Deşi mai este o lună şi jumătate până la Paşte, preţul ouălor s-a dublat iar rafturile raioanelor de specialitate din marile magazine sunt aproape goale.
Producătorii susţin că a existat un cumul de factori care a condus la creşterea preţurilor: majorări de tarife la utilităţi, preţuri mai mari la furaje, aplicarea unor noi normative europene pentru ferme şi nu în ultimul rând frigul extrem care a blocat o parte din transporturi.
Scoaterea din piaţă a unui număr mare de ferme a dus la reducerea ofertei de oua la nivel Uniunii Europene, potrivit preşedintelui Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), Ilie Van.
Ofertă redusă la nivelul UE
„Schimbarea cuştilor convenţionale cu noile cuşti îmbunătăţite (spaţiu mai mare pe găina şi alte dotări tehnologice care la cuştile convenţionale nu există) a dus la creşterea costurilor de producţie şi reducerea ofertei prin reducerea densităţii pe metru pătrat.
Schimbarea cuştilor este obligatorie pentru toate ţările UE, dar unele ţări membre nu au reuşit să modernizeze tehnologiile. Conform deciziei europene, aceşti producători nu mai pot comercializa ouă în coajă obţinute în cuşti nemodernizate din motive de competitiviitate. Scoaterea din piaţă a unui număr mare de ferme a dus la reducerea ofertei de oua la nivel UE”, a declarat Ilie Van
În condiţiile în care în perioada de iarnă importul de ouă în România ajunge la 25%, reducerea ofertei din zona UE s-a reflectat de asemenea în preţul de desfacere din supermarket-urile româneşti.
Economistul Aurelian Dochia apreciază că această creştere a preţului la ouă poate avea influenţă asupra inflaţiei doar în condiţiile în care scumpirile vor continua şi la alte alimente.
„Este un dezechilibru pe piaţă, însă producătorii susţin că e o problemă care se va rezolva în perioada următoare. Scumpirea ouălor poate fi un semnal dacă se menţine o perioadă lungă de timp şi dacă se mai scumpesc şi alte alimente. Sunt încă multe variabile care pot influenţa această evoluţie.
O creştere de un procent la preţurile la alimente influenţează cu jumătate de procent celelalte preţuri. Dacă discutăm doar de preţul ouălor, influenţa acestuia aupra altor alimente nu e foarte mare”, a precizat Aurelian Dochia.
Creşterea preţurilor la ouă poate influenţa evoluţia inflaţiei, în special în trimestrul doi.
Preţ dublu şi la uşa fermei
„De Paşti, când se cumpără ouă multe, se duce inflaţia, cu puţin, dar este de ajuns să-ţi mişte acul şi să vezi că inflaţia a luat-o în sus când trebuia să o ia în jos după toate regulile”, a explicat consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu.
Dacă anul trecut preţul unui ou la poarta fermei era de aproximativ 30 de bani, acum vânzarea se face la 50-60 de bani.
„Lanţul de intermediari măreşte de asemenea preţul la acest produs. Dacă în perioada viitoare preţurile la utilităţi şi furaje vor continua să crească preţul la ouă nu are cum să scadă. E posibil ca după Paşte să mai scădă preţurile, la fel ca în fiecare an.
Preţul furajelor este 80 din costuri. În plus, în ultima perioadă multe ferme au intrat în faliment (de exemplu în judeţul Iaşi nu mai există nicio fermă avicolă)”, a menţionat preşedintele Asociaţiei Profesionale a Crescătorilor de Păsări de Carne şi Ouă din judeţul Iasi, Leonard Stafie.
Producătorii consideră că în ultimii ani a existat şi o piaţă neagră care funcţiona din plin şi care acum este blocată.
„Exista şi obiceiul introducerii la vânzare de marfă neînregistrată provenită din importuri. Acum, cu noile normative europene acest fenomen a mai fost redus ca amploare. Datorită concurenţei neloiale, producătorii nu aveau profituri foarte mari, abia rezistau pe piaţă. De exemplu, la noi la fermă profitul este de 0,01 lei pe ou.
Acum la uşa fermei preţurile se apropie de dublu faţă de anul trecut însă acest lucru nu poate explica preţurile care se practică la retail”, a declarat directorul comerical de la ferma Condor, Ion Condrache.