1.8 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecialContraatacul suedez: Gripen vs F16

Contraatacul suedez: Gripen vs F16

» Dupa ce Pentagonul a prezentat Congresului american intentia de a vinde Romaniei 48 de avioane F16, principalul competitor al SUA pe piata autohtona, producatorul avioanelor militare Gripen, vrea sa forteze statul roman.
» Oficialii companiei suedeze SAAB, producatorul aparatelor Gripen, au decis sa nu-si mai depuna oferta pentru achizitionarea intreprinderii Avioane Craiova "intr-o tara care nu cumpara avioanele pe care le producem".

Romania este obligata de NATO sa-si imbunatateasca flota militara aeriana in asa fel incat aparatele autohtone sa fie compatibile cu cele ale Aliantei. Hotararea pentru felul aparatelor pe care Ministerul Apararii le va achizitiona va fi luata in prima instanta de Consiliul Suprem de Aparare a  Tarii (CSAT). Principalii competitori pentru obtinerea acestui contract sunt Gripen International din Suedia si Lockheed Martin din SUA. Mai candideaza insa si alte companii: Alenia Aeronautica din Italia, Dassaud din Franta si Boeing din SUA. Pentru a facilita obtinerea contractului, firmele europene propun investitii in industria aeronautica romana. Pentru moment expertii sugereaza ca Romania ar fi mai inclinata spre oferta prezentata de Pentagon Congresului SUA, cu atat mai mult cu cat exista un parteneriat strategic intre cele doua tari.

Firma suedeza SAAB, una dintre companiile furnizoare de avioane de lupta pe care ar dori sa le vanda Romaniei, a anuntat ieri ca nu va depune la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) oferta pentru privatizarea Avioane Craiova, care i-ar fi permis sa liciteze pentru achizitionarea acesteia. Cumpararea Avioane Craiova facea parte din pachetul de offset, cu alte cuvinte, recompensele propuse de SAAB statului roman pentru acordarea contractului de cumparare a avioanelor de lupta Gripen. Motivatia oficialilor firmei este aceea ca la Avioane Craiova exista mai multe comenzi care nu sunt legate de producerea Gripen si, de aceea, considera ca nu pot plasa comenzi substantiale "intr-o tara care nu cumpara avioanele pe care le producem". Nemultumirea celor de la SAAB vine, in principal, din cauza ca, spre deosebire de americani, acestia vin cu un contract ferm de offset. Cu toate acestea, reprezentantii firmei promit ca, daca Romania va alege Gripen pentru modernizarea flotei militare, atunci vor face investitii "in toata industria aeronautica romana".

Actiunea suedezilor vine a doua zi dupa ce Pentagonul a anuntat Congresul SUA in legatura cu posibila vanzare a unor avioane de lupta F16, produse de compania Lockheed Martin, catre Romania. In aceste conditii, specialistii sustin ca cei de la SAAB incearca sa faca presiuni asupra Romaniei. Astfel, analistul economic Ionut Popescu e de parere ca nedepunerea ofertei pentru cumpararea Avioane Craiova poate fi interpretata ca "o forma de negociere" cu statul roman. Pe de alta parte, reprezentantii AVAS sustin ca, daca "o firma nu a depus oferta, inseamna ca nu e interesata" si ca nu vor mai prelungi termenul-limita care a expirat ieri.

Lupta pentru vanzarea avioanelor este cu atat mai mare cu cat valoarea contractului oferit de statul roman se ridica la 3,5 miliarde euro. Iulian Fota, directorul Colegiului National de Aparare, este de parere ca "obligatia noastra este sa mergem pe mana aliatilor si sa cumparam de la unul dintre ei". In aceste conditii, firma SAAB pleaca in aceasta cursa cu un dezavantaj, dupa cum constata si Michael Radu, expert la Institutul pentru Politica Externa din Philadelphia, care ne-a explicat ca Suedia "este o tara neutra cu tendinte, adesea irezistibile, de a da sfaturi tuturor", de aceea Romania trebuie sa ia in calcul ca "un cost initial mai redus are adesea darul de a deveni surprinzator de ridicat de-a lungul timpului". Iulian Fota socoteste insa ca nu conteaza prea mult de unde cumpara Romania: "Daca luam de la americani, nu inseamna ca le intoarcem spatele europenilor".

Directorul Colegiului National de Aparare, amintind de argumentatia Agentiei pentru Cooperare in Domeniul Securitatii si Apararii (DSCA), conform careia livrarea acestor avioane americane ar transforma Romania intr-un partener mai valoros, subliniaza ca "orice contract de armament are o conotatie politica clara". In acest sens, Iulian Fota sustine ca in momentul in care s-a semnat contractul "nu se cumpara numai avionul, ci si securitatea nationala".  La randul sau, expertul de la Institutul pentru Politica Externa din Philadelphia considera ca garantiile politice oferite de suedezi "pot fi diferite si pe termen lung imprevizibile".

Cele mai citite

Accizele la carburanți cresc de la 1 ianuarie: Prețurile la benzină și motorină vor fi mai mari

Șoferii vor plăti mai mult pentru carburanți începând cu prima zi a anului, iar scumpirile ar putea continua în 2025. De la 1 ianuarie 2025,...

Procurorul general al Israelului solicită anchetarea soției lui Benjamin Netanyahu

Procurorul general al Israelului, Gali Baharav-Miara, a solicitat joi deschiderea unei anchete în cazul soției prim-ministrului Benjamin Netanyahu, Sara Netanyahu, în urma unor acuzații...
00:02:07

VIDEO. Parlamentarii sud-coreeni îl pun sub acuzare pe președintele în exercițiu

Parlamentarii sud-coreeni l-au destituit pe președintele interimar Han Duck-soo vineri, adâncindu-și astfel țara într-o criză politică și mai mare, la două săptămâni după ce...
Ultima oră
Pe aceeași temă