Automobile Dacia obtine cea mai ridicata rata de profit operational in cadrul grupului Renault din care face parte. Inca din primul an in care a obtinut profit, 2005, compania autohtona a demonstrat ca, prin costuri de productie reduse, poate influenta pozitiv bilantul grupului francez. Cea mai recenta dovada este marja de 3,4% obtinuta de Dacia anul trecut, de cinci ori mai mare decat cea a Renault, care a reusit cu greu sa posteze 0,6% in dreptul aceluiasi indicator, scrie Capital. Patrick Pelata, directorul operational al grupului Renault, declara la inceputul acestui an: "Vedem in programul Logan o oaza de liniste si credem ca va depasi bine criza".
Scaderea marjei operationale s-a produs, in opinia directorului general Automobile Dacia, Francois Fourmont, intr-un anumit context: "Exista trei motive care au generat scaderea marjei operationale fata de 2007. Este vorba despre grevele care ne-au costat circa 13 milioane de euro, apoi a fost cresterea pretului materiilor prime, in special la petrol si otel. Al treilea element este, desigur, scaderea vanzarilor din ultimul trimestru al lui 2008. Am produs mai putin, am avut si cateva saptamani in care nu am produs nimic, si toate astea au dus, evident, la acest rezultat mai slab".
Procentele in plus fata de rezultatul Renault arata destul de clar faptul ca firma din Mioveni ar fi putut folosi in ultimii cinci ani sume importante pentru reduceri de pret sau pentru alte activitati destinate cresterii vanzarilor, ramanand totusi in linie cu rezultatul grupului-mama. Numai pentru anul trecut, spre exemplu, circa 2,8% din pretul unui Logan putea fi oferit ca bonus clientilor, fara ca francezii sa poata spune ca Dacia este mai putin performanta financiar decat restul activitatilor grupului. Daca ne referim la anul 2007, avantajul pe care Dacia il putea oferi clientilor putea fi chiar mai mare, ajungand la 4%-5%.
De ce nu au redus oficialii Dacia preturile? Conform lui Francois Fourmont, pentru ca au considerat mai important sa utilizeze castigurile de productivitate "pentru a imbunatati prestatiile vehiculelor: am introdus in serie pe toata gama noastra sistemul ABS, am lansat versiunile restilizate ale modelelor Logan berlina si Logan MCV, am extins garantia de la 18 la 36 de luni, si toate acestea fara a majora preturile timp de doi ani si jumatate".
Conform rezultatelor financiare pentru 2008, date publicitatii la sfarsitul saptamanii trecute si consultate de Capital, constructorul auto a realizat un profit de 60 de milioane de euro, cu mult mai mic, e drept, decat cel din 2007, care atinsese valoarea de 132 de milioane. 2008 este al patrulea an consecutiv in care Dacia a reusit sa obtina profit, dupa ce intre momentul achizitionarii de catre Renault si primul an profitabil, 2005, pierderile acumulate se ridicasera la 363 de milioane de euro. Practic, la finalul lui 2008, constructorului auto ii mai erau necesare circa 13 milioane de euro pentru a putea compensa pierderile initiale.
In ciuda faptului ca este o companie profitabila, mai performanta chiar decat grupul din care face parte, Automobile Dacia cere acum ajutor statului roman. Atat in privinta stimularii pietei de desfacere, cat si direct, prin sume destinate investitiilor proprii. Semnalele de alarma trase de la Pitesti – pentru demararea programului "Rabla" si a mentinerii taxei de poluare la un nivel care sa opreasca avalansa de masini vechi – au avut deja ecou in deciziile Guvernului. O alta solicitare, mai greu de rezolvat, este cea legata de relaxarea creditarii, astfel incat clientii sa se poata finanta pentru a achizitiona masini. Peste toate acestea, Renault Romania a solicitat autoritatilor romane ajutoare de stat de aproape 70 milioane euro, precum si o garantie de 100 milioane euro pentru un imprumut de la BEI.