In perioada de criza, romanii ar putea renunta la imbracaminte si telefoane, fac economii la utilitati si exclud electrocasnicele de pe lista de cumparaturi.
Romanii vor cheltui mai putin pe haine noi si fac deja economii la consumul de gaze si electricitate, in schimb nu sunt dispusi sa cumpere produse alimentare ieftine pentru a face fata recesiunii, arata ultimul studiu al companiei de cercetare Nielsen, realizat in 52 de tari, care sondeaza opinia consumatorilor cu privire la efectele crizei financiare internationale.
Reprezentantii Nielsen sustin ca un roman din doi (56%) isi reduce bugetul pentru hainele noi, doi din cinci romani fac economii la gaze si electricitate si renunta la produsele casnice majore si tehnologie personala. In schimb, 16% din romani declara ca nu ar opta pentru alimente mai ieftine pentru a reduce cheltuielile.
"Romanii se afla inca pe valul expansiunii economice din ultima perioada si, cel putin deocamdata, nu au simtit nevoia sa isi ajusteze stilul de viata sau nivelul de consum", a declarat Emanuel Sanda, managerul Nielsen Romania.
Spre deosebire de romani, 47% din consumatorii din alte tari au declarat ca vor renunta la distractiile in oras, in timp ce un consumator din trei va opta pentru marci mai ieftine de produse alimentare, chiar daca isi ajusteaza bugetul pentru haine noi si factura pentru utilitati pentru a face economii.
Reprezentantii Nielsen au avertizat insa ca unele sectoare economice s-ar putea confrunta cu dificultati, comertul cu imbracaminte si cel tehnologic (telefonie, IT si electrocasnice) fiind cele mai afectate, in conditiile in care milioane de consumatori au declarat ca vor pune pe lista de asteptare aceste produse, cel putin la nivelul anului 2009. "Totusi, chiar si in perioadele de incetinire economica exista oportunitati", afirma Emanuel Sanda.
Acesta sustine ca vor iesi invingatoare companiile care isi fidelizeaza clientii si care isi vor adapta strategiile si produsele la nevoile in schimbare ale consumatorilor. "Companiile care vor continua sa investeasca in mod constant in marcile si produsele lor si care raman in contact cu consumatorii lor vor iesi invingatoare din aceasta criza. Consumatorii raman atasati si vor opta pentru acele companii si produse care le pot intelege nevoile de schimbare in timpul unei perioade dificile. Pentru specialistii din marketing, investitia in marca in timpul unei perioade de criza nu a fost nicicand mai necesara pentru fidelizarea clientilor. Acesta este un tip de strategie pe termen lung ce aduce in mod clar return on investment (recuperarea investitiei)", a explicat Emanuel Sanda.
Cu toate acestea, romanii isi pastreaza optimismul, la fel ca majoritatea consumatorilor din tarile emergente, declarand ca recesiunea globala se va sfarsi in mai putin de un an.
"In pofida situatiei globale din prezent, companiile si consumatorii din pietele in plina dezvoltare sunt constienti ca pe termen mediu si lung perspectivele raman optimiste. Pentru consumatorii din intreaga lume, ultimul an a fost tumultuos si plin de provocari, dar in unele tari exista o perspectiva de imbunatatire a lucrurilor in urmatoarele 12 luni, mai ales daca pietele financiare se vor stabiliza", spune James Russo, specialist in marketing din cadrul companiei Nielsen.
In plus, studiul citat a evidentiat ca, la nivel global, doi din trei consumatori (68%) si-au descris situatia financiara actuala ca "nu foarte buna", ceea ce reprezinta un indiciu clar ca extravagantele nu intra in plan pentru viitorul apropiat, idee impartasita si de 70% din romani.