» Un necunoscut se da drept angajat la Nokia, promite minute gratuite si cere ultimele patru cifre din codul numeric personal al clientului de telefonie mobila.
» Cele patru numere solicitate constituie un cod prin care strainul isi reincarca, pe banii altora, cartelele preplatite, explica operatorii de relatii cu clientii.
» Politia spune ca a primit 19 plangeri, cele mai multe din Timis, dar nu are nici o sesizare de la Vodafone. Compania a refuzat sa comenteze pe aceasta tema, desi la mijloc sunt banii clientilor sai.
Persoane care fura prin intermediul telefoanelor mobile au pus la punct o noua metoda de operare: suna pe un numar de Vodafone, se dau drept angajati la Nokia, prezinta o oferta tentanta cu multe minute gratuite si cer ultimele patru cifre din CNP-ul celui pe care-l suna. Mai multi operatori de relatii cu clientii de la Vodafone ne-au explicat ca sarlatanii folosesc cele patru cifre de la CNP pentru a-si reincarca mai multe cartele de telefon pe numele si pe factura altora. Desi sunt la mijloc banii clientilor sai, compania Vodafone nu si-a asumat o pozitie oficiala in legatura cu aceasta problema. Nu ne-au putut spune nici macar daca au luat legatura cu politia: purtatorul de cuvant al Vodafone, Diana Iosu, sustine ca informatiile sunt confidentiale.
O bucuresteanca, clienta Vodafone, ne-a povestit cum era sa fie victima unei asemenea fraude. Recent, intr-o sambata dimineata, a trezit-o din somn soneria mobilului. Cineva o apela de pe "numar privat". "Buna ziua, sunt Catalin Mateescu de la Nokia, d-na X?", spune o voce foarte serioasa.
"V-am sunat sa va anuntam ca aveti de primit 280 de minute gratuite pentru fidelitate. Spuneti-mi, va rog, ultimele patru cifre de la CNP-ul dumneavoastra". Trezita din somn, bucuresteanca nu si-a dat seama de pericol: "Desi eram inca buimaca, mi s-a parut ca vorbea cam fortat serios si era cam ciudat sa ma sune de pe numar ascuns. L-am intrebat cum de nu are cele patru cifre, pentru ca la Vodafone sunt inregistrate toate datele mele. Mi-a explicat ca el nu e de la Vodafone si ca ii trebuie cele patru cifre ca sa poata opera modificarile necesare pentru ca eu sa primesc cele 280 de minute gratuite. Ma rog, eram cu inima indoita, dar i le-am dat", povesteste tanara. Dupa ce a dat informatia esentiala, asa-numitul Catalin Mateescu i-a cerut un alt numar de telefon pe care sa o poata suna. Clienta Vodafone a devenit si mai suspicioasa.
"Trebuie sa operati niste modificari si dumneavoastra in telefonul cu acest numar", a venit explicatia. Tanara tocmai se mutase intr-un apartament nou si nu stia numarul de fix, asa ca i-a spus presupusului personaj de la Nokia sa o sune in doua minute. "Incepuse sa mi se para foarte, foarte ciudat… M-am trezit de-a binelea si mi-am dat seama: in primul rand, e sambata! Deci firmele nu lucreaza. Apoi, Nokia este producator de aparate, nu operator de telefonie mobila, deci nu-mi poate oferi minute gratuite. In al treilea rand, ma sunase de pe «numar privat». De ce?", s-a intrebat tanara bucuresteanca. A sunat de urgenta la Vodafone si a povestit totul unei operatoare de relatii cu clientii, care i-a spus sa-i dea rapid alte patru cifre pe care sa le stie numai ea, pentru ca individul care a sunat-o voia sa-i incarce factura. Tanara s-a dezmeticit la timp, pentru ca, ne-a spus ea, factura nu i-a fost incarcata, personajul n-a apucat "sa fure".
Compania Vodafone nu a avut nimic de comentat cu privire la aceste intamplari sesizate de "Romania libera", iar de la Biroul de Presa al IGPR ni s-a comunicat ca Vodafone nu a depus nici o plangere despre fraude de acest tip. Operatorii de relatii cu clientii stiu insa despre problemele clientilor. "Ultimele patru cifre ale CNP-ului genereaza automat un cod pe care posesorul numarului de telefon il poate folosi pentru reincarcarea de cartele", ne-a explicat o operatoare Vodafone. Un alt operator ne-a declarat ca n-a mai auzit de aceasta metoda pana acum: "Din cate stiu eu, este prima data cand cineva reclama o asemenea modalitate de furt. Pana acum, indivizii respectivi solicitau date personale prin SMS, iar persoanele in varsta sau neatente cadeau in aceasta capcana".
Biroul de Presa al Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR) ne-a transmis ca, la nivel national, au fost depuse 19 sesizari cu privire la fraude prin intermediul metodei descrise mai sus. Dosarele nu sunt inca finalizate, mai sunt necesare investigatii. "Intampinam dificultati pentru ca se folosesc cartele pre-pay pe care posesorii le schimba foarte des si pentru achizitionarea carora nu se solicita nici un act de identitate", ne-a explicat un reprezentant al Biroului de Presa al IGPR.
Din datele IGPR, cele mai multe sesizari privind incercarea de fraudare prin metoda "minute gratuite pentru fidelitate" au fost inregistrate in judetele Timis (7) si Cluj (5). Purtatorul de cuvant al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, Christian Ciocan, le sfatuieste pe potentialele victime sa nu dea nimanui CNP-ul, nici macar ultimele patru cifre, si-i invata pe cei care sunt sunati de persoane suspecte de pe "numar ascuns" sa solicite numarul de telefon al persoanei care i-a apelat: "Trebuie sa solicite celui care suna numarul de telefon, pentru ca sunt doua avantaje: il poate face pe infractor sa renunte la actiunea initiata, iar ulterior, daca suspecteaza o frauda, ii poate ajuta pe politisti in cercetare si poate chiar sa-l identifice pe individ".
» Premii false si numere "clonate"
si alti operatori de telefonie mobila s-au confruntat cu tentative de fraudare a clientilor. La Orange, anul trecut, mai multi utilizatori de cartele preplatite GSM au primit mesaje prin care erau anuntati ca au castigat un premiu oferit de Altex, iar pentru a intra in posesia premiului li se cerea transmiterea de date personale, apelarea anumitor numere de telefon sau achizitia de cartele valorice si trimiterea codului de acces. Mai exista un alt tip de frauda legata de telefonia mobila: numarul de telefon este copiat, "clonat", iar clientii descopera pe factura detaliata apeluri pe care nu le-au efectuat catre numere pe care nu le cunosc.