» Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din Romania (CNADNR) va plati in aceasta iarna 397 milioane lei, adica aproape 100 milioane de euro, pentru deszapezirea tuturor soselelor nationale din tara.
» Dupa prima ninsoare serioasa, in care multe drumuri nationale si chiar Autostrada Soarelui au fost inchise, reprezentantii soferilor profesionisti spun ca deszapezirea a fost un esec.
CNADNR, prin cele sapte Directii Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) – Bucuresti, Craiova, Timisoara, Cluj, Brasov, Iasi si Constanta –, a incheiat contracte de deszapezire pentru toate cele 43 de sectii din subordinea DRDP-urilor. Cea mai mare suma a fost repartizata filialei din Bucuresti, peste 133 milioane lei, iar cea mai mica suma – filialei din Constanta, aproape 19 milioane lei, potrivit informatiilor oferite Romaniei libere de catre CNADNR. Reprezentantii soferilor profesionisti au declarat ca firmele care au castigat contractele de deszapezire nu si-au facut treaba bine. "Deszapezirea a fost un esec total, atat in Bucuresti si pe soseaua de centura a acestuia, cat si pe majoritatea drumurilor nationale din tara. Sumele platite de CNADNR sunt foarte mari in raport cu serviciile oferite de firmele care ar trebui sa se ocupe de deszapezire. Pentru 100 milioane de euro, soselele trebuiau sa fie toate asfalt negru, sa nu se vada urma de zapada", a declarat pentru Romania libera Victor Stan, presedintele Federatiei soferilor din Romania.
"Platim degeaba taxa de drum"
Costel Muraru, presedintele Federatiei Transportatorilor din Romania, afirma ca soferii de tiruri sunt principalii cotizanti la bugetul statului si totodata cele mai mari victime ale proastei deszapeziri. "Pentru fiecare tir se plateste o taxa de drum de vreo 800 euro. Proasta deszapezire pe noi ne-a afectat cel mai tare. soferii nostri nu au mai ajuns la timp la destinatie cu marfa, unora li s-a stricat masina, iar cativa chiar au fost internati in spital din cauza gerului. Nu se poate ca atunci cand vine prima zapada autoritatile sa fie mereu surprinse. Daca ni se percep niste taxe mari, atunci asteptam servicii pe masura", afirma Costel Muraru.
Cine beneficiaza de contractele de deszapezire?
Reprezentantii CNADNR ne-au declarat ca exista clauze contractuale prin care pot fi penalizate firmele ce nu au facut deszapezirea cum trebuie. Insa, ceea ce reprezentantii CNADNR omit sa spuna e faptul ca aceste penalitati nu pot fi aplicate in contextul in care "conditiile meteorologice" nu permit interventia prompta a utilajelor. Acest lucru a fost recunoscut indirect de catre directorul general al CNADNR, Dorina Tiron, intr-o declaratie facuta acum cateva zile pentru Romania libera: "Autostrada Soarelui s-a inchis din cauza viscolului. Pe anumite portiuni vizibilitatea este zero. Nu s-a putut interveni, deoarece insemna sa-i trimit pe muncitorii aceia la moarte. Dupa ce se va opri viscolul, vom trimite angajatii firmei care a castigat licitatia sa intervina cu materialele necesare pentru reluarea circulatiei. Pana atunci, stau si ei la caldurica, alaturi de politisti". Ea a precizat ca este multumita de serviciile prestate de catre firmele de deszapezire si ca nici una dintre acestea nu va fi penalizata.
Pentru aceasta iarna, CNADNR a platit pentru deszapezirea Autostrazii Bucuresti-Pitesti 2,4 milioane euro firmei Argecom SA, iar pentru "Autostrada Soarelui" – aproape trei milioane de euro firmelor Gecor SA si Astaldi.
Iarna trecuta, CNADNR a platit pentru deszapezirea tuturor drumurilor nationale si a celor doua autostrazi aproape 96 milioane euro.
Costuri
» 6.174 de euro – deszapezirea unui kilometru de drum
Lungimea retelei de drumuri din Romania este de 198.589 km, dintre care CNADNR are in administrare 262,9 km de autostrada si 15.934 km de drumuri nationale, potrivit informatiilor oferite de site-ul institutiei. Daca impartim cele 100 milioane de euro la cei 16.197 kilometri pe care ii are in administrare, rezulta ca CNADNR achita aproape 6.200 de euro pentru deszapezirea unui kilometru de drum.