-0.4 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialAgresiune si inselatorii in comert

Agresiune si inselatorii in comert

Pe piata romaneasca, si nu numai, exista o adevarata industrie a tehnicilor de promovare si de vanzare a produselor, cu sute de carti si cursuri de specialitate care incearca sa gaseasca cele mai bune modalitati de a ajunge la consumatori, de multe ori prin practici care nu sunt intru totul corecte.
legea imparte practicile comerciale inselatoare in doua categorii: actiuni inselatoare si omisiuni inselatoare.

Actiunile reprezinta activitati ale operatorilor pe care acestia le intreprind in promovarea si vanzarea produselor. Conform legii, o practica este considerata a fi actiune inselatoare in patru situatii:  daca ea contine informatii false  daca, in orice situatie, inclusiv in prezentarea generala, induce in eroare sau este susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, chiar daca informatiile prezentate sunt, in fapt, corecte in privinta unuia sau mai multor elemente  daca implica orice activitate de comercializare privind produsul, inclusiv publicitatea comparativa, creand o confuzie cu alt produs, marca, numele sau cu alte semne distinctive ale unui concurent  nerespectarea de catre comerciant a obligatiilor prevazute in codul de conduita pe care s-a angajat sa il respecte, daca angajamentul sau nu este o aspiratie, ci este ferm si poate fi verificat, ori daca acesta  indica, in cadrul unei practici comerciale, ca s-a angajat sa respecte codul.

Consumatorii au nevoie de informatii pentru a lua decizii in deplina cunostinta de cauza. Aceste informatii trebuie sa fie oferite de operatorul economic, avand in vedere necesitatile consumatorului mediu. O practica este considerata a fi omisiune inselatoare in trei situatii:  daca omite o informatie esentiala necesara consumatorului mediu, tinand cont de context, pentru luarea unei decizii comerciale in cunostinta de cauza  daca operatorul economic ascunde sau ofera intr-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu sau in contratimp o informatie esentiala  daca operatorul economic nu indica intentia comerciala a practicii, in cazul in care aceasta nu rezulta deja din context.  
si in cazul actiunilor si al omisiunilor inselatoare, elementul esential pentru ca activitatea respectiva sa fie considerata inselatoare este ca aceasta sa il determine sau sa fie susceptibila sa-l determine pe consumator sa ia o decizie comerciala pe care altfel nu ar fi luat-o.

ARGUMENT
» Influenta
O practica este considerata agresiva daca limiteaza sau este susceptibila sa limiteze in mod semnificativ libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului mediu prin hartuire, constrangere, inclusiv prin utilizarea fortei fizice sau prin influenta nejustificata si, prin urmare, determina sau este susceptibila sa determine consumatorul sa ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o.

» Lege
Conform legii, influenta nejustificata reprezinta folosirea unei pozitii de forta fata de consumator, de maniera sa exercite presiune asupra acestuia, chiar fara a recurge sau a ameninta cu recurgerea la forta fizica, intr-un mod care limiteaza semnificativ capacitatea consumatorului de a lua o decizie in cunostinta de cauza.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă