4.5 C
București
miercuri, 25 decembrie 2024
AcasăSpecial3.000.000 de lei – bariere morale pentru şoferii bucureşteni

3.000.000 de lei – bariere morale pentru şoferii bucureşteni

Dacă treci pe Calea Moşilor, fie ca pieton, fie ca şofer, nu ai cum să nu observi marcajele “inedite” ce tronează pe carosabil. Cu doar câteva luni în urmă, fâşii din plastic de culoare galbenă, de circa 30 de centimetri înălţime, îi descurajau pe şoferi să treacă de pe banda dedicată autovehiculelor pe liniile de tramvai ale Regiei Autonome de Transport a capitalei.

Dar asta numai în concepţia autorităţilor. Acum, stâlpişorii sunt fie în comă profundă, culcaţi pe asfalt de roţile nepăsătoare ale maşinilor mânate în grabă de şoferi, fie sunt rupţi cu totul.

De altfel, săptămâna aceasta, dispozitivele au început să fie înlocuite cu unele mult mai rezistente, “pe cheltuiala firmei” care a realizat lucrarea iniţială, ne spune Alina Roman, directorul Administraţiei Străzilor, subordonată Primăriei Generale a Capitalei.

S-a păstrat doar “partea orizontală”, pe post de suport, deoarece “partea verticală” nu a fost suficient de rezistentă, adaugă aceasta.

De ce nu s-a apelat din start la o variantă mai rezistentă

“Nu ne-am aşteptat să existe o asemenea agresiune din partea şoferilor. A fost o surpriză şi pentru noi. Nu ne aşteptam ca lucrarea iniţială să fie supusă unei asemenea agresiuni. Lucrarea a fost şi este garantată. Dar este normal, şi când faci o casă, ea poate să fie făcută bine, dar nu poţi să ştii dacă ea va fi vandalizată, ” declară directorul Administraţiei Străzilor.

“Noile dispozitive care au fost instalate (vezi foto) sunt omologate de Comisia Naţională  pentru Standardizare şi nu există riscul ca autoturismele să fie avariate în caz de impact” ne asigură Alina Roman.

150 de lei metrul de linie “imaginară”

Administraţia Străzilor şi UTI Traffic Management SA, firmă controlată de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu, au încheiat în luna noiembrie a anului trecut un contract pentru proiectarea, livrarea şi montarea a 18.000 de metri liniari de separatoare de trafic cu dispozitiv de avertizare pe traseul tramvaiului 21, între Pasajul Colentina şi Bulevardul Carol. Costul: 2.696.400 de lei fără TVA. Contractul a fost atribuit prin licitaţie publică deschisă, UTI fiind, de altfel, singura firmă ofertantă.

Anomalie

Presupunând, probabil, că vatmanii ar fi tentaţi să depăşească, în timpul traseului, colegii de la maneta altor tramvaie, autorităţile au montat un rând de separatoare şi între cele două linii de tramvai de pe traseul 21.

Un calcul simplu arată că din cei 18.000 de metri de separatoare, 6.000 au fost montaţi total inutil, pentru a împiedica manevrele de depăşire între tramvaie. Practic, aproape 900 de mii de lei au fost cheltuiţi inutil.

Săptămâna trecută, rândul de separatori dispus între liniile de tramvai a dispărut.  “Comisia Tehnică de Circulaţie a decis îndepărtarea separatorilor dintre cele două linii de tramvai. Noi nu ştim de ce, nu este de competenţa noastră. Noi doar executăm. Separatorii au fost depozitaţi şi vor fi folosiţi, când va fi nevoie, acolo unde va fi nevoie.”, ne-a declarat Alina Roman.

Potrivit unui document furnizat Romanialibera.ro de Administraţia Străzilor înainte de înlocuirea dispozitivelor, “aceste separatoare nu sunt concepute ca fiind bariere fizice de netrecut, (…) deformându-se pe moment, dar revenind apoi la forma lor iniţială.”

În plus, se arată în documentul citat, Administraţia Străzilor se bazează pe “conştientizarea şi respectarea regulilor acestui proiect de către şoferii din Bucureşti. Un avantaj major al acestui tip de separatori este acela că permite maşinilor de intervenţie (ambulanţă, poliţie) să treacă peste ele fără probleme, dar încurajează pietonii să treacă numai pe la trecerile dedicate lor. Oferă totodată vizibilitate mai bună decât în cazul parapeţilor din beton şi sunt mult mai sigure în caz de accident.”

