Mai puţin de o treime dintre cei care obţin prima de casare în programul Rabla o şi folosesc pentru a cumpăra o maşină nouă, iar spre maşinile mai puţin poluante se îndreaptă mai degrabă cetăţenii decât instituţiile şi companiile, potrivit datelor transmise MEDIAFAX de AFM.
Potrivit datelor transmise la solicitarea MEDIAFAX de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), care gestionează programul Rabla, anul trecut, prin program au fost casate 20.394 de maşini vechi şi au fost decontate tot atâtea tichete pentru achiziţia de maşini noi, de către persoanele fizice şi juridice.
Dintre cei 16.834 de cetăţeni care, casându-şi vechile maşini, au obţinut tichetele de reducere de 6.500 de lei pentru achiziţionarea unui autoturism nou, doar 5.446 le-au şi folosit, în timp ce ceilalţi 11.388 au preferat să cedeze prima de casare.
Astfel, două treimi dintre cei care au achiziţionat autovehicule noi prin programul Rabla pentru persoane fizice au fost cetăţeni care au preluat prima de casare de la cei care au avut o maşină mai veche de opt ani pe care au predat-o pentru casare, dar nu au avut posibilitatea să şi cumpere o maşină nouă.
Pe lângă prima de casare au fost acordate şi eco-bonusuri de 500 de lei, pentru achiziţionarea unor autoturisme noi cât mai nepoluante, mai exact pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, achiziţionarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii ce CO2 mai mică de 100g/km şi respectiv achiziţionarea unui atuovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid. Cei care au optat pentru autoturisme cu mai multe dintre aceste caracteristici au putut beneficia de maxim două eco-bonusuri, adică de o reducere suplimentară de 1.000 de lei.
Anul trecut, au fost solicitate şi obţinute 1.607 eco-bonusuri, dintre care 1.531 de persoane fizice şi 76 de persoane juridice.
Doar 296 de eco-bonusuri au fost solicitate de cetăţeni care şi-au păstrat prima de casare, care le-au folosit pentru a cumpăra 288 de autovehicule ecologice, în timp ce 1.235 de eco-bonusuri au fost folosite pentru achiziţia a 1.158 de autovehicule ecologice de persoane cărora le-a fost cedată prima de casare.
În proiectul programului Rabla pentru 2015 este prevăzut ca tichetul de reducere de 6.500 de lei să poată fi în continuare transferat, iar valoarea eco-bonusului va creşte anul acesta de la 500 la 1.500 de lei.
Bugetul alocat anul acesta pentru Rabla va fi de 200 de milioane de lei, cu 33 la sută mai mare decât anul trecut. În 2014, bugetul programului a fost de 140 de milioane de lei, din care a fost decondată suma de 132.869.500 de lei.
Cele mai multe maşini vechi scoase din uz anul trecut au fost în Bucureşti (4.607), Prahova (1.045) şi Argeş (998), iar cele mai multe autovehicule noi achiziţionate prin program au fost în Bucureşti (6.041), Constanţa (1.090) şi Prahova (1.045), au precizat, pentru MEDIAFAX, reprezentanţii AFM.
Pentru prima dată, numărul tichetelor alocate persoanelor juridice (3.000) a fost suplimentat, fiind decontate 3.560 de tichete.
Printre beneficiarii programului Rabla 2014 pentru persoane juridice au fost: Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, care a obţinut 429 de tichete, CNADNR (123) şi Secretariatul General al Guvernului, care a obţinut 51 de tichete, folosite pentru achiziţia de maşini Dacia Duster pentru Republica Moldova.