» Uninominalul a scos din vistieria partidelor si din cea a candidatilor sume de trei-cinci ori mai mari decat votul pe lista. Schimbarea sistemului de vot a fost insotita insa si de opacizarea finantarii campaniei, nestiindu-se cine si ce sume a donat aspirantilor la calitatea de parlamentar.
"Scumpirea" campaniei electorale o data cu schimbarea sistemului de vot rezulta din sumele incluse in rapoartele finale de venituri si cheltuieli prezentate de Autoritatea Electorala Permanenta (AEP), comparate cu cifrele declarate de partide Curtii de Conturi, la sfarsitul lui 2004. De pilda, Alianta PSD±PC a cheltuit in campania pentru parlamentare din 2008 suma de 29,35 milioane de lei, fata de 6,12 milioane de lei cheltuite de Uniunea Nationala PSD±PUR in 2004. Cu alte cuvinte, scrutinul de anul trecut a fost de aproape 4,8 ori mai costisitor decat cel din 2004! Raportul este insa si mai mare daca luam in calcul ca in 2004 alegerile parlamentare au fost "la pachet" cu cele prezidentiale. Pentru scrutinul uninominal din 30 noiembrie 2008, PDL a cheltuit 25,92 milioane de lei, iar PNL, 24,08 milioane de lei.
In schimb, Alianta PNL-PD a investit in campania din 2004 doar 4,85 milioane de lei, adica de patru-cinci ori mai putin decat a cheltuit anul trecut fiecare partid al fostei aliante. Cresteri substantiale regasim si la partidele mai mici: de 3,61 ori mai multi bani cheltuiti in 2008 fata de 2004 de UDMR si de 2,2 ori mai multi bani alocati de PNG anul trecut, fata de 2004. Exceptia de la triplarea cheltuielilor electorale o reprezinta PRM, care a investit pentru scrutinul din 2008 aproximativ o jumatate din suma alocata in 2004 (458.250 de lei fata de 1,01 milioane lei), fara a mai intra insa in Parlament. Faptul ca sistemul de vot uninominal a obligat partidele si candidatii sa-si regandeasca strategiile de campanie si sa investeasca mai multi bani in imagine rezulta si din analizarea datelor detaliate ale rapoartelor de venituri si cheltuieli.
Tipariturile si alte materiale promotionale, publicitatea in presa scrisa, la radio si TV, precum si publicitatea stradala au inghitit pana la 90% din bugetul de campanie!
Explicatii suplimentare am primit in acest sens de la Aristide Roibu, trezorierul partidului campion la cheltuieli electorale, PSD. "Acum a fost vot uninominal si era vorba atat de imaginea partidului, cat si de cea a candidatului. Cand era vot pe lista, electoratul mergea la urne si vota lista. Nici nu-i stia pe candidati, eventual il stia pe primul, cel care tragea lista. Acum insa, fiecare a trebuit sa-si faca propria imagine", ne-a declarat Roibu. In ceea ce priveste cheltuielile facute de Alianta PSD±PC, trezorierul social-democratilor a explicat diferenta substantiala prin faptul ca "partidul se afla de patru ani in opozitie si trebuia sa faca niste eforturi mai mari". Pe de alta parte, Roibu a atras atentia ca sumele cheltuite de partide nu sunt la limita plafonului stabilit de lege, potrivit cadrului normativ in vigoare putandu-se cheltui de "cateva ori" mai multi bani.
Reprezentantii organizatiilor nonguvernamentale cred insa ca sumele declarate de partide drept cheltuieli electorale sunt mult mai mici decat in realitate. "Este interesant ca partidele se plang mereu ca le sunt limitate cheltuielile in campanie, dar oficial raporteaza intotdeauna sub pragul prevazut de lege, ceea ce ne face sa credem ca cifrele reale sunt mult mai mari", ne-a declarat Elena Iorga, coordonator de programe la Institutul pentru Politici Publice. In plus, reprezentanta IPP atrage atentia ca cifrele reale sunt greu de cunoscut si din cauza modului in care au fost publicate informatiile. "Cifrele publicate de Autoritatea Electorala Permanenta nu sunt tocmai relevante, pentru ca ar fi trebuit sa publice rapoarte pentru fiecare candidat in parte, si nu pe partide, mai ales ca am avut colegii uninominale", a precizat Iorga. In acest fel, in opinia IPP, "donatiile pentru campanie raman in aer".
De altfel, Institutul a chemat AEP in instanta, dupa alegerile locale, pentru ca nu au fost puse la dispozitia opiniei publice rapoarte individuale, pentru fiecare candidat in parte, din care sa rezulte cheltuielile facute, dar si modul cum a fost finantata campania.
Legea finantarii activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale este destul de permisiva in ceea ce priveste controlul finantarii, stabilind ca, in termen de 15 zile de la publicarea rezultatului alegerilor, "mandatarul financiar este obligat sa depuna la AEP un raport detaliat al veniturilor si cheltuielilor electorale pentru fiecare partid politic sau candidat independent". Nici un cuvant, asadar, despre raportarea donatiilor pentru campanie sau despre detalierea rapoartelor pe candidati. De altfel, Legea finantarii partidelor dateaza din 2007, adica dinainte de schimbarea sistemului de vot.