Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, vrea sa cucereasca toata tara, dar pe bucuresteni nu i-a multumit deloc. A promis parcari subterane si supraterane, nu a realizat nimic, in schimb, vrea ca Primaria Municipiului Bucuresti sa ridice masinile cetatenilor disperati ca nu au unde sa-si lase autoturismele. S-a laudat cu un sistem de management al traficului si un transport in comun decent, insa ne confruntam zilnic cu ambuteiaje si aglomeratii infernale in trafic. A promis spatii verzi si locuri de joaca pentru copii, in schimb, a avizat ridicarea turnurilor de zeci de metri, aducandu-le afaceristilor profituri de sute de milioane de euro. A promis ca ne vom plimba prin centrul istoric fara sa ne fie teama ca ne afundam in noroaie, in schimb, a lasat firma care a contractat lucrarile sa-si faca de cap. S-a angajat ca nu ii lasa pe bucuresteni pentru un mandat de presedinte, in martie 2009 chiar a jurat ca nu pleaca, altfel ar fi "un mare mincinos", in schimb, in septembrie a anuntat ca vrea sa candideze pentru prezidentiale. Bilantul mandatului de un an si cinci luni al primarului independent, prof. dr. Sorin Oprescu, s-a concretizat, totusi, prin ceva: a bagat Bucurestiul in Cartea Recordurilor pentru cel mai lung carnat, cel mai greu tort si cei mai multi Mosi Craciun. Aceasta este cartea de vizita a actualului candidat "antisistem" la presedintie, independentul Sorin Oprescu.
Venirea pe 20 iunie 2008 la primarie a independentului Sorin Oprescu a fost privita de unii bucuresteni cu ochi buni. Au zis ca un independent nu mai raspunde la comenzile de partid si nu isi mai bate joc de bucuresteni asa cum dicteaza fiecare activist cu firma care vrea si el un bloc, o parcare sau ce ii mai trasneste prin cap. Din pacate, inca de la inceput primarul s-a remarcat doar prin vizite de lucru in punctele fierbinti ale Capitalei. De altfel, nici nu avea cu ce incepe "in forta" deoarece nu a avut proiecte de campanie extrem de bine puse la punct. Au existat insa cateva promisiuni care sa ia ochii bucurestenilor, din pacate nerespectate nici pana acum.
Vizite pentru imaginea primarului
Dar sa incepem cu inceputul, respectiv cu "facerea de imagine". Primarul nici nu s-a instalat bine, ca a si inceput vizitele, evident televizate pe toate posturile. Prima a fost in Herastrau, unde a promis ca va darama restaurantele si baracile construite ilegal, iar terenurile vor fi transformate in spatii verzi. Lucru pe care, de data asta, l-a si facut… Adica a demolat cateva restaurante, mai precis doua din sapte ilegale de ani de zile, si a mai reusit performanta de a baga buldozerele si intr-un teren de fotbal pentru copii, amenajat tot de o firma, dar cu aprobare de la Primarie (nu a lui Oprescu, se pare). In locul terenului pe care jucau peste o suta de copii, angajatii de la Parcuri au primit ordin sa toarne niste alei betonate, basca o statuie adusa din alta parte a parcului.
Urmatoarea vizita a fost la Pasajul Universitatii, unde Oprescu a tunat si a fulgerat ca lucrarile sa se termine cu doua luni mai devreme decat era preconizat. Iar cireasa de pe tort au fost videoaudientele acordate pe 6 septembrie, la care s-au inscris aproape 1.000 de bucuresteni, motiv de mare lauda pentru primar.
Traficul, cosmarul soferilor
Al doilea punct pe agenda primarului Oprescu a fost un plan de dezvoltare a infrastructurii rutiere, sistem de management al traficului, monitorizare a mijloacelor de transport, ture noi si imbunatatiri ale serviciilor de taximetrie. Adica, mai pe intelesul celor din tara care se gandesc sa voteze un independent, Oprescu a promis ca bucurestenii nu vor mai sta zilnic ore in sir blocati in trafic din cauza ca semafoarele nu functioneaza, tramvaiele se strica in intersectie sau e "ora de varf".
