Ministrul Educației, Remus Pricopie a declarat, marți, că extinderea sistemului educaţional obligatoriu, prin includerea copiilor de 2 – 5 ani în pregătirea preşcolară, este una dintre preocupările Ministerului Educaţiei din România, dar şi a altor ţări din Europa, mai ales în cazul copiilor din familii defavroizate, conform Mediafax.
Pricopie este de părere că incluziunea timpurie a copiilor romi în sistemul de învăţământ este o temă care preocupă întreaga comunitate europeană, aşa cum au arătat specialiştii prezenţi la conferinţa pentru Educaţie a Băncii Mondiale, "Consolidarea sistemelor de educaţie timpurie a copiilor pentru asigurarea unui proces de învăţare eficient", organizată luni şi marţi în Capitală.
Pricopie a spus că Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) doreşte să extindă, din 2015, învăţământul obligatoriu la vârsta de 5 ani, iar apoi, gradual, spre 3 ani.
Pentru comunităţile rome sunt importante şi proiectele de învăţare pe tot parcursul vieţii, întucât, pe lângă faptul că sunt copii care nu sunt cuprinşi în nicio formă de pregătire, sunt şi părinţi care au doar câteva clase, a arătat ministrul.
Incluziunea şi crearea şanselor egale la educaţie pentru copiii romi au reprezentat unul dintre subiectele importante discutate de participanţi la conferinţa Băncii Mondiale. Accentul s-a pus în mod special pe politicile pe care Marea Britanie şi Ungaria le-au adoptat în privinţa incluziunii timpurii a copiilor romi în sistemul de învăţământ, însă, s-au alăturat discuţiei şi experţi din Norvegia şi Rusia.
Grupurile dezavantajate şi susceptibile a nu fi incluse în sistemul naţional de educaţie sunt reprezentate, în medie, de copiii proveniţi din mediul rural şi de cei proveniţi din familiile sărace. Aceştia nu reuşesc, până la vârsta de 3 ani, să îşi dezvolte un vocabular de peste 1.000 de cuvinte, aşa cum ar fi normal, după cum demonstrează studiile realizate de specialiştii în educaţie.
Tot mai multe ţări din Europa Centrală şi de Sud-Est apreciază că educaţia timpurie a copiilor reprezintă un pas determinant în stabilirea parcursului şcolar şi doresc să extindă sistemul educaţional obligatoriu, prin includerea copiilor de 2 – 6 ani în pregătirea preşcolară (creşă, grădiniţă), s-a arătat în cadrul conferinţei.
În Europa, învăţământul obligatoriu de la 4 ani (grădiniţă) este implementat în Cipru, Luxemburg, Irlanda de Nord, Elveţia – în 14 cantoane. Ţări în care învăţământul obligatoriu începe de la 5 ani (grădiniţă) sunt Grecia, Letonia, Ungaria, Malta, Olanda, Polonia, Marea Britanie, Turcia şi Elveţia.
Conferinţa Băncii Mondiale a fost organizată, luni şi marţi, în Capitală, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale, UNICEF şi Fundaţia pentru o Societate Deschisă.