Programul de iarna "trenurile zapezii", lansat de CFR Calatori SA la jumatatea lunii decembrie a anului trecut, practica devenita traditionala in ultimii ani, s-a dorit a veni in sprijinul iubitorilor sporturilor de iarna care intentioneaza sa calatoreasca mai repede si mai comod spre si dinspre munte. In dorinta de a capta interesul a cat mai multi schiori pentru rutele feroviare, profitand si de faptul ca traficul auto catre statiunile montane este in general supraaglomerat, reprezentantii CFR au tiparit pliante cu detalii despre caracteristicile partiilor din statiunile pe care le strabat mai sus-amintitele trenuri. Pliante ce se pot gasi in gari, la casele de bilete si, evident, in "vagoanele zapezii".
La prima vedere, initiativa cu iz occidental! Din pacate, dezinformarile din respectivii "fluturasi", mai ales cele referitoare la partiile de pe Valea Prahovei, ne readuc cu picioarele pe plaiurile mioritice. Lasand la o parte erorile referitoare la dimensiuni, inclinatii sau tipul instalatiilor de transport pe cablu aferente, incredibil este ca o parte din "partiile de schi" descrise in fituicile din hartie lucioasa, frumos colorate, nu exista. Mai mult, un schior care ar urma instructiunile din pliantele CFR Calatori ar putea ajunge pe trasee extreme de unde numai cu noroc sau cu foarte multa indemanare ar putea scapa neaccidentat, in cel mai fericit caz.
Trasee montane periculoase de langa Busteni, recomandate ca partii de catre SNCFR
Potrivit informatiilor din pliantele SNCFR, cu nu mai putin de 11 partii, statiunea Busteni este cea mai "bogata" de pe toata Valea Prahovei. Printre acestea se numara "partiile" Costila-Caraiman, Valea Cerbului, Cabana Omu, Boncu sau Babele-Pestera. Gheorghe Haiduc, seful Salvamont Busteni, a fost categoric in ceea ce priveste descrierea respectivelor locuri: "In nici un caz nu pot fi denumite partii. Sunt intr-adevar niste trasee montane, in mare parte expuse riscului de avalansa, pe care in general nu le recomandam in perioadele de iarna. In aceste zone, in vai de obicei se aduna zapada, dar numai expertii se aventureaza sa se dea la vale, pentru ca portiunile de zapada viscolita alterneaza cu placi de gheata. In general, iubitorii de schi extrem isi pun schiurile in picioare primavara, dupa ce au curs avalansele.
Cat despre Cabana Omu, acolo nu se poate ajunge decat foarte greu si, de obicei, este inchisa iarna. Ca in aceasta perioada, de pilda. Oricum, noi nu recomandam aceste trasee iarna pentru ca intotdeauna s-au intamplat evenimente. Mereu exista asa-zisi temerari care se aventureaza pe propria raspundere, neechipati corespunzator, in diverse locuri". In opinia lui Gheorghe Haiduc, singurul traseu care s-ar putea amenaja in viitor pentru schi ar fi Babele-Pestera. Pana atunci, singura partie pe care se poate schia in Busteni ramane Kalinderu, si este intr-adevar deservita de un telescaun modern.
Sinaia, "patria" telecabinelor, telescaunelor si teleschiurilor
O alta gluma proasta din pliantul care se gaseste in "trenurile zapezii" vizeaza transportul pe cablu din Sinaia, transformata de ceferisti intr-una dintre cele mai dotate statiuni de pe Valea Prahovei. Potrivit "fluturasilor" SNCFR, Valea lui Carp (iar aici se impune precizarea ca este o partie neamenajata, recomandata schiorilor experti) ar fi deservita doar de o telecabina – cand, de fapt, in conditii de vreme favorabila si coada mare la telecabina, intre Cota 1400 si Cota 2000 se pune in functiune si telescaunul. Celelalte mai mult sau mai putin partii ar avea "alocate" cel putin doua dintre dispozitivele de transport pe cablu: telecabina, telescaun si teleschi.