Numai ca tot bucurestenii stau dovada pentru faptul ca nimic din aceste promisiuni nu s-a realizat. Ca sa strabati Bucurestiul cu masina mica de la un capat la altul iti ia cel putin o ora (chiar mai multe daca e dimineata sau seara). Nici transportul in comun nu este o solutie – autobuzele sunt tot timpul aglomerate sau vin prea rar. Primarul a discutat cu reprezentantii RATB pentru a le arata ca nu este multumit de frecventa cu care circula autobuzele si s-a pus la cale achizitionarea mai multor masini.
Bucuresti, recordul carnatului
Putinele proiecte realizate de Primarie in timpul mandatului lui Oprescu au fost instalarea retelelor de internet wireless in parcurile Herastrau, Cismigiu si Carol si extinderea pietelor volante in Bucuresti, unde oamenii pot cumpara legume si fructe la pret de producator (care, la fel ca pe principiul economatelor, nu de putine ori s-a dovedit a fi mai mare decat cel din supermarketuri).
Ce a mai reusit Oprescu? Ne-a bagat in Cartea Recordurilor anul trecut. Bucurestiul a devenit orasul cu cel mai greu tort, cel mai lung carnat, cei mai multi Mosi Craciuni… si, daca ar fi stat sa inventarieze, cred ca reprezentantii Cartii Recordurilor ar mai fi gasit cateva exemple… nu la fel de aniversare. In categoria "succesurilor", doctorul Oprescu a mai bifat trecerea mai multor spitale in administratia Primariei. De asemenea, la primul bilant al mandatului sau, Oprescu si-a mai trecut in palmares strazile reabilitate in perioada 2007-2008, ecluza din Herastrau (inaugurata de Videanu), dar si plantarile de copaci realizate tot de predecesorul sau.
Tu(r)nurile lui Oprescu
Ca tot vorbim de copaci, a reusit si Oprescu ceva – sa taie cat mai multi. Monumentul Holocaustului, turnul de 30 de etaje din Poligrafiei (proiecte despre care Romania libera a scris in nenumarate randuri) sunt doar cateva exemple de PUZ-uri care au necesitat defrisari masive ale terenurilor. Iar acestea sunt doar doua dintre cele peste 180 de PUZ-uri aprobate de consilierii generali in mandatul primarului Sorin Oprescu. 31 dintre aceste planuri urbanistice vizeaza cladiri cu un numar extrem de mare de etaje, cu mult peste cat permiteau reglementarile urbanistice in vigoare. Un calcul dat publicitatii de mai multe ONG-uri bucurestene care militeaza pentru pastrarea identitatii arhitectonice a Capitalei arata ca derogarile PUZ-urilor (diferentele dintre regimul de inaltime reglementat si cel aprobat) aprobate in mandatul lui Oprescu le-au adus investitorilor profituri de aproximativ 250 milioane de euro, iar Capitalei i-au adus un plus de 200.000 metri patrati construiti sub forma unor mastodonti. Majoritatea acestor proiecte aglomereaza extrem de mult Capitala, in special pentru ca nu au prevazut numarul minim de locuri de parcare, un punct extrem de nevralgic al Bucurestiului.
Parcarile, doar in campanie
Nici cele 21 de parcaje subterane si 21 supraterane promise de primar in decembrie anul trecut nu se vad nicaieri. Parcarile subterane sunt promisiuni mostenite de Oprescu de la primarii precedenti. Abia in luna august a acestui an consilierii si-au dat acordul pentru realizarea documentatiei necesare primelor sase parcaje subterane construite in parteneriat public-privat la Piata Universitatii, Piata Presei Libere, Piata Domenii, pe strada Edgar Quinet, Bd. Magheru si in Piata Charles de Gaulle.
