Dacă intervenţiile lui Radu Mazăre pe lângă Guvern şi USL se vor materializa, Primăria Constanţa ar putea prelua controlul asupra celui mai mare port al României. Efectele: în timp ce Ministerul Transporturilor va pierde o sursă financiară consistentă, municipalitatea îşi va umfla bugetul cu câteva milioane de euro, managementul privat nu va fi introdus, iar influenţa politică a edilului va spori.
Radu Mazăre vrea să obţină controlul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, aflată acum în subordinea Ministerului Transporturilor. Primarul Constanţei a declarat ieri, după o şedinţă de consiliu local, că parlamentarii PSD vor iniţia un proiect legislativ în acest sens. „Iniţiem o lege să transferăm acţiunile portului către autorităţile locale. Urmează să o depună deputaţii”, a spus Mazăre. În prezent, Guvernul deţine, prin Ministerul Transporturilor, 60% din acţiunile CNAPMC, restul fiind împărţite în mod egal, câte 20%, între Fondul Proprietatea şi Consiliul Local Constanţa. Mazăre vrea cele 60% din acţiuni deţinute de stat şi spune că are chiar acordul premierului Victor Ponta în acest sens. „Este un acord discutat între mine şi premier alaltăieri (n.r. – luni), printre altele am discutat şi acest lucru şi acordul există”, a declarat ieri edilul. Acesta spune că legea va fi depusă în Parlament, dar că nu există timpul necesar ca ea să fie şi votată până la alegeri.
Cine câştigă, cine pierde
Cel mai mult va avea de câştigat, de pe urma acestei tranzacţii, Consiliul Local Constanţa. Lui îi va reveni partea leului din cele 60% acţiuni. Restul vor fi împărţite între Consiliul Judeţean Constanţa, condus de PSD (circa 10-15%), Primăria Mangalia, condusă acum de un independent susţinut de PNL (3-4%), Primăria Năvodari, condusă acum de un primar PSD (3-4%). Restul, deci circa 40%, va ajunge la Primăria Constanţa. Acestea vor fi câştigătoarele tranzacţiei. Va avea de suferit bugetul Ministerului Transporturilor, care pierde din dividende.
Profit anual de 10 milioane euro
Să fii acţionar la CNAPMC înseamnă, pe lângă dictarea politicii economice a companiei, şi dividende importante. Profitul pe anul trecut al companiei a fost de circa 10 milioane de euro, iar aceşti bani sunt mană cerească pentru orice autoritate locală, în astfel de vremuri de criză. „Ar însemna anual un ajutor pentru Primăria municipiului Constanţa aşa, la o primă estimare foarte sumară, de vreo trei milioane şi ceva de euro, ceea ce înseamnă ceva pentru constănţeni, un lucru foarte mare. […] Din tot ceea ce va face profit Portul Constanţa, o parte va rămâne pentru dezvoltare şi pentru investiţii, iar restul se va împărţi către autorităţile locale, ca atare veniturile nu vor mai pleca la Bucureşti, ci vor veni în bugetele noastre locale, de aici urmând să susţinem gigacaloria, construcţii etc.”, a spus Radu Mazăre. În baza celor 20% din acţiuni pe care le deţine, Primăria Constanţa a încasat, în ultimii ani, circa două milioane de euro. Primarul spune că CNAPMC poate avea un profit şi mai mare, dacă va fi mai bine administrat. Banii sunt necesari administraţiei constănţene, care, începând de anul trecut, nu mai subvenţionează unitar gigacaloria (una dintre cele mai scumpe din ţară, aproape 342 lei), ci numai punctual, pentru familiile cu adevărat nevoiaşe.
Varianta managementului privat dispare
O altă consecinţă a transferului de acţiuni este că nu mai trebuie respectat acordul Guvernului cu FMI, care prevede introducerea managementului privat. „Deocamdată este în proiectul privind managementul străin, că aşa a semnat Guvernul cu FMI. În momentul când toate acţiunile trec la autorităţile locale, iese din această discuţie”, a spus Mazăre. Compania nu va putea fi nici privatizată, pentru că există acum acordul politic pentru trecerea la consiliile locale. Măsura ar putea fi aplicată şi la alte companii cuprinse în memorandumul cu FMI.