Podul din Agigea se redeschide circulației, după circa șase ani de la începerea lucrărilor de reabilitare și după multe restricții de circulație, care au provocat haos pe litoral. Așa a promis, duminică dimineață, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cătălin Homor, care a fost să vadă, la fața locului, stadiul lucrărilor.
„Estimam ca deschiderea să aibă loc până la sfârșitul anului, dar printr-o mobilizare bună a constructorului și printr-un management strict riguros al companiei reușim să deschidem traficul cu trei săptămâni mai devreme, adică astăzi“, a declarat Homor.
Podul se închide parțial în martie
Vestea bună este că, spune șeful CNAIR, nu vor exista restricții de circulație, nici de viteză, nici de tonaj. Pe pod se va circula cu 50 de kilometri pe oră. S-a luat decizia să se mențină această viteză pentru că, spune Homor, în localitățile învecinate, Lazu și Agigea, se circulă cu 50 km/oră. Vestea proastă este că podul se va închide din nou, în luna martie a anului viitor. Nu se știe încă exact pentru ce perioadă cu exactitate, probabil în jur de o lună. „Se vor executa lucrări pe banda de rulare dinspre Agigea spre Lazu“, a precizat Homor. Va fi însă vorba despre o închidere parțială, pentru că se va putea circula pe cele două benzi reabilitate. După ce se vor executa aceste lucrări, în martie, constructorii vor mai avea de lucru. Se va interveni sub pod, pentru a se vopsi cu materiale anticorozive structura de metal a acestuia. Dacă vă încumetați să îl traversați pe jos, trebuie să fiți atenți, pasajul pietonal nu e gata și pe alocuri bucăți din beton lipsesc.
Rezistă 100 de ani și costă 14 milioane de euro
Lucrările au constat, în principal, în schimbarea hobanelor (corzile de oțel care îl susțin). Cătălin Homor este optimist și spune că acestea vor rezista o sută de ani. S-a folosit o tehnologie care le face mult mai performante decât în 1983, anul inaugurării. Acestea au avut o durată de viață de 30 de ani. Hobanele noi au un înveliș protector special, mai rezistent la intemperii, dar și o soluție interioară, bazată pe vaselină, care s-a aplicat în interiorul tubului de protecție, menită să le prelungească durata de viață.
În ceea ce privește costurile de reparație, reprezentanții CNAIR nu au știut să avanseze o cifră, spunând că acestea vor fi cunoscute la finalul lucrărilor. Lucrările de reabilitare au fost licitate în octombrie 2010, iar câștigătoare a fost firma Bilfinger Berger Baugesellschaft, pentru 3.806.940,32 euro, fără TVA, 80% din sumă urmând a fi asigurate de BERD. Durata de execuție a lucrărilor ar fi trebuit să fie de numai un an și jumătate de la semnarea contractului, adică de pe 15 octombrie 2010. Între timp, conform unei estimări, costurile au ajuns la peste 14 milioane de euro, dar la final este foarte posibil ca cifra să fie mai mare.
Dezastru pentru turism și constănțeni
În acești șase ani de reabilitări, podul a fost închis total circulației în mai multe rânduri, creând haos pe litoral. „Dacă nu se intervine urgent, s-ar putea prăbuși pentru că există o uzură“, avertiza în 2013 prefectul de atunci al Constanței, Eugen Bola. Cei mai afectați au fost operatorii portuari, care foloseau podul pentru a-și transporta mărfurile din și spre portul Constanța. Aceștia erau nevoiți să ocolească circa 100 de kilometri. Pe lângă pierderile evidente suferite de aceștia, drumul județean pe care l-au folosit pentru ocolire, care nu a fost proiectat pentru trafic greu, este acum într-o stare deplorabilă și trebuie reabilitat. Închiderea a afectat și constănțenii care îl foloseau pentru a face naveta, dar și turiștii, pentru că s-a circulat cu restricții inclusiv în timpul sezonului estival. Podul l-a pus în dificultate și pe președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, care l-a confundat cu cel nou, construit în port. „Eu vin de la Bucureşti şi ştiu mai mult decât voi!“, a fost replica lui Tăriceanu către ziariștii care îl corectau.
Construit în trei ani, podul a fost reabilitat în șase
Podul din Agigea a fost construit în numai trei ani (inaugurat în 1983), dar lucrările de reabilitare durează de șase ani.
• 1983 – anul inaugurării podului din Agigea, peste Canalul Dunăre Marea Neagră
• 2010 – termenul promis de constructor pentru finalizarea lucrărilor
• 30 de ani – durata inițială de durată a hobanelor
• 100 de ani – durata de viață promisă a actualelor hobane
• 70 de metri – înălțimea de ancorare a hobanelor
• 122 de ani – durata de viață a podului, estimată de proiectant (Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene)