor emergente cum ar fi China şi Turcia. În cursa lor pentru contracte, industriaşii europeni sunt în avantaj faţă de americani, pentru că Washi­ngtonul – care nu are relaţii diplo­matice cu Teheranul de 35 de ani – va menţine sancţiunile în domeniul petrolier contra tuturor întreprinderilor suspectate de finanţare a terorismului.

„Italia era primul partener economic şi comercial al Iranului înaintea impunerii sancţiunilor şi intenţionează să regăsească acest loc” sublinia acum câteva luni ministrul italian al Dezvoltării economice, Federica Guidi. Circa 500 întreprinderi italiene vor asista la forumul economic Italia-Iran. La finele lunii noiembrie, o mare delegaţie economică, sub conducerea lui Carlo Calenda, atunci adjunct în Ministerul Dezvoltării economice, s-a deplasat la Teheran. Erau reprezentate 178 întreprinderi, 20 de asociaţii antreprenoriale şi 12 grupuri bancare. Printre companiile prezente – gigantul energiei Enel, grupul petrolier Eni şi fabricantul de cabluri Prysmian. Acea misiune a dezvăluit că „sectoarele infrastructurii şi ale energiei erau cele care ofereau cele mai importante oportunităţi pentru firmele italiene”. Desigur că vor urma multe alte misiuni.

Delegaţii de afaceri

După Italia, preşedintele Rouhani soseşte marţi în Franţa, Parisul sperând, de asemenea, să revină în forţă în Iran. În timpul acestei vizite urmează semnarea unui contract cu Airbus pentru achiziţia a 114 avioane noi. Teheranul atenţiona de multă vreme că are nevoie de reorganizarea unei flote aeriene îmbătrânite, lovită de o penurie de piese de schimb din cauza interdicţiei comerciale impuse de Washington şi de alte puteri ­occidentale. Mahdi Hashemi, preşedintele Comisiei de dezvoltare din Parlamentul iranian, a declarat în week-end că ţara ar putea avea nevoie de circa 500 de avioane noi în cursul următorilor trei ani.

Iranul reprezintă o piaţă enormă pentru constructorii de automobile francezi, dornici de a face afaceri din nou cu această ţară. Renault şi Peugeot erau parteneri privilegiaţi ai Iranului şi controlau peste 30% din piaţa automobilelor astăzi în plină expansiune. Constructorii auto francezi speră să recâştige o parte din piaţa pierdută, dar vor trebui să facă faţă concurenţei constructorilor germani, sud-coreeni, chinezi sau japonezi. Alte întreprinderi franceze, ca Alstom, întreprindere de producere a electricităţii şi de transport feroviar, grupul industrial Bouygues şi Aeroports din Paris sunt, de asemenea, interesate de a se angaja în Iran în epoca post-sanc­ţiuni.

Europa era cel mai mare partener comercial al Iranului ­înainte de impunerea sancţiunilor şi a trimis un număr fără precedent de delegaţii de afaceri în ţară după încheierea acordului nuclear cu marile puteri mondiale. Dincolo de componenta economică, discuţiile lui Rouhani cu liderii celor două state europene vor fi dominate de conflictele şi crizele din Orientul Mijlociu, Iranul şiit fiind un greu al regiunii, alături de rivalul său saudit. 

În timp ce ­companiile europene aşteaptă obţinerea de contracte economice cu Iranul, autorităţile de la Teheran ar fi semnat deja un ­contract cu LukOil pentru prospecţiuni petroliere în sud-vestul iranian.

Cele mai citite

Un mort și 15 răniți după un atac rus asupra orașului Krivoi Rog din Ucraina

Cel puţin o persoană a fost ucisă şi alte 15 rănite marţi într-un atac rus asupra Krivoi Rog, oraşul natal al preşedintelui Volodimir Zelenski,...

Furtuna puternică de la București a provocat un accident cu două mașini. Un minor a ajuns la spital

Un șofer a provocat un accident, marți seara, în Capitală, după ce a încercat să evite un copac doborât de vânt pe Bulevardul Kiseleff....

Un mort și 15 răniți după un atac rus asupra orașului Krivoi Rog din Ucraina

Cel puţin o persoană a fost ucisă şi alte 15 rănite marţi într-un atac rus asupra Krivoi Rog, oraşul natal al preşedintelui Volodimir Zelenski,...
Ultima oră
Pe aceeași temă