Speranţele şoferilor de a circula de la Constanţa la Bucureşti pe autostradă în acest an sunt zdrobite de constructori.
În ciuda anunţurilor triumfaliste ale ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, şi ale primului-ministru, Emil Boc, referitoare la inaugurarea autostrăzii, acest lucru nu avea loc, cu siguranţă, în anul curent. Potrivit informaţiilor obţinute de România Liberă, Ediţia de SE, Autostrada Soarelui va fi finalizată cel mai devreme în 2014.
La cea mai recentă întâlnire de lucru convocată de prefec¬tul Constanţei, Claudiu Palaz, cu toţi factorii de răspundere, inclusiv cu constructorii, a reieşit că principala problemă cu care se confruntă aceştia din urmă este lipsa certificatului de urbanism pentru o porţiune de 14 kilometri, aflată între Cernavodă şi Medgidia.
Prefectul, care a aflat de problemă de la redactorii României Libere, a cerut explicaţii constructorilor. Aceştia spun că au depus documentaţia la Consiliul Judeţean Constanţa încă din vara anului trecut, după ce au hotărât modificarea traseului, dar că nu au primit nici un răspuns. În lipsa certificatului nu se poate emite autorizaţia de construcţie.
Oficialii CJ ne-au declarat, la rândul lor, că reprezentanţii constructorului nu s-au prezentat la discuţii pentru a explica noua soluţie tehnică. Prefectul a intervenit în forţă şi, la finele săptămânii trecute, a anunţat oficial că îl va da în judecată pe preşedintele CJ Constanţa dacă acesta nu va emite respectivul certificat.
Stadiul lucrărilor = zero%
Potrivit reprezentanţilor firmei Colas, care construieşte porţiunea Cernavodă-Medgidia, până acum nu s-a lucrat decât pe o porţiune de cinci kilometri, care este finalizată în proporţie de 70%. „Porţiunea de 14 kilometri pentru care nu s-a emis autorizaţie de construcţie este neatacată”, au spus aceştia la întâlnirea cu prefectul Constanţei. Chiar dacă certificatul de urbanism pentru porţiunea respectivă s-ar emite însă astăzi, lucrările nu vor putea fi încheiate. Angajaţii Colas spun că lucrările vor dura cel puţin un an şi jumătate, pentru că volumul de muncă este foarte mare. De exemplu, spun ei, este nevoie de excavare a a şapte milioane de metri cubi de pământ.
Soluţia ministrului, imposibilă din punct de vedere tehnic
Aceiaşi oameni spun că dorinţa ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, de a se circula pe o singură bandă nu este sustenabilă din punct de vedere tehnic. „Nu se poate construi o singură bandă din autostradă. Terasamentul se construieşte pentru toată autostrada, are o înălţime mare faţă de sol. Nu se poate construi numai jumătate din el”, spun constructorii. Astfel, dacă luăm în calcul perioada de execuţie de un an şi jumătate, iernile în care nu se munceşte, dar şi timpul care va trece până la eliberarea autorizaţiei de construcţie, putem lua în calcul un nou termen pentru finalizarea autostrăzii: anul 2014.
Se poate pierde finanţarea europeană
Termenul ar putea fi însă şi mai mare, dacă ministrul Transporturilor îşi va duce la bun sfârşit ameninţarea de a rezilia contractul cu francezii de la Colas. În acest caz, ţinând cont că trebuie reluate procedurile de licitaţie, dar şi că majoritatea banilor provin din fonduri europene, care astfel ar fi pierdute, este posibil ca Autostrada Soarelui să nu fie construită decât spre sfârşitul acestei decade. Singura veste bună este că, pentru porţiunea Constanţa-Cernavodă şi centura Constanţei, lucrările sunt în grafic, iar autostrada ar putea fi dată în uz, pe porţiune, din această toamnă.