Dezvoltarea fizică, emoţională sau competenţele civice şi sociale. Nu citesc dintr-un manual de psiho-sociologie, ci este vorba despre noile examinări la care vor fi supuşi elevii, după aplicarea noii Legi a Educaţiei, potrivit Realitatea.net.
Vor fi evaluaţi copiii care vor avea 6 ani şi vor intra anul viitor în clasa pregătitoare, mutată de la grădiniţă la şcoala primară. Lor li se vor evalua şi devoltările cognitive, de comunicare, dar şi capacitatea de a învăţa. După ce vor trece în clasa a doua, vor primi teste mai simple, de scriere şi matematică.
La clasa a patra va fi o singură evaluare prin care se va decide cât de bine înţeleg elevii un text la prima citire. La clasa a şasea, se vor da două probe: una de comunicare şi un test cu întrebări din matematică, chimie, fizică.
Ultima evaluare se va face la sfârşitul clasei a noua, care nu va mai fi clasă la liceu, ci la gimnaziu. Cinci teste vor primi elevii. Pe lângă cele de limba română şi ştiinţe, vor mai fi: o probă la o limbă străină, o probă practică de competenţe digitale, dar şi una orală de evaluare a competenţelor civice şi sociale. Pentru punerea în practică a acestor evaluări, Ministerul Educaţiei are de pregătit metodologii, dar şi de format profesorii.
Şi sistemul de notare se va modifica. Dacă la învăţământul primar se vor folosi în continuare calificative, pentru gimnaziu şi liceu sunt două variante: prin note de la 1 la 10 sau prin punctaje, la fel ca la testările internaţionale, adică de la 1 la 100 sau de la 100 la 1.000.