Guvernul a constatat ca sute de persoane cu handicap au profitat de o "portita legislativa" care le-a permis sa achizitioneze limuzine, salupe si iahturi prin credite bancare cu dobanzi suportate de stat. Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap – care a permis achizitionarea masinilor si a ambarcatiunilor luxoase – stipuleaza posibilitatea persoanelor adulte cu handicap grav si accentuat de a beneficia de credite ale caror dobanzi se suporta din bugetul de stat, prin bugetul ANPH, pentru achizitionarea unui singur mijloc de transport si pentru adaptarea unei locuinte (conform nevoilor de acces), cu conditia platii la scadenta a ratelor creditului. Ministerul Finantelor a descoperit viciile ascunse ale acestui act normativ si, drept urmare, a cerut Ministerului Muncii sa-l modifice. Ieri, proiectul ordonantei de modificare a Legii 448 a fost supus dezbaterii publice.
In nota lui de fundamentare se arata ca Finantele au descoperit "faptul ca se acorda credite de catre orice institutie financiara, la orice nivel de dobanda, pentru orice tip de mijloc de transport, indiferent de valoarea acestora si pentru orice perioada de creditare, fapt care conduce la dobanzi ce depasesc pretul mijlocului de transport". Numai in 2007 au fost incheiate 533 de contracte de subventionare a dobanzii, insa nu se stie suma la care se ridica cheltuiala totala pe care a suportat-o statul. Ministrul Muncii, Paul Pacuraru, coordonator al ANPH, ne-a declarat ca nu cunoaste problema iahturilor subventionate de stat si nici legea care permite achizitia lor.
Guvernul vrea sa micsoreze plafonul creditelor cu dobanda subventionata pe care le pot accesa persoanele cu handicap, pana la 10.000 de euro, deoarece a descoperit o "portita legislativa" care le-a permis acestora, inca din 2006, cumpararea de limuzine, salupe si iahturi de lux in conditii extrem de avantajoase. Organizatiile persoanelor cu handicap sustin ca responsabilitatea celor intamplate apartine exclusiv Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap (ANPH), care a permis decontarea din buget a dobanzilor pentru asemenea credite scumpe. In timp ce unele asociatii sustin ca este ridicol ca persoanele cu handicap sa-si cumpere iahturi, altele admit aceasta posibilitate, cu argumentul ca "in Romania se poate intampla orice", chiar si preluarea unor astfel de credite de la persoanele indreptatite de catre indivizi perfect sanatosi. Ministrul Muncii, Paul Pacuraru, caruia i se subordoneaza ANPH, ne-a declarat ca nu cunoaste problema iahturilor cumparate cu sprijinul statului si nici legea care permite astfel de achizitii, insa ne-a asigurat ca el sprijina persoanele cu handicap in cumpararea unor masini speciale, care sa le permita deplasarea.
Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap – care a permis achizitionarea masinilor si a ambarcatiunilor luxoase – stipuleaza posibilitatea persoanelor adulte cu handicap grav si accentuat de a beneficia de credite ale caror dobanzi se suporta din bugetul de stat, prin bugetul ANPH, pentru achizitionarea unui singur mijloc de transport si pentru adaptarea unei locuinte (conform nevoilor de acces), cu conditia platii la scadenta a ratelor creditului. Ministerul Finantelor a descoperit viciile ascunse ale acestui act normativ si, drept urmare, a cerut Ministerului Muncii sa-l modifice. Ieri, proiectul ordonantei de modificare a Legii 448 a fost supus dezbaterii publice. In nota lui de fundamentare se arata ca Finantele au descoperit "faptul ca se acorda credite de catre orice institutie financiara, la orice nivel de dobanda, pentru orice tip de mijloc de transport, indiferent de valoarea acestora si pentru orice perioada de creditare, fapt care conduce la dobanzi ce depasesc pretul mijlocului de transport".
Tot in nota proiectului se mai spune ca in perioada mai-decembrie 2007 au fost incheiate 533 de contracte de subventionare a dobanzii. In conditiile in care nu au existat nici o restrictie privind valoarea masinii si nici o limita a dobanzii s-a constatat ca au fost achizitionate prin credite autoturisme de lux. Romania libera a incercat sa afle la ce suma se ridica subventiile acordate de stat in acest caz, precum si lista beneficiarilor, dar deocamdata ANPH nu ne-a dat nici un raspuns. Perioada de rambursare a creditelor variaza intre 36 luni si 296 luni, iar in unele cazuri dobanzile depasesc nivelul creditelor acordate. Drept urmare, ANPH propune limitarea creditului care poate fi obtinut de persoanele cu handicap la 10.000 de euro si la o durata de rambursare de cinci ani.
Asociatiile persoanelor cu handicap se apara: "Acuzatiile care se aduc persoanelor cu handicap sunt ridicole. O persoana cu handicap nu va primi niciodata credit pentru un iaht. Daca ANPH a aprobat asa ceva, ea trebuie sa raspunda pentru cei de pe liste", ne-a declarat Ecaterina Jagar, presedinta Asociatiei Persoanelor cu Handicap Neuromotor din Romania. Domnia sa spune ca astfel de situatii au aparut si in anii ’90: "Printre cei care primisera drepturile cuvenite persoanelor cu handicap se numara si un chirurg «orb» care, culmea, profesa!". Jagar afirma ca majoritatea persoanelor cu handicap sunt foarte sarace si nu isi permit contractarea unor credite, deoarece ele trebuie sa plateasca ratele, chiar daca statul suporta dobanzile. In plus, procedurile de obtinere a acestor scutiri de dobanzi sunt atat de complicate (pentru reabilitarea locuintei este necesar, de pilda, un proiect care uneori costa mai mult decat manopera) incat multi oameni renunta la contractarea creditelor, mai precizeaza Jagar.
Asociatia "Dusmanii hemiplegiei" din Bihor admite insa ca in Romania este posibil orice, inclusiv contractarea de credite pentru iahturi si limuzine de catre persoanele cu handicap. "Nu m-as mira de nimic in Romania. Din asociatia noastra, care numara 180 de oameni, nimeni nu a luat un astfel de credit. Poate insa ca multi oameni valizi poseda un credit de persoana cu handicap, insa cumparat", ne-a declarat Victor Schul, presedintele asociatiei.