Ce vă preocupă atunci când utilizaţi internet banking-ul sau faceţi cumpărături online? 37% dintre românii, care au răspuns la acestă întrebare inclusă în cadrul ultimului sondaj Eurobarometru, spun că se tem că plăţile nu sunt sigure, faţă de 35% media europeană. Alţi 33% dintre concetăţenii noştri spun că sunt îngrijoraţi să nu le fie utilizate datele personale, media europeană fiind de 37%.
Doar jumătate dintre cetăţenii comunitari chestionaţi în legătură cu tranzacţiile online au optat pentru astfel de achiziţii, deşi 70% au încredere în cumpărăturile din spaţiul virtual.
Această discrepanţă semnificativă evidenţiază impactul negativ al criminalităţii informatice asupra pieţei unice digitale.
Utilizatorii de internet din UE sunt foarte preocupaţi de securitatea informatică. 76% din respondenţi sunt de acord cu faptul că riscul de a deveni o victimă a criminalităţii informatice a crescut în ultimul an, ceea ce reprezintă un procent mai ridicat în raport cu un sondaj similar efectuat în 2012.
12% din utilizatorii de internet au avut deja un cont în cadrul unei reţele de socializare sau un cont de email care le-a fost spart.
„Acest sondaj evidenţiază impactul destructiv al criminalităţii informatice asupra utilizării internetului – prea multe persoane aleg să nu valorifice pe deplin posibilităţile pe care ni le oferă mediul virtual, ceea ce este în detrimentul economiei noastre digitale şi al activităţilor noastre online. Trebuie să consolidăm cooperarea europeană, pe baza eforturilor depuse de Centrul European de Combatere a Criminalităţii Informatice, pentru a combate cauzele profunde ale criminalităţii informatice organizate”, a declarat dna Cecilia Malmström, comisarul UE pentru afaceri interne.
Citeşte şi: Black Friday. OPC: Fiţi atenţi la „chilipirurile” oferite pe site-uri!
În mod încurajator, numărul cetăţenilor UE care consideră că sunt bine informaţi cu privire la riscurile criminalităţii informatice a crescut în comparaţie cu 2012 (44% faţă de 38%). Se pare însă că aceştia nu acordă întotdeauna atenţia cuvenită consecinţelor pe care le semnalează informaţiile respective. De exemplu, mai puţin de jumătate din utilizatorii de internet şi-au schimbat parolele utilizate online în cursul anului precedent (48%, ceea ce reprezintă o uşoară îmbunătăţire faţă de situaţia din 2012, când 45% din respondenţi efectuaseră o astfel de operaţiune).
Sondajul Eurobarometru, la care au participat peste 27.000 de persoane din toate statele membre, din care 1.000 din România, arată că:
87% din respondenţi evită să divulge online informaţii cu caracter personal (ceea ce reprezintă o uşoară scădere faţă de 89% în 2012);
majoritatea respondenţilor consideră în continuare că nu sunt bine informaţi cu privire la riscurile criminalităţii informatice (52% în comparaţie cu 59% în 2012);
7% au fost victime ale fraudării online a cardului de credit sau a operaţiunilor bancare;
s-a înregistrat o creştere semnificativă a numărului de utilizatori care se conectează la internet utilizând un smartphone (35% faţă de 24% anul trecut) sau o tabletă (14% faţă de 6%).