Nici nu s-a vazut cu sacii in caruta, ca Oprescu a anuntat ca vrea ca si primaria sa ridice masinile parcate neregulamentar, pe langa sectoarele unde deja se intampla acest lucru, contra unor sume "modice", cuprinse intre 600 si 900 lei pentru fiecare autoturism ridicat, transportat si depozitat.
Cat despre parcarile deja existente, cele ale firmei Dalli, Primaria, care le-a preluat cu chiu-cu vai, nu vrea sa le foloseasca deocamdata, anuntand ca le mai tine inchise vreo jumatate de an deoarece vrea sa le paveze cu dale ecologice.
Centrul cu lucrari istorice
Este vorba despre centrul istoric al Bucurestiului, unde lucrarile au inceput de cativa ani buni, iar din 14 strazi nu s-au finalizat decat patru. Cu toate acestea, primarul Sorin Oprescu nu s-a induplecat sa rezilieze contractul cu firma Sedesa, desi a anuntat acest lucru de doua ori pana la infaptuirea propriu-zisa. Infaptuire care s-a realizat doar cu putin timp inainte de inceperea campanei electorale si intrarea independentului Sorin Oprescu in cursa pentru prezidentiale. La fel cum s-a potrivit si implicarea aceluiasi independent, de data aceasta primar, in oprirea lucrarilor la cladirea Milennium, dupa ce mai bine de un an a fost nepasator la plangerile credinciosilor greco-catolici care se vaitau ca mastodontul le-a distrus Catedrala Sf. Iosif. Chiar cu o zi inainte de intrarea in concediu si in campania electorala, primarul a anuntat cu mare tam-tam ca specialistii lui au gasit calea prin care pot opri lucrarile. Necunoscute sunt caile Domnului, am putea spune, de le-a deschis mintile taman acum!
"As fi un mare mincinos"
Cine suntem noi sa-l contrazicem pe dom’ primar? Minunea a tinut din martie – cand a declarat: "As fi un mare mincinos, cu un nas de Pinocchio… Sincer, nu voi candida", jurand ca nu va parasi Primaria si pe bucuresteni – pana prin august, moment in care a spus, raspicat, ca ia in calcul foarte serios candidatura pentru prezidentiale. Din septembrie a si inceput sa-si instruiasca directorii din Primarie cu ce sa se ocupe in lipsa lui. Momentul a fost extrem de bine ales, deoarece independentul prof. dr. Sorin Oprescu a profitat din plin de meseria de primar. Pe 13 septembrie a deschis Pasajul Unirii, neuitand sa mentioneze, printr-un mesaj de avertizare afisat la intrarile in pasaj, ca lucrarea a fost finalizata cu doua luni mai devreme, alaturi de inevitabila parafa "Primar profesor doctor Sorin Oprescu. Pentru bucurestenii mei". Nu a uitat nici de "Zilele Bucurestiului", care au fost ocazii numai bune pentru discursuri ce au vizat tot poporul, nu numai bucurestenii.
PLAN DE CAMPANIE
» Candidatul "antisistem" cu stea in frunte
Pe 5 octombrie si-a lansat oficial candidatura pentru presedintie. Principalul proiect de campanie prezentat de independentul candidat "antisistem", dupa cum se autoproclama Sorin Oprescu, este un plan de criza ce prevede pasuirea pe timp de un an a oamenilor care au credite si o TVA mai mica pentru alimente. si-a ales ca sigla de campanie steaua cu sapte colturi, care reprezinta "armonia lumii, 7 minuni ale lumii, 7 zile ale saptamanii". In rest, (inca) primarul ii da inainte cu autostrada suspendata sau circulara, declarand ca a vorbit cu chinezii pentru continuarea proiectului, care este deja "pus pe hartie". Speram ca autostrada "zburatoare" nu va deveni si proiect de campanie pentru prezidentiale, sa aiba tot poporul, nu numai bucurestenii, autostrazi pe care sa circule!
Primarul Oprescu a reusit sa se laude si el cu ceva: cu cel mai lung carnat din lume, care a bagat Bucurestiul in Cartea Recordurilor