Efectele introducerii tichetelor de vacanta asupra turismului local au fost nesemnificative, cel putin in primele luni de la lansarea acestora. Companiile din domeniu mizeaza insa pe o intensificare a utilizarii acestora de catre companiile private incepand din anul viitor, intrucat sunt deductibile fiscal.
Companiile private le-au distribuit angajatilor tichete de vacanta in valoare de peste 4 milioane de euro, de la lansarea acestora pe piata si pana la sfarsitul lunii august, au estimat reprezentantii companiilor emitente. "La nivel national, estimam ca au fost vandute tichete de vacanta in valoare de 3-4 milioane de euro. Acestea reprezinta doar 10% din potential", ne-a declarat Adrian Vacaru, directorul general al companiei Romticket, una dintre cele noua companii emitente autorizate de Ministerul Turismului. Datele centralizate de Ministerul Turismului indicau, la nivelul lunii iulie, vanzari de tichete de vacanta in valoare de doua milioane de euro, majoritatea fiind contractate de companii din domeniul privat.
In conditiile in care iulie-august a fost perioada de varf a sezonului estival, companiile emitente au estimat ca valoarea tichetelor acordate de firme angajatilor s-a dublat pana la finele lunii august. Chiar si asa, valoarea tichetelor vandute a fost cu mult sub asteptarile celor noua companii emitente, care initial anticipau vanzari de cel putin 20 milioane de euro pana la finele anului 2009. Pentru finele anului, reprezentantii companiilor emitente mizeaza insa pe o revigorare a vanzarilor, in urma lansarii pachetelor turistice specifice sarbatorilor de iarna. "Asteptam sa apara ofertele de Revelion, inclusiv cele pentru petrecerea de Craciun. Daca ordonanta de urgenta va fi transformata in lege si daca se va mentine deductibilitatea fiscala a acestora si in anul 2010, este cel mai bun lucru care se poate face pentru situatia actuala a turismului romanesc", a precizat Adrian Vacaru.
Accor Services, unul dintre primii trei jucatori pe piata de profil, a emis pana la finele lunii august tichete de vacanta in valoare 1,5 milioane de euro, in timp ce compania Cheque Dejeuner a emis 76.000 de tichete in valoare de 470.000 de euro, ne-au declarat reprezentantii celor doi emitenti.
Un alt jucator important de pe piata de profil, compania Sodexo Romania, a anuntat ca au beneficiat de tichetele de vacanta – Turist Pass – 40.000 de angajati. "In patru luni de la lansarea sistemului, am emis deja tichete de vacanta in valoare de peste doua milioane de euro, ceea ce este un inceput incurajator, avand in vedere contextul economic in care ne aflam", ne-a declarat Adina Popa, directorul de Marketing si Dezvoltare al companiei.
Aceasta sustine ca sistemul tichetelor de vacanta este influentat puternic de sezonalitate si, de aceea, se asteapta la o crestere a vanzarilor inainte de sarbatorile de iarna. Guvernul a adoptat, in luna februarie, ordonanta de urgenta privind acordarea tichetelor de vacanta in limita a sase salarii minime brute pe economie, acestea urmand sa fie utilizate doar pe teritoriul Romaniei. Tichetele de vacanta sunt emise de catre unitati specializate, autorizate de Ministerul Finantelor Publice, si se pot folosi doar pentru achizitionarea de pachete de servicii turistice in unitatile turistice avizate de Ministerul Turismului. Tichetele de vacanta au ca termen de valabilitate un an de la data emiterii, iar valorile nominale permise pentru tichetele de vacanta sunt de 10, 20, 30, 40 si 50 de lei.