Actualele proiecte de constructie a unor drumuri expres sau autostrazi coincid cu strategia de dezvoltare pe termen lung a infrastructurii rutiere din Romania, realizata in anii ‘68-‘69.
Am descoperit acest fapt cu surprindere, acum cateva zile, cand reprezentantii companiei de proiectare IPTANA mi-au prezentat o carte editata in anii ’60, in care era prezentata strategia de dezvoltare de autostrazi din regimul comunist", a declarat directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, Mihai Grecu. El a spus ca viziunea celor care au elaborat acest proiect s-a demonstrat in zilele noastre prin faptul ca indicatorii de trafic si directiile cele mai accentuate de dezvoltare urmeaza exact traseele pe care inginerii din deceniul sase l-au previzionat. "In acest moment noi am demarat proiecte de constructie a unor drumuri expres pe rutele Arad – Oradea, Petea – Satu Mare – Baia Mare, Turda – Sebes, Sibiu – Fagaras si Craiova – Pitesti, care sunt necesare pentru a face fata traficului curent in aceste zone", a spus Grecu. Totodata, el a explicat ca aceste proiecte fac parte din strategia sa de dezvoltare, care, in raport cu prioritatile anterioare ale retelei rutiere, a fost regandita complet in Transilvania, si ca implicit s-au stabilit alte rute prioritare de reabilitare a drumurilor nationale si de constructie de drumuri de legatura. "Noi am creionat modificarile pornind de la premisa ca degeaba ai o autostrada care sa iti permita reducerea timpului de rulare intre doua puncte daca accesul la autostrada ocupa de doua ori acest timp", sustine Grecu. Astfel, drumul Turda – Sebes va lega autostrada Transilvania de viitoare autostrada Nadlac – Deva, autostrada urbana "Nokia" (Gilau – Jucu) va permite accesul facil dinspre Bistrita sau Dej catre autostrada construita de Bechtel, in timp ce judetele din nord-vest vor avea cai de acces catre aceasta fie prin ruta Baia Mare – Ardusat – Cehu Silvaniei – Zalau, care va fi adus la standarde de drum expres, fie pe drumul national Satu Mare – Zalau.
» Viteza de rulare
"Drumul expres ocoleste localitatile, asigura o viteza medie de rulare de 90 km/h si poate fi transformat in autostrada in momentul in care atinge indicatorii de trafic", a declarat Ludovic Orban, ministrul Transporturilor.