» Primele 10.000 de modele Transit Connect sunt asteptate sa iasa pe poarta fabricii pana la sfarsitul anului. Ford poate delista societatea de la bursa, dar micii actionari nu se grabesc sa-si vanda detinerile, mizand pe castiguri suplimentare din activele imobiliare nepreluate de Ford.
Americanii de la ford vor incepe sa produca, din 8 septembrie, la Craiova primele masini de cand au preluat fabrica. Pentru inceput, productia va fi de 60-90 de unitati pe zi si se estimeaza ca pana la sfarsitul anului vor fi produse aproape 10.000 de masini. "Contractul cu General Motors pentru productia de motoare s-a incheiat. Din septembrie vom incepe sa producem primele modele Ford la Craiova, acestea urmand sa fie exportate in SUA. In jur de 1.100 din cei 3.900 de salariati vor lucra efectiv la productia noului model", au spus sursele citate.
Pe de alta parte, managementul grupului de firme Automobile Craiova SA (ACSA), care include Automobile Craiova – fosta fabrica Daewoo – si Mecatim Timisoara, lucreaza la proiectul fuziunii si divizarii acestor societati, conform contractului de privatizare.
In perioada 22 iulie-11 august, Ford a derulat oferta publica de preluare a detinerilor actionarilor minoritari de la ACSA. Pentru procentul de 3,26% (circa 620.000 de actiuni), americanii au alocat 10,9 milioane lei. Ei au oferit 17,65 lei/actiune si, cu toate acestea, au cumparat doar 0,34% din actiuni. Actionarii pur si simplu nu se grabesc sa vanda detinerile, cu toate ca Ford a ajuns la 97% din ACSA si poate delista compania de la Bursa de Valori Bucuresti (BVB). "Actionarii asteapta fuziunea si apoi divizarea pentru a primi actiuni proportional in noua societate imobiliara formata din activele nepreluate de Ford. Cei care au vandut nu vor mai primi actiuni. Pretul platit de Ford este doar pentru activele preluate", spun surse din fabrica.
Business imobiliar
Potrivit Anexei nr. 3 din contractul de privatizare, separarea activelor nepreluate de Ford "va permite AVAS si actionarilor minoritari sa isi satisfaca scopul de a se implica in activitatile conexe si sa beneficieze de activele conexe, care vor reprezenta aport intr-o societate nou-infiintata". Practic, Ford a preluat de la AVAS controlul Automobile Craiova, fiind interesata doar de societatea de productie. Astfel, pentru a nu se lungi prea mult procesul de privatizare, Ford a preluat Automobile Craiova la un pret cu discount (proportional cu valoarea activelor imobiliare nepreluate), cu conditia de a ceda ulterior catre AVAS cota corespunzatoare din activele imobiliare nepreluate. Restul actiunilor in viitoarea societate imobiliara ce va rezulta dupa divizarea Automobile Craiova ar trebui sa revina, in mod normal, investitorilor care detineau titluri Automobile Craiova la data incheierii contractului de privatizare, si nu celor care detin actiuni in prezent. Tocmai de aceea, SIF Oltenia, care si-a vandut participatia de 22% din ACSA, se lupta in instanta pentru a obtine 22% din societatea imobiliara. Astfel, chiar daca au ajuns sa controleze 97% din Automobile Craiova si pot solicita delistarea societatii, americanii nu au dreptul la vreo cota in societatea imobiliara, pentru ca au beneficiat de discount in baza declinarii preluarii acelor active imobiliare. Ford va detine 97% doar din fabrica auto de la Craiova.