Traficul mai disciplinat, dar mai lent

Înainte de montarea separatorilor, cele două sensuri de mers de pe Calea Moşilor erau separate de o linie întreruptă, ceea ce permitea şoferilor să vireze la stânga în intersecţiile cu străzile adiacente, dar şi să abuzeze, depăşind coloanele de maşini pe linia de tramvai.

Noua modalitate de semnalizare a modificat şi regulile de circulaţie, separatorii de trafic având şi rol de linie continuă, interzicând practic virajul la stânga.

Nici tramvaiele de pe lina 21 nu au avut prea mult de câştigat. Potrivit lui Constantin Tobescu, purtătorul de cuvânt al RATB, „separatorii instalaţi pe Calea Moşilor nu au îmbunătăţit timpul  de parcurs al tramvaielor, deoarece există doar 2 staţii pe tronsonul respectiv”. Măsura este, aşadar, insuficientă şi pentru mijloacele de transport, potrivit RATB.

Potrivit unui comunicat al Brigăzii de Poliţie Rutieră din Bucureşti, a scăzut cu circa 30 la sută şi numărul sancţiunilor disciplinare aplicate celor care au încercat să circule pe linia de tramvai, depăşind coloanele.

Şoferii, însă, nu au prea multe cuvinte de laudă pentru iniţiativa autorităţilor

Adrian, şofer: “Din moment ce nu ai voie să treci peste ei (n.r. separatorii de trafic) înseamnă că ţin loc de linie continuă. Mai trec, când trebuie să ajung pe străduţele din zonă, dar numai dacă e liber (n.r. pe contrasens)”.

Cristian, şofer:  “Circul rar pe Calea Moşilor de când s-au pus separatorii. Acum se face coada mult mai mare între intersecţia de la Dacia cu Moşilor până la prima intersecţie înspre Carol. Înainte puteai să mergi pe linia de tramvai. Se merge greu şi nici nu există vreo soluţie de a întoarce dacă vrei să intri pe o străduţă. S-ar rezolva printr-un sens giratoriu. Dar nu mai trec peste linia de tramvai. Înţeleg dacă se pun chestiile galbene pe mijlocul drumului pentru ca mijloacele de transport în comun să funcţioneze mai repede şi mai fluent, dar cred că ar trebui să se pună în locurile în care există mai multe benzi de circulaţie pe sens.”

UTI a câştigat în ultimul an 1 contract din 5

Potrivit site-ului e-licitatie.ro, Administraţia Străzilor a atribuit, începând cu septembrie 2009, firmei UTI Traffic Management SA, contracte în valoare de 34.244.379,92 de lei, fără TVA, pentru lucrări şi servicii de întreţinere ale sistemelor de semaforizare sau ale marcajelor.

În cazul a şase din cele şapte contracte atribuite, UTI Traffic Management SA a fost singurul ofertant.

Ultimele două contracte, atribuit conform e-licitatie.ro în aprilie 2010, valorează aproape 28 de milioane de lei, fără TVA. Este vorba despre două pachete de proiectare, execuţie, întreţinere şi service pentru semaforizarea a 13 intersecţii.

Din 39 de contracte derulate de Administraţia Străzilor din septembrie 2009, 7 sunt cu UTI.

Cele mai citite

Majestatea Sa Margareta Custodele Coroanei Române: Societatea civilă românească a dovedit forță și curaj

Anul 2024 ne-a adus multe motive de îngrijorare, la noi și în întreaga lume. Dar am încredere în națiunea noastră și în puterea ei...

Zgomotul misterios. „The Hum” afectează aproximativ 2% din populația globală

"The Hum" este un sunet misterios de frecvență joasă care afectează aproximativ 2% din populația globală. https://www.youtube.com/watch?v=WuSdzxhWpU0 Zgomotul misterios: "The Hum" Recent, acest fenomen a...

Creștere de 28%: Fondurile de pensii private au depășit pragul de 155 miliarde de lei

Politica investițională a fondurilor de pensii private rămâne concentrată pe piața financiară locală Fondurile de pensii private din România au înregistrat o creștere semnificativă a...
Ultima oră
Pe aceeași temă