Una dintre cele mai mari companii americane, producătoare de tehnică militară, negociază vânzarea, către România, a unui lot de elicoptere de atac.
Compania Lockheed Martin l-a desemnat pentru această negociere pe Joel Villa, director regional pentru Europa Centrală și de Est.
Un detaliu puțin cunoscut este că Joel Viila este fost ofițer în Forțele Speciale ale Statelor Unite, iar în 1989 s-a afat în Panama – exact în perioada în care SUA au organizat răsturnarea de la putere a dictatorului Manuel Noriega. Președintele din Panama a fost capturat, la acel moment, de Forțele Speciale ale Statelor Unite.
Fostul combatant Joel Viila are însă acum o misiune pașnică. Aceea de a convinge Guvernul României să cumpere un anumit număr de elicoptere Black Hawk, pe care compania americană Lockheed Martin le produce la uzina din Mielec (Polonia) sub denumirea S-70i, fiind special configurate pentru piața europeană.
Surse din cadrul industriei de apărare au precizat, pentru România Liberă, că numărul minim de elicoptere care ar permite executarea misiunii acestora este de 12 aeronave – adică o escadrilă. Dacă România va cumpăra 12 elicoptere Black Hawk, și dacă versiunea aleasă va fi foarte simplă (nu cea destinată Forțelor Speciale, nu cea destinată să asigure sprijin cu foc la sol), prețul de vânzare al unui singur elicopter ar fi de circa 25 de milioane de dolari, ne-au precizat sursele citate.
O asemenea versiune, simplă, ar putea fi similară celei deținute de Forțele Terestre ale SUA sub denumirea UH-60, și care este considerată elicopter utilitar (fără rachete la bord). Versiunea care are la bord rachete antitanc este evident mai scumpă și este utilizată de Forțele Speciale ale SUA, precum și de alte țări, cum ar fi Israelul.
Negocierile dintre compania americană și partea română au început acum 18 luni. Printre partenerii de dialog s-au numărat nu doar oficiali din Ministerul Român al Apărării, ci și secretarul de stat Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență din Ministerul de Interne – pentru că Black Hawk poate fi configurat și ca elicopter de evacuare medicală (MEDEVAC).
Pe de altă parte, reprezentanți ai uzinei din Mielec (Polonia) au declarat, pentru România Liberă. că foarte recent, în cursul anului 2017, uzina lor a fost viziitată și de ambasadorul României la Varșovia.
Până la cumpărarea de noi elicoptere de atac, Forțele Aeriene Române folosesc, drept elicoptere de luptă, aeronavele IAR 330 Puma, modernizate cu sistemul SOCAT. Acest model de aeronavă are însă dezavantajul că este, practic, un elicopter civil, modificat pentru scopuri militare.
Deși partea română pare interesată să cumpere elicoptere, negocierile sunt dificile, recunoaște Joel Villa. "Am avut o discuție de patru ore cu Romtehnica și cu cei de la Forțele Aeriene. Mereu ne întreabă câte elicoptere vom construi în România. Dar câte vreți să cumpărați, îi întrebăm noi. Depinde câte veți construi în România, ne răspund ei. Dar de câte aveți nevoie, întrebăm noi. Și continuăm tot așa", ne-a relatat fostul militar.
Oficialul Lockheed-Martin ne-a precizat însă că firma americană, care are o fabrică modernă în Polonia, ar fi dispusă să producă și în România anumite componente ale elicopterelor Black Hawk – evident, cu condiția ca România să cumpere un anumit număr de elicoptere.
"Partenerii noștri naturali sunt IAR Brașov și Avioane Craiova", ne-a spus Joel Villa.
Încă din anul 2015, cu prilejul salonului aeronautic de la Le Bourget (Franța), Richard Harris, director de dezvoltare internaţională al companiei Bell Helicopter, estima că Ungaria, Polonia, România şi Cehia vor avea cerințe care sunt integral satisfăcute de elicopterul utilitar Bell UH-1Y Venom sau de varianta lui de atac, AH-1Z Viper.
Dar Lockheed Martin nu este singura firmă străină interesată să vândă aeronave în România. Acum o lună, o altă companie americană, Bell Helicopter, anunța că ar putea să asambleze în România elicopterul de atac AH1 Viper, dacă Guvernul de la București va accepta să cumpere acest model de aeronavă.
Poziția cea mai favorizată la negocieri pare însă s-o aibă grupul european Airbus, întrucât acesta are deja o fabrică în România, la Ghimbav, iar elicopterul H 215 se va produce chiar în această locație.
Replica celor de la Lockheed Martin cu privire la oferta firmei europene concurente este însă ironică: "Pentru unele țări, cum ar fi Ungaria sau Slovacia, le este suficient un elicopter civil vopsit în verde, pe care să-l numească elicopter de atac. Alte țări au însă nevoie de un adevărat elicopter de atac, iar acesta este Black Hawk. Este o mașină de luptă, comcepută pentru luptă!", subliniază Joel Villa.
Dar în această decizie va conta și punctul de vedere al Forțelor Aeriene Române, care lucrează acum la un studiu de fezabilitate. Studiul se va finaliza la sfârșitul anului 2017 sau la începutul anului 2018.