UPDATE ora 21.30
La ieșirea din sediul DNA după peste două ore de audieri, Elena Udrea a susținut că în declarația de martor în dosarul care îl viza pe primarul Gheorghe Ștefan a explicat cum se făceau plățile către primarii care cereau finanțări pentru lucrări. " La ușa mea era coadă de primari" a susținut Udrea, dar totul "se făcea legal".
Elena Udrea a recunoscut c că a fost citată mai demult la DNA ( în urmă cu circa două săptămâni-nn), dar ea a ales să meargă la audieri miercuri seara, la ora 19.00, pentru că "acum am avut timp", cum singură a declarat.
Elena Udrea a relatat presei că întrebările procurorului erau despre modul în care funcționa programul de dezvoltare regională (REGIO 2007-2013). Solicitările ( de finanțare-nn) veneau ( inițial-nn) din teritoriu de la presedinții de Consilii Județene, "dar am oferit și posibiliattea primarilor de a se adresa direct pentru finanțare pentru că mulți ( primari-nn) nu reușeau să treacă de președinții CJ" a declarat Udrea.
Fostul ministru al Dezvoltării a mai declarat că primarul Gh. Ștefan, ca și mulți alți primari, i-a adresat cereri de finanțare/ decontare. " Am vrut să descentralizăm programele de dezvoltare în așa fel ca cei de la județ să se ocupe de programe de dezvotare" a mai spus Udrea.
La final, în legătură cu audierea ei la DNA în perioada campaniei pentru prezidențiale, Udrea a precizat: " Eu nu cred în coincidențe"
Reamintim că "Regio-Programul Operațional Regional este un program aprobat de Comisia Europeană care permite atât finanțarea proiectelor individuale, cât și a proiectelor integratecu impact asupra dezvoltării regionale și locale. Programul este aplicabil celor opt regiuni de dezvoltare ale României. Regio este finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), unul dintre Fondurile
Structurale ale Uniunii Europene. Bugetul total alocat Regio este de aproximativ 4,4 miliarde Euro pentru perioada 2007 – 2013. Finanţarea Programului se realizează din fonduri ale UE (aproximativ 84% din bugetul total) şi fonduri naţionale (16%), din care 14% finanţare publică şi 2% finanţare privată.Alocarea fondurilor în cadrul Programului se realizează pe axe prioritare de dezvoltare şi,
orientativ, pe regiuni de dezvoltare" – extras de pe pagina Ministerului Dezvoltării.
–
Elena Udrea, candidată la președinția României, este audiată ca martor la Direcția Națională Anticorupție (DNA) în dosarul în care Gheorghe Ștefan (Pinalti), primarul orașului Piatra Neamț, este urmărit penal. Elena Udrea, în calitate de ministru, a finanțat proiecte de dezvoltare ale unor comune din județul Neamț, iar firme controlate de Gheorghe Ștefan au beneficiat de contracte pentru realizarea proiectelor, spun surse judiciare. Tot miercuri, Gheorghe Ștefan a fost audiat la DNA ca suspect.
Calitatea de martor al Elenei Udrea nu se poate schimba în suspect în această seară deoarece prezumtivele fapte au fost săvârșite în calitatea ei de ministru al Dezvoltării și beneficiază de imunitate ministerială. Cu alte cuvinte, fiind deputat, doar Camera Deputaților poate cere urmărirea ei penală, dacă va solicita DNA și dacă vor exista probe pentru această procedură penală.
Elena Udrea a fost aleasă parlamentar cu sprijinul lui Gheorghe Ștefan, într-o circumscripție din județul Neamț.
Gheorghe Ștefan este urmărit penal pentru infracțiunile: efectuarea de operațiuni financiare, ca acte de comerț, incompatibile cu funcția, atribuția sau însărcinarea pe care o îndeplinește o persoană, în scopul obținerii de BANI , bunuri sau foloase necuvenite, precum și pentru folosirea influenței sau a autorității de către o persoană care deține o funcție de conducere într-un partid, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite.
Potrivit DNA, există date și probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă potrivit căreia, începând cu anul 2009, Gheorghe Ștefan a administrat în fapt, SC Strong Montaj SA (fostă SC Tehnoutilaj SA), folosindu-se de interpuși, care au acceptat să figureze formal ca asociați și administratori. SC Strong Montaj SA (fostă SC Tehnoutilaj SA) a încheiat și a executat contracte vizând realizarea unor lucrări cu diferiți clienți și a achiziționat, de la o serie de furnizori, bunuri și servicii. Altfel spus, SC Strong Montaj SA (fostă SC Tehnoutilaj SA) s-a interpus în schimb, a făcut acte de comerț, implicând circulația banilor. Aceste operațiuni financiare ca acte de comerț, în efectuarea cărora s-a implicat Gheorghe Ștefan, sunt incompatibile cu funcția pe care o deținea, aceea de primar al municipiului Piatra Neamț și sunt menite să-i aducă sume de BANI necuvenite.
Pentru a-și asigura o parte din aceste sume (cele rezultate din contractele încheiate de SC Strong Montaj SA cu autoritățile contractante, comune din județul Neamț: Tazlău, Gherăești și Drăgănești, care se bucurau de finanțare din partea bugetului de stat conform HG 577/1997), Gheorghe Ștefan, deținătorul unei funcții de conducere în cadrul unui partid politic a folosit, în mod repetat, în perioada 2010-2012, influența sa în relația cu funcționari publici din cadrul unor instituții.
Este de precizat că necesarul de fonduri bănești de la bugetul de stat pentru finanțarea lucrărilor de alimentare cu apă a comunelor, lucrări acceptate în programul prevăzut în HG 577/1997 era evaluat anual de consiliile județene, după consultarea autorităților contractante locale. Propunerea de finanțare se trimitea MDRT, care comunica valoarea anuală a fondurilor alocate (de regulă insuficiente pentru a acoperi necesarul).
Repartizarea pe comune a sumelor de la bugetul de stat se făcea de către consiliul județean. Listele cu modul de distribuire a banilor, pentru fiecare autoritate publică locală contractantă se comunica apoi MDRT, iar după aprobarea listelor, se făcea plata.
Pentru a controla modul de repartizare a banilor alocați de la bugetul de stat, Gheorghe Ștefan a susținut o anumită persoană să ocupe funcția de consilier personal al președintelui Consiliului Județean Neamț. În afara atribuțiilor de serviciu, acesteia i s-a permis să completeze listele comunicate MDRT cu date indicate de Gheorghe Ștefan.
În această modalitate, Gheorghe Ștefan a reușit, în mod repetat, în perioada 2010-2012, cu ocazia rectificărilor ori a alocărilor bugetare anuale, să direcționeze sume de BANI , în special către acele autorități publice locale care aveau încheiate contracte cu asocieri din care făcea parte chiar SC Strong Montaj SA.
Prin urmare, folosindu-se de influența sa, legată de funcția de conducere deținută în cadrul unui partid, suspectul Gheorghe Ștefan a asigurat finanțarea lucrărilor executate de societatea comercială care-i aparținea și pe care o administra în fapt.
La data de 28 mai 2014, lui Gheorghe Ștefan i s-au adus la cunoștință calitatea de suspect și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 307 Cod de procedură penală. În cauză, procurorii au beneficiat de sprijin de specialitate din partea Serviciului Roman de Informatii