In cruda realitate, ca sa te dai pe Valea Dorului (pe toate variantele) si Valea Soarelui, ai la dispozitie doar telescaunul vechi de aproape 20 de ani (nu telecabina si telescaun), iar pe Scandurar nu se poate ajunge decat cu un teleschi "batran", care functioneaza de doua-trei ori pe sezon (nici vorba de telecabina).
Campioane la enormitati in "sectiunea Sinaia" sunt, fara dubii, "partiile" Drumul Vechi si Turistica, in fapt niste trasee prin padure, in cea mai mare parte folosite de localnici, in anii cu foarte multa zapada, pentru a cobori pe schiuri de la Cota 1400 pana in statiune. Nici vorba de delimitari sau indicatoare, ca sa nu mai vorbim de teleschi sau telescaun.
Valea Caraiman a facut deja doua victime la inceputul iernii
Despre cat de periculoase pot fi traseele montane, mai ales iarna, "vorbesc" miile de cruci care marcheaza locurile unde au disparut pe vecie diversi temerari. In urma cu numai cateva luni, mai exact la finele lunii noiembrie 2008, doi bucuresteni (un barbat si o femeie) au disparut pe Valea Caraiman din Masivul Bucegi, una dintre zonele recomandate de CFR Calatori ca partie de schi. Zeci de salvatori montani din Busteni, Sinaia si Brasov, precum si jandarmi de la Centrul de pregatire montana de pe Valea Prahovei au participat zile intregi la cautari, insa nu au reusit sa dea de urma celor doi turisti. In timpul cautarilor, cativa salvamontisti au fost surprinsi de doua avalanse, dar au fost scosi nevatamati de sub stratul de zapada de catre colegii lor. Din pacate, trupurile celor doi turisti n-au fost gasite nici pana in ziua de azi, salvatorii asteptand topirea zapezilor pentru a le da de urma.
Se stie ca disparutii nu erau schiori si nici nu se cunoaste traseul exact pe care l-au urmat. Este inadmisibil insa ca o societate nationala cum este cea a Cailor Ferate Romane sa recomande cu asemenea usurinta niste trasee atat de periculoase. Este cu atat mai revoltator cu cat programul "Trenurile zapezii" se adreseaza in special tinerilor sub 26 de ani care, de buna-credinta, ar putea cadea usor in "capcanele" din pliantele CFR.
CFR arunca "pisica" in ograda firmei Inter Media Promotion
Conducerea CFR Calatori a aflat de la redactorii publicatiei noastre despre aberatiile pe care le distribuie de mai bine de o luna. "Pliantele cu «trenurile zapezii» au fost realizate si tiparite de firma SC Inter Media Promotion SRL pentru CFR Calatori, in baza unui contract de colaborare, de tip barter, care s-a dorit a fi reciproc avantajos. Firma urma sa furnizeze gratuit aceste pliante catre CFR, iar noi sa asiguram distributia, de asemenea gratuit. Inter Media avea obligatia contractuala ca informatiile publicate, prin continutul lor, sa nu faca nici un fel de propaganda de natura politica sau religioasa, sa nu contina mesaje obscene sau indecente si/sau instigatoare la violenta, precum si reclame la arme, munitii, droguri, tigari sau alcool, sa nu contravina intereselor CFR Calatori si sa nu faca o concurenta neloiala activitatii specifice CFR Calatori.
De asemenea, CFR Calatori isi asuma responsabilitatea pentru informatiile referitoare la mersul trenurilor, ofertele tarifare si conditiile de calatorie", ne-a informat Alexandru Dumitrescu, director de comunicare in cadrul CFR Calatori. Din pacate, nimeni de la CFR nu s-a gandit sa verifice corectitudinea informatiilor furnizate de firma partenera.
» Dupa semnalul de alarma tras de publicatia noastra, Alexandru Dumitrescu a declarat ca CFR Calatori a oprit distribuirea pliantelor. Mii de exemplare au ajuns insa la consumatori, iar riscul ca informatiile eronate sa fie folosite exista in continuare. Noroc, daca poate fi numit asa, ca din cauza temperaturilor ridicate zapada s-a topit aproape peste tot si nu se mai schiaza.