Dacă ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, visează că va ajunge Constanţa al doilea port al Europei, operatorii navali spun că s-a ajuns ca prin acest port să fie aprovizionată doar zona de est a ţării, cea de vest preferând aducerea mărfurilor prin Marea Adriatică.
Constanţa riscă să piardă utilitatea sa de port de aprovizionare a întregii Românii, ca urmare a infrastructurilor proaste de transport fluvial şi feroviar către vestul ţării, a absenţei unor centre logistice în zona portului, a procedurilor birocratice din port şi a derulării greoaie a proiectelor de dezvoltare, au apreciat recent oameni de afaceri la un seminar de profil.
„Până când autorităţile române vor oferi portului Constanţa capacităţi logistice războiul cu alte porturi europene va fi pierdut”, afirmă reprezentanţi ai liniei de transport containerizat Kapital Leading Transport, agent pentru România a companiei japoneze K Line. Potrivit acestora, timpul parcursului unui transport containerizat între Rotterdam şi Budapesta este mai mic decât cel între Constanţa şi Timişoara. „Dacă lucrurile se vor mişca aşa Constanţa va deveni un port mort care va deservi doar România”, afirmă aceştia. Oricum zona de vest a ţării este pierdută, mulţi investitori străini din vest preferă să folosească portul Hamburg drept hub (port de descărcare a mărfurilor, în vederea continuării transportului pe calea ferată sau rutier)”.
Alexandru Galiaţatos, şef al Administraţiei Dunării de Jos şi fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor recunoaşte: „deocamdată e mai ieftin să mergi prin Koper (port sloven la Marea Adriatică – n.r.) pentru a ajunge în vestul ţării decât să mergi prin Constanţa. S-a ajuns aici ca urmare a intârzierilor în proiecte, a contestaţiilor la licitaţii”, spune el. Proiecte de dezvoltare a portului care trebuiau terminate în 2007 vor începe de abia anul viitor, spune Galiaţatos.
Deoarece infrastructura rutieră şi feroviară dintre zona de vest şi Marea Adriatică e mai bună decât cea care separă Constanţa de vestul ţării, mărfurile ajung mai repede în vest prin Marea Adriatică, aspect sesizat şi de portul Koper, care şi-a deschis un terminal de containere la Curtici. Firme din Ungaria au deschis curse regulate de transport containerizat pe calea ferată către Arad. Absenţa unor centre logistice de prelucare a containerelor în portul Contanţa face ca deseori containerele cu mărfuri destinate consumului în Dobrogea să ajungă pentru prelucrare la centrele logistice din Bucureşti, urmând ca ulterior să se reîntoarcă în Dobrogea.