Avionul AirAsia s-a prăbuși din cauză că ar fi avut motoarele avariate de gheaţă, a anunţat Agenţia meteorologică naţională, citată de AFP, transmite Mediafax.
Căutările efectuate pentru găsirea cadavrelor victimelor şi a epavei avionului Airbus A320-200 care s-a scufundat în Marea Java la 28 decembrie, cu 162 de persoane la bord, au intrat în a doua săptămână şi sunt din nou perturbate de condiţiile meteorologice dificile.
Echipele de căutare folosesc hidrofoane pentru localizarea balizelor acustice ale celor două cutii negre, cruciale pentru stabilirea cauzelor accidentului de avion care s-a confruntat cu nori ameninţători la scrut timp după decolarea din oraşul indonezian Surabaya, cu destinaţia Singapore.
"Pe baza datelor disponibile pentru localizarea ultimului contact cu avionul, condiţiile meteo au fost factorul care a declanşat accidentul", a declarat Agenţia meteorologică indoneziană pe site-ul său de Internet.
"Fenomenul meteo cel mai probabil este gheaţa, care poate avaria motoarele din cauza procesului de răcire. Este vorba pur şi simplu despre una dintre eventualităţi, bazate pe analiza datelor meteorologice existente", adaugă agenţia.
Pilotul a cerut să ia altitudine pentru a evita norii foarte ameninţători, dar nu a primit autorizaţie imediată de la controlul aerian din cauza traficului intens de pe acest culoar aerian foarte frecventat. Avionul a dispărut de pe ecranele radar la scurt timp după aceea.
Cinci bucăţi mari din avion au fost găsite în largul insulei Borneo, dar condiţiile meteo foarte dificile din cursul săptămânii care tocmai s-a încheiat au împiedicat căutările la care participă inclusiv Statele Unite şi Rusia.
În timp ce vremea s-a îmbunătăţit, scafandrii au coborât în cursul dimineţii pe fundul mării, la circa 30 de metri, unde se află bucata cea mai mare din epavă şi au recuperat un cadavru, ridicând la 31 numărul victimelor recuperate până în prezent.
"Au reuşit să ajungă pe fundul mării, dar vizibilitatea (…) este nulă, era întuneric şi fundul era noroios, cu curenţi de trei până la cinci noduri", a declarat directorul Agenţiei indoneziene pentru căutare şi salvare, Bambang Soelistyo, adăugând că ploile abundente şi valurile înalte continuă să împiedice operaţiunile.
"Din acest motiv, operaţiunile scafandrilor trebuie să fie suspendate temporar. Vom încerca să mobilizăm un ROV (vehicul submarin teleghidat)", a declarat el.
A cincea parte a avionului localizat duminică (după alte patru vineri şi sâmbătă) măsoară aproximativ zece metri pe un metru, a precizat el.
Cautările, care s-au concentrat pe o zona din mare situată la sud-vest de oraşul Pangkalan Bun, au fost extinse către est deoarece părţi din avion ar fi putut fi luate de curenţi, a remarcat Soelistyo.
Autorităţile indoneziene au refuzat până în prezent să precizeze căror elemente ale avionului corespund bucăţile descoperite, dar una dintre ele ar putea fi o parte din coada aeronavei.
De altfel, autorităţile indoneziene vor ancheta "infracţiunile" comise de compania AirAsia pe care o suspectează că a folosit fără autorizaţie un culoar aerian. Dar autorităţile pentru aviaţie civilă din Singapore au declarat, la rândul lor, că AirAsia Indonesia a primit permisiunea de a efectua zborul. Este necesară însă o autorizaţie din ambele părţi.
AirAsia Indonesia a anunţat că nu va face niciun comentariu înainte de încheierea anchetei.
Airbus A320-200 era exploatat de AirAsia Indonesia, o filială a companiei malaysiene AirAsia, ridicând la trei numărul catastrofelor aeriene din 2014 pentru companiile din Malaysia, după cele ale Malaysia Airlines (zborurile MH370 şi MH17).
Familiile victimelor se pregătesc de noi înhumări la Surabaya, unde a fost înfiinţat un centru de criză pentru identificarea cadavrelor.
Printre cele 162 de persoane aflate la bord se aflau 155 de indonezieni, copilotul francez Remi Plesel, un britanic, trei sud-coreeni, un cetăţean al statului Singapore şi unul din Malaysia.