Deschiderea mall-ului Promenada, al treilea ca mărime din Bucureşti, va aduce suplimentar venituri primăriei sectorului 1 cifrate la 5 milioane de euro, în condiţiile unei reduceri drastice a veniturilor primăriei, înregistrată odată cu declanşarea crizei economice.
”Avem un necesar foarte mare de finanţare. Anul acesta vom închide bugetul pe suma de 200 de milioane de euro, faţă de 300 de milioane de euro în 2008”, a declarat ieri pimarul sectorului 1 prezent la inaugurarea mall-ului. Potrivit lui, primăria de sector va primi o cotă de 20% din impozitul venit colectat de la cele câteva mii de angajaţi atât la Promenada, cât şi la Sky Tower, ambele proiecte fiind dezvoltate de Raiffeisen evolution. In plus, primăriei îi va reveni şi taxa locală pe clădiri.
Calcule efectuate de România Liberă arată că sumele venite în plus s-ar putea ridica la 5 milioane de euro. Astfel, potrivit Codului Fiscal şi deciziilor Consiliului General al Municipiului Bucureşti, firmele plătesc un impozit cifrat la 1,5% din valoarea de inventar a clădirii deţinute. Aplicat la o sumă de 230 de milioane de euro, cât Raiffeisen evolution susţine că a investit în cele două proiecte (Promenada mall şi Sky Tower), rezultă că primăria va strânge de aici 3,45 milioane euro anual. Din cota de impozit pe venit defalcată primăriei îi vor mai reveni anual, la fiecare o mie de angajaţi, încă un milion de lei socotind un salariu mediu net lunar pe economie de 2.200 lei.
Mall-urile au înlocuit fabricile
Mall-urile şi firmele de toate dimeniunile din sector au rămas principala speranţă de finanţare a bugetului pe care o are primarul.”Mai există două fabrici, ambele în stare de avarie”, a răspuns ieri Andrei Chiliman unei întrebări referitoare la numărul fabricilor care mai există în sectorul său. Tendinţa înlocurii fabricilor cu complexe comerciale sau clădiri de birouri în zonele scumpe ale Capitalei, cum este şi sectorul 1, este însă oarecum normală într-un oraş în care preţurile terenurilor se află la vârf raportat la media naţională. Problema este însă că din cauza salariilor plătite în Capitală, mult peste media naţională, activităţile de producţie nu mai sunt rentabile pentru investitori nici măcar în periferia Bucureştiului. Mall-ul Promenada a fost ridicat pe un teren pe care înainte de 1990 funcţiona FEA, fabrica de echipamente pentru automatizări. Aici a lucrat inclusiv primarul, de profesie inginer automatist, după declaraţiile făcute ieri de el.
Promenada este rodul unei investiţii în valoare de 130 de milioane de euro realizată cu începere din 2010 de către dezvoltatorul austriac, acelaşi care a realizat alte trei proiecte în nordul Bucureştiului, anume Oracle Tower, Sky Tower şi Floreasca City Center Office. Centrul comecial, al treilea ca mărime după Colloseum Shopping Center şi AFI Palace, se anunţă a fi unul foarte modern, beneficiind de un proiect de arhitectură realizat de un birou românesc de profil. Designul ales e avangardist, iar materialele de construcţie – cele mai moderne în domeniu, afirmă dezvoltatorul. Construcţia este realizată pe şase niveluri. Primele două etaje subterane (-3 şi – 2) vor fi destinate parcării subterane (1.300 locuri), restul de 4 niveluri (din demisol şi până în etajul 2) găzduind zona comercială a Promenadei, cu o suprafaţă închiriabilă de 35.000 de mp. Complexul va găzdui mai mult de 120 de magazine.
Spaţiul de la ultimul nivel a fost separat în două zone – cea acoperită va găzdui o sală de fitness, o zonă de entertainment, dar şi zona de food-court, în timp ce în zona descoperită va funcţiona o terasă pe toată durata anului. Dezvoltată pe o suprafaţă de peste 7.000 de mp, terasa din Promenada va fi locul unde fiecare categorie de clienţi îşi va putea alege propria zonă de relaxare: cafenelele, zona de evenimente destinată proiecţiilor de film, teatrului sau concertelor, zona de joacă pentru copii, colţul adolescenţilor, generoasele spaţii verzi amenajate în stilul unei grădini japoneze şi piaţeta din jurul fântânii arteziene. Potrivit declaraţiilor făcute ieri de oficialii Raiffeisen evolution prezenţi la inaugurare, suprafaţa comercială este închiriată în proporţie de 95%. ”Aşteptăm 25.000 de vizitatori zilnic şi 30.000 de persoane în perioada sărbătorilor de Crăciun”, a spus Gerald Beck, managing director în cadrul Re.