» Piata de transport aerian low cost a fost marcata in primul semestru de falimentul companiilor SkyEurope si MyAir.
Piata de transport aerian low cost a fost marcata de cresteri ale afacerilor, insa si de falimente rasunatoare in primul semestru al anului. Intr-o perioada in care foarte multe companii au anuntat restrangerea activitatii, principalele companii de transport aerian low cost care opereaza pe piata locala au raportat cresteri de pana la 35% ale afacerilor. In plus, companiile low cost mizeaza in semestrul al doilea pe avansul numarului de clienti din categoria business, pe fondul semnalelor pozitive privind revenirea economiei globale, dupa ce in prima parte a anului acestia si-au redus drastic bugetele de calatorie din cauza crizei financiare. Desi cea mai mare parte a operatorilor aerieni low cost s-au apropiat de tintele stabilite in ce priveste gradul de ocupare, pe fondul crizei economice asistam la o restructurare a pietei, care implica si falimente, sustin specialistii. Ultimul exemplu este cel al operatorului slovac SkyEurope, care a intrat in incapacitate de plata si si-a anuntat recent falimentul, dupa ce anterior compania italiana MyAir a intrat in incapacitate de plata.
"Recesiunea economica a accelerat procesul de consolidare a pietei. Vom asista la o restructurare semnificativa a pietei si vom observa chiar si falimentul unor companii, precum si fuziuni sau achizitii", a declarat Natasa Kazmer, directorul de comunicare al operatorului Wizz Air.
Desi contextul economic actual a provocat diminuarea profiturilor, operatorii low cost care au inteles necesitatea tarifelor mici si a unui management eficient al costurilor s-au apropiat in primul semestru de tintele stabilite in ce priveste gradul de ocupare.
Principalul operator low cost de pe piata romaneasca, Blue Air, a inregistrat in primul semestru o cifra de afaceri de 237,7 milioane lei, in crestere cu peste 35% fata de perioada similara a anului anterior.
"Compania a transportat in prima jumatate a acestui an 540.000 de pasageri, in crestere cu 27% fata de perioada similara a anului anterior, cand numarul pasagerilor transportati a fost de 425.000. Aceasta crestere vine ca urmare a destinatiilor pe care Blue Air le-a introdus in 2009. In prezent, compania opereaza 42 de destinatii, dintre acestea 20 fiind introduse in aceasta vara", a declarat Adrian Ionascu, directorul general al companiei.
Numarul doi pe piata de profil, compania Wizz Air, a transportat in primele sase luni din 2009 din si spre Romania 720.000 de pasageri, in crestere cu 86% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand au fost transportati 386.000 de pasageri, a declarat Natasa Kazmer. "In prezent, Wizz Air opereaza 238 de zboruri saptamanal din si spre Romania. Anul trecut, in august, compania opera 132 de zboruri din Romania. Cresterea este de 180%", a spus Natasa Kazmer.