7.4 C
București
sâmbătă, 16 noiembrie 2024
AcasăSpecialBACALAUREAT 2011: Elevii se plâng de dificultatea subiectelor la matematică, profesorii spun...

BACALAUREAT 2011: Elevii se plâng de dificultatea subiectelor la matematică, profesorii spun că se putea luat uşor nota 7

Din anul 2000 încoace rata de promovabilitate la bacalaureat nu a coborât niciodată sub 75 la sută. Până în 2010. Anul trecut, promovabilitatea la examenul de bacalaureat a fost cea mai mică din ultimul deceniul. Doar 67% din absolvenţii de liceu au reuşit să treacă examenul. Nici anul acesta statisticile nu anunţă rezultate mai bune.

Proba la matematică este principalul obstacol al elevilor de clasa a XII-a în fiecare an, iar rezultatele simulărilor din 2011 indică faptul că subiectele pun mari probleme pentru 40-60% dintre elevi.

Majoritatea elevilor care au susţinut astăzi proba de matematică au ieşit dezamăgiţi din sălile de examen.

„Când am vazut subiectele mi s-a făcut rău. Nu am făcut decât de ici de colo câte ceva. Cred că iau peste 6, dar nu mult”, ne-a spus Alexandra, elevă a colegiului Gheorghe Şincai după terminarea examenului.

Un alt licean împărtăşeşte aceeaşi părere: „Foarte greu la matematică. Suntem oameni nu roboţi. Nu avem nevoie doar de 5, speram şi noi la o notă mare, dar cu subiectele astea ne rugăm pentru un 5″, scrie Andrei Mateiţa pe un grup de discuţii despre BAC de pe Facebook.

Profesorii de matematică au însă o părere diferită de cea a elevilor. Deşi cerinţele de la primul subiect au fost mai grele decât în anii trecuţi, per ansamblu examenul a avut un nivel mediu de dificultate.

„Subiectele au fost un pic mai grele decât până acum, mai ales la prima parte pe care tot prostul putea să o rezolve ca să ia o notă de trecere, dar nu exagerat de grele”, spune un profesor de matematică de la un liceu teoretic din judeţul Dolj.

Acelaşi profesor explică şi rezultatele îngrijorătoare ale simulărilor de la bacalaureat. „Subiectele de la simularea la matematică au fost mult mai grele tocmai pentru a-i pregăti pe elevi pentru examenul de BAC”, a declarat pentru romanialibera.ro profesorul din Dolj.

Elena Monacu, profesoara de matematică la Colegiul „Petru Rareş” din Suceava a declarat: „Subiectele de la proba de matematică M1 au fost de nivel mediu. Orice elev care a terminat liceul putea să obţină nota 7. Pentru a lua o notă mai mare, elevii aveau într-adevăr nevoie de cunoştiinţe temeinice”.

Suceava a fost anul trecut judeţul din ţară cu cea mai mare rată de promovabilitate din ţară la bacalaureat de 88 la sută. La polul opus cel mai mic procent de elevi promovaţi s-a înregistrat în Ilfov de 45 la sută. Secretul unei ratei de promovabilitate foarte bune este atitudinea elevilor şi a profesorilor care vor să facă performanţă.

„La noi la liceu vin elevii care vor să facă performanţe şi să ia admiterea la cele mai bune facultăţi. În plus, profesorii ţin la calitatea învăţământului şi îşi dau interesul”, a mai spus Monacu.

Rezultate proaste, posibila vină a sistemului de învăţământ

Reprezentanţii Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi susţin că dacă autorităţile au elaborat subiectele de examen la nivel de olimpiadă este o greşeală deoarece rolul Ministerului Educaţiei este de a demonstra că învăţământul în România este de calitate.

„Bacalaureatul este un examen de maturitate care arată că tinerii au dobândit pe parcursul liceului cunoştiinţele de bază pentru a se descurca în viaţă, iar aceste cunoştiinţe trebuiau să le capate de la sistemul de învăţământ din România”, a declarat Adrian Topor, vicepreşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi pentru romanialibera.ro.

Reprezentantul părinţilor semnalează de asemenea problema raziilor de verificare din licee din timpul examenului de bacalaureat şi susţine că acestea pot avea consecinţe negative în rata de promovabilitate a BAC-ului.

„Noi am susţinut mereu organizarea unui examen corect, dar autorităţile au facut exces de zel, neaplicând principiul democratic al prezumţiei de nevinovăţiei. Avem semnale că în unele licee reprezentanţii Ministerului şi ai Inspectoratelor şcolare au ţipat la elevi, i-au ameninţat şi au mers până la control corporal, ceea ce este inadmisibil. Suntem într-o şcoală, nu la puşcărie„, a declarat Topor.

„Excesele acestea vor avea ca rezultat note mai mici, o rată de promovabilitate mai mică şi nereuşita în viaţă până la urmă. Dacă ar fi fost prezenţi mai mulţi părinţi în comisiile de supraveghere, examenul ar fi fost mai uşor pentru copii. Noi, ca părinţi, ne-am asigurat că autorităţile respectă drepturile copiilor”, conchide Topor.

Profesorii se aşteaptă ca rata de promovabilitate din 2011 să fie chiar şi mai mică decât anul trecut.

„Mulţi elevi au mers pe principiul lasă că ne descurcăm. Dar examenul de bacalaureat din acest an a fost mult mai strict şi de aceea rezultatele vor fi mai slabe”, a spus profesorul din Dolj.

Alexandra Jeles
Alexandra Jeles
Alexandra Jeles, redactor Rl online